Lastramp på Ford Ranger XLT 2012

martinekman

Välkänd medlem
5 mar 2011
190
0
6
Tror inte fjädringen har någon betydelse vid fel viktfördelning, men som sagt det visar sig hur den går !
Undra hur Farbror Blå ställer sig till hur lastvikten är fördelad, för jag är nästan säker på att dom kommer reagera på lasten med det där utsticket och typ av last, är ju liksom inte en stege eller ett rör exempelvis som sticker ut direkt ;)
Har för mig att lasten skall väl centreras på bakaxel ? Eller har jag fel ?
På min Mazda B så stack skotern ut typ 80cm bakom nerfälld lem så de såg ganska ok ut !
Det kommer att sticka ut en en 120cm bakom nedfälld baklucka just nu.
Tror du att det har någon betydelse för vad det är för gods som sticker ut när man lastar?
 
A

AssaultRMK

Du tror inte att du behöver något stopp för att rampen inte ska glida framåt och ställa sig rakt upp när du tänker köra på skotern?
Det behövs ju endel fart för att få upp hela skotern så pass högt upp på rampen och när styrstålen börjar gräva i glidplasten eller vad du nu ska ha som glidyta så kan det knuffa på rätt bra.

Typ såhär: [video=youtube;0cBwXoXOpic]http://www.youtube.com/watch?v=0cBwXoXOpic[/video]

Hoppas att din Ford går bättre än den Hi-lux dubbelhytt/kortflak jag en gång fraktade min Assault på, blev en fruktansvärt dålig viktfördelning. På bra vägar gick det väl hyftast bra men direkt det blev lite spår i vägen så blev den hopplöst nervös.
 

martinekman

Välkänd medlem
5 mar 2011
190
0
6
Du tror inte att du behöver något stopp för att rampen inte ska glida framåt och ställa sig rakt upp när du tänker köra på skotern?
Det behövs ju endel fart för att få upp hela skotern så pass högt upp på rampen och när styrstålen börjar gräva i glidplasten eller vad du nu ska ha som glidyta så kan det knuffa på rätt bra.

Typ såhär: [video=youtube;0cBwXoXOpic]http://www.youtube.com/watch?v=0cBwXoXOpic[/video]

Hoppas att din Ford går bättre än den Hi-lux dubbelhytt/kortflak jag en gång fraktade min Assault på, blev en fruktansvärt dålig viktfördelning. På bra vägar gick det väl hyftast bra men direkt det blev lite spår i vägen så blev den hopplöst nervös.
Jag har det med i funderingarna. Ska prova utan ett stopp och hoppas på att det kommer att glida bra ändå. Tänkte beställa Superglides http://www.superclamps.se som jag ska skruva fast. Men blir det så att rampen rör på sig får det bli en lösning med en sprint som man kan dra loss.

antonbc>> Hehehe, såg den där som gick runt på Facebook idag. 300 km/h rakt upp på rampen, vilka dårar.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Tror du att det har någon betydelse för vad det är för gods som sticker ut när man lastar?
Om det är så som jag skrev tidigare att lasten skall centreras över bakaxel så ja, vilket jag inte vet, men när man pratar last brukar ju axeltryck vara nämnt!
Och som tidigare skrev så om drivaxeln på skotern är centrerade vikten på skotern. har väldigt svårt att tro att du får drivaxeln centrerad över bakaxeln med så kort flak, alltså last inte centrerad på bakaxel.
Skall tilläggas att jag inte är säker på om det är lag på att centrera lasten på axel eller om det bara är en rekommendation vid lastning!

En jämförelse är tex. om du har ett släp med 4m lastyta och axeln sitter i mitten och så slänger du på 300kg bakom axeln så vette fan vad Polisen skulle säga om du vart stoppad !!!
 

Grylar

Välkänd medlem
7 dec 2008
148
0
6
Vilhelmina
Större delen av skoterns vikt ligger ju på skidorna och dom borde han ju få framför axel. Sedan är bilen i sig framtung så borde gå fint dedär, å i värsta fall får han väl lasta lite bränsle längst fram på flaket å kompensera viktfördelningen ;)
 

martinekman

Välkänd medlem
5 mar 2011
190
0
6
Har grejat en del idag och nu är det inte mycket kvar.


Har köpt glidskenor från superclamp.se Ska kapa dem på hälften då jag inte kommer att använda de högra glidytorna. Blir dessutom billigare att köpa ett paket istället för två :)


Svetsade dit en till bit där glidytorna ska nitas fast.


Gjorde en hållare till hjulen som ska ligga i framkant så att det går lättare att rulla in hela ekipaget.


Hjulen på plats.

Det som är kvar nu är att fixa en sprint som gör att rampen inte glider framåt vid uppkörning. Måla i en svart rostskyddsfärg. Kapa glidskenorna. Nita dit glidskenorna. Fästa belysning och dra den lilla el som krävs. Sätta sig ner och vänta på snö.
 

martinekman

Välkänd medlem
5 mar 2011
190
0
6
Arbetet med rampen har gått in i slutfasen och under helgen provlastade jag för första gånge med ett helt okej resultat. Behövdes göras några småjusteringar men inget som tog allt för lång tid. Det lilla som oroar är om det ska lastas på en isig parkering så kan farten mot rampen kanske bli aningens för hög, men det återstår att se.


Borde och gängade hål för att fästa glidskenorna.


Lastad, surrad och klar. Det som återstår är målning samt reflexer. Har en tanke påa tt köpa ledlampor som man har på cyklar som går på batteri. Borde fixa biffen.


Bara snön som saknas.


Körde en mil på asfaltsväg med tjälskott och det hela kändes stabilt. Enda som hände var ett ett stag böjdes lite, men efter att jag svetsat dit en extra blev det riktigt stabilt. Ett orosmoment är dock sprintarna. Får kanske byta ut dem till härdat stål då mycket av trycket ligger på dem.

Någon som har synpunkter och tips är det bara att skriva.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Lastad, surrad och klar. Det som återstår är målning samt reflexer. Har en tanke påa tt köpa ledlampor som man har på cyklar som går på batteri. Borde fixa biffen..
Då du väl knappast ska dra släpvagn med denna skapelse på flaket är det väl enklast att montera vanliga 12v sidomarkeringar och bakljus och sen dra ihop dom till en släpvagnskontakt och plugga in den bak i bilen. Enkelt att ta därifrån och inget elände med batterier som alltid är tomma.

Tippar du hela apparaten bakåt vid lastning? Om inte så är den väl minst en halvmeter längre än nödvändigt?

edit: Såg just att du redan avhandlat detta =) Någon fler som svär åt forumets utformning som inte klarar att visa långa trådar utan att jävlas?
 

martinekman

Välkänd medlem
5 mar 2011
190
0
6
Angående viktförhållandet så får framtida tester visa på om rampen är en god idé eller inte. Är ingen ingenjör av rang precis :)

När jag hade lastat mätte jag fjädringen på bilen för att se om den blev baktung men kunde inte se någon skillnad på fram och bak. Får helt enkelt se hur det blir, man vill inte åka omkring i något trafikfarligt.
 

martinekman

Välkänd medlem
5 mar 2011
190
0
6
Utsticket på hela ekipaget ser då sjukt långt ut. ser olagligt ut haha
Tja! Olagligt komme det inte att vara då last får sticka ut hela 24 meter bakom. Jag måste dock utrusta rampen med reflexer och lampor för körning kvällstid.
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Haha jo så är det kanske, men SER inte lagligt ut ;) hoppas det fungerar bra.

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk
 

martinekman

Välkänd medlem
5 mar 2011
190
0
6
Hehehe, det har du helt rätt i. Ser rätt galet ut. Får bara hoppas på att det kommer att fungera.