Leveransdatum SR Viper

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Läste om en till incident over there. Ett klammer till bränslefiltret var inte pressat så slangen lossnade och spruta bensin i hela motorrummet. Som tur var blev det ingen brand.

Så viperägare bör kolla : kedjespänningen, och samtliga klammer : bensin, olja och till kylsystemet (flera har rapporterat droppande glykol)
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Läste om en till incident over there. Ett klammer till bränslefiltret var inte pressat så slangen lossnade och spruta bensin i hela motorrummet. Som tur var blev det ingen brand.

Så viperägare bör kolla : kedjespänningen, och samtliga klammer : bensin, olja och till kylsystemet (flera har rapporterat droppande glykol)
ja, det är tur att det är så gott om utrymme så man ser så bra....

men alla skotrar som kommer till Sverige har ju fått en lång lista med punkter som skulle kontrolleras så man får ta för givet att allt sådant är OK.
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Läste om en till incident over there. Ett klammer till bränslefiltret var inte pressat så slangen lossnade och spruta bensin i hela motorrummet. Som tur var blev det ingen brand.

Så viperägare bör kolla : kedjespänningen, och samtliga klammer : bensin, olja och till kylsystemet (flera har rapporterat droppande glykol)

Kan tänka mig att det har sålts 7-8000 st Viper i USA/Canada så ett antal rötägg lär nog förekomma, hoppas det inte är samma klantskalle som monterat ihop min.

Kanske Arctic cat vill svärta ned Yamaha så de tror att köparna väljer deras egna motsvarande(7000 modellerna) i stället', kan tänka mig att det inte säljs lika många av den.

Fortsätter det så här lär inte samarbetet bli långvarigt, själv trodde man att Vipern skulle skruvas i hop av Yamaha folk och inte av Arctic som väl är kända för sitt slarv
 
Last edited:

UmeRogga

Välkänd medlem
28 mar 2008
260
0
16
Umeå/Boliden
Lägger väl ut en till bild på skotern!
Ser ju trevligt ut att ha dom utanför, men skulle varit trevligare om det kom mer snö..
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Tjusigt!

Dagens: Om ni inte vill förlänga rekommenderar jag er att sätta en 57mm Powder Claw, i alla fall er som inte bara vill köra led. Har även flyttat ner boggien fram och bak(mellanhålet) och den känns mycket mer lekfull i snön. Sen som tidigare sagt bör ju skidorna bytas, jag är kalasnöjd med mina SLP på maskinen, men där är ju smaken som baken.
 

UmeRogga

Välkänd medlem
28 mar 2008
260
0
16
Umeå/Boliden
Tackar!

En 57mm PC matta blir det till nästa säsong och SLP skidor ligger i garaget, väntar bara på att få hem fästen till dom, bukskydd och skinz stötfångare.
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
hur mycket motorolja har ni i era, ser att min är fulla seglaset(ser ingen nivå) , står att det ska vara halva glaset?

hur ser eran kedjeoljenivån ut, min är mitt emellan halva och inget, lite med andra ord, ska vara halva seglaset enligt instruktionsboken
 
Last edited:

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
hur mycket motorolja har ni i era, ser att min är fulla seglaset(ser ingen nivå) , står att det ska vara halva glaset?

hur ser eran kedjeoljenivån ut, min är mitt emellan halva och inget, lite med andra ord, ska vara halva seglaset enligt instruktionsboken
Motoroljan är samma hos mig. Läste någonstans, ty4s tror jag, att någon kör med mer motorolja för att motverka tappat oljetryck om maskinen blir liggande upp och ner. Det känns dock inte som en helt supermega-säker lösning... Dock är jag inte rätt man att uttala sig i den saken.

Kedjeoljan fyllde jag till toppen av glaset, så länge man ser den vet man ju att nivån räcker upp och piskas runt.
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
finns det ingen påfyllnadsskruv utan måste man ta bort växelmanöverdonet för att fylla på oljan??

jäklar vad trångt allt är, går inte göra/kontrollera något utan att skruva bort en massa grejor, bara,som att kolla kedjesträckningen eller byta tändstift är inget man vill börja med ute på fjället direkt.