Sno Pro 700 EFI

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Äh, startar ju trådar hela tiden där ja frågar ditt å datt, kanske bättre jag startar EN projekttråd istället.

Kan ju börja med att tacka Yngvessons Maskin för bra priser och klockren service! Samt Lycksele Bildemontering för bra pris på motorn, å kan väl ändå tacka Dysse också när jag liks är igång som har hjälpt på de funderingar jag haft än så länge :)

Sno Pro XC 600 -09. Haft den sen ny, shimsade dämparna hårdare och kört med SX drevning.. bytt skidor och lackat lite framvagn, tyvärr har jag bytt övre a-armarna pga kullederna och inte lackat om dessa så det ser lite dumt ut nu. Gjorde egen frontbåge och fixade dit en lynxdyna med grabhål då jag ville ha kvar originaldynan i bra skick.

Sålde 600 grejerna och hivade i en 700 efi, mest bara för att jag saknat EFI ända sedan ja körde min F6a. Hade problem med 600an, tappade gassvar när man var viktlös länge, trots djupare flottörhuspluggar. Sen är det alltid skönt med lite säkerhetsfunktioner + slippa bestycka om :)

lite bilder då...

skotern i fråga


frontbågen


av någon anledning så spårade det, hade tänkt att köra med Singelpipa men blev dubbelpipor.... "passar ju i chassit" var väl mitt argument offentligt, "ballt ljud" var väl det egentliga skälet

svetsade dit grövre stingers till att börja med, org diameter kanske funkar men isf får ja gå ner igen sen. huvudsaken den inte rasar på en gång


fick bygga "grenrör" till piporna, kapade sönder org


svarvade muffar


blev såhär, avgasbussning till nån gammal arctic passar mot pipan då


tyckte det var enklare att bygga ny tank än att kapa hål i plasttanken för att kunna montera bränslepump....

(skit i skalpplåtarna, ja de sitter snett)


ihopbrännd och trycktestad



monterad (plasten ovanför tanken är in progress på bilden, har mätare och reglage nu)


är monterat gummiupphängd, ingenting är stumt för tanken, för aluminium gillar inte vibrationer... (inser att jag missade att ha med den andra bilden på fästet med gummiduken under fästet sedan, aja)


motorn gicks igenom från grunden då den hade skurit på en cylinder pga oljepumpshaveri. i övrigt fräsch då den bara gått 270mil.
oljepumpen monterades bort, hade jag tänkt efter före hade ja monterad "oil retainer" från snopro 600an då den har den har en smörjfri bussning mot vattenpumpsaxeln och klarar sig utan oljetillförsel. Kommer köra med slang som jag pumpar i lite olja då och då tills nästa gång jag lyfter upp motorn

motorn passar nästan rakt av, man få svarva till distanser mellan motorfästena under blocket och skaffa längre bultar då blockhalvan har lite annorlunda lutning. motorn hamnar på exakt samma plats som 600an.



såhär ser motorutrymmet ut nu (mkt som är provisoriskt draget så stör er inte på kabeldragning)



har dålig mobilkamera så bilderna blir inte så bra....


Någon som har en avgastempgivare o mätare till salu? den jag kör med nu är inte ok kvalitet på, litar inte alls på den. Kör med malpassi btr och original mappning till att börja med då jag är för fattig för att skaffa ställbart sprut.

Mer bilder kan läggas upp sen
 
Last edited:

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
tackar! jo, jag har jobbat som svetsare sen studenten där ja bland annat svetsade hydraul och dieseltankar i aluminium förut tills jag blev less. Pluggar nu men på sommarjobbet fanns det verkstad med en tig som var helt okej! Har ett stort sug på att skaffa egen tig sen när man börjar jobba igen, men det är mycket pengar

kom på jag har ett klipp då ja gasar lite
https://www.facebook.com/photo.php?v=10151661141629013&set=vb.653554012&type=3&permPage=1

i princip bara uppstartad, måste justera in piporna, soppan, variatorerna m.m...
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
åkte ner till sjön och testade lite med min ryska bromsbänk



fick den dock inte att få någon vettig avgastemp än hur ja gjorde me soppan, så kommer testa stingra ner till 29mm id igen som är på 600 piporna från början.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
32mm id nu, minns inte om det va 700 eller 800. tack förresten!
hade vart så mkt enklare om man hade bromsbänk när man håller på att testa sig fram... men tror det är stingerdiametern som ska ner iaf.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
nu blir det lite off topic först men här är min F6a som ja byggde pyramid på, letade fram nå bilder från datorn när jag såg Dysse gör nåt liknande nu, dålig bild på pyramiden och nej dysse jag har ingen tråd om det projektet. hade gjort det mesta annorlunda om ja gjort samma sak nu, men så himla dåligt blev det inte




aja tillbaks till ämnet, såg att Myzkoo var ordentlig och svetsade in returledning från fuelrailen så jag gjorde samma sak i fredags, dock utan AN-kopplingar. har kvar "problemet" att jag tappar 2psi på fullgas mot tomgång än vilket grundtryck jag har vilket jag tycker är konstigt, men det handlar inte om något större problem tycker jag då det är så lite. trycket är väldigt stadigt i övrigt! inget svajjade. Malpassi verkar vara bra grejer.



och monterade dynan, failade dock då jag klädde den innan jag provmonterat den, visade sig att jag inte tagit ur skumgummit nog mycket för aluminiumtanken så dynan ligger inte an mot pyramiden i framkant så snyggt som den gjort förut :/ menmen, funktion är prio1 för mig då det gäller skotrar då de används ganska hårt så det få vara så
Likadant blev det med instrumentpanelen, bytte både manometer och tempmätare då de jag köpte först hade dålig kvalitet så det blev många hål och allt blev inte exakt symmetriskt, men det funkar!



tog ner stingers-erna ikväll. pipan med rak stinger tog typ 5min, den med 90graders böj fick jag kapa lös och göra om från början. tog tid, dessutom är jag utan tig nu när jag är hemma och donar så det blev inte alls lika snyggt som innan :/ men hoppas den går bättre nu iaf!
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
är det bara för mig som tråden blir fuckad? testar igen..

Då 600ans hastighetsgivare får signal från en Hallgivare som får signal ifrån en 8a-tandat triggerhjul, och 700an har en VR-givare med tre stycket triggerpunkter, så måste jag göra om lite för att ha en fungerande hastighetsgivare. Ska lämna in de här ritningarna för att få givarfäste och triggerhjul utskuret och bockat.

Skulle inte vara så snyggt om jag har mätaren monterad utan alla funktioner fungerar. Tripmätare kan vara bra att ha också.

Original triggerhjul verkar vara fastpressat på drivaxeln, kommer låta den sitta kvar och montera det nya hjulet i det med bult och mutter, eller svets. Som VR-givare kommer jag använda en varvtalsgivare från en BMW

kanske blir lite justeringar när ja fått komma hem och dubbelkolla måtten, men nåt sånt här blir det
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
är det bara jag som har stora problem med forumet? eller syns allt som det ska för alla andra? mitt sista inlägg (innan det här, längst ner på sida 1 bör det vara) får jag aldrig att synas, är fler buggar också
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
sitter och är uttråkad långt ifrån garaget så gjorde om ritningarna lite. kom på jag behöver en spacer också


Någon som kan plåt och kantpressning bättre än mig? hur mycket av plåten försvinner i en 90graders bock om plåten är 2mm tjock? skulle ha gjort en utbredd ritning på fästet så den är färdig för skäraren

tittade även igenom lite filmer och kom över den här, haha
https://www.facebook.com/photo.php?v=10151333140114013&set=vb.653554012&type=3
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
beror på radie, men är det inte på tiondelen å man säger radie 1mm så räkna inner mått så är du nära :)

Annars ändrar det sig bara du byter dynöppning även om du kör med ett verktyg med R1
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
tack för svaret! inte säker jag förstod dock haha. Gick iofs en kantpresskurs i 1an på gymnasiet men har aldrig jobbat vid den så minns ju fan inget

längden på innerradien blir 1.6 med radie 1, så man ska rita plåten 6 tiondelar kortare utbredd?

Jag behöver ju knappast ha så noggrann tolerans på det här så att vi hamnar på tiondelar, +- 0.5mm gör ju inget på det där fästet, men kan ju va kul att veta hur man räknar (ja, ja vet jag borde skaffa Verkstadshandboken).
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
ja om du tänker dig en bockad 2mm plåt med måtten 50mm och 50mm utvändigt då blir utbredningen 48+48= 96mm utbredning, med standard k-faktorn i solidworks så blev det 96.76

Hade en tabell från förra jobbet ett helt a4 med plåttjocklek på ena å radien på den andra "axeln" sen hade du ju värdet där i som man skulle dra bort från varje bock. Men hittar fan inte igen den.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
En liten fråga om avgastempgivarnas placering. Har aldrig grejat med tempgivare i pipor förut så är väl novis...
Bör de sitta som enligt anvisningar 15cm från kolvkanten, eller i början av baffeln som original tempgivare sitter? (den justerar tändningen på 600an, den givarkroppen är för övrigt 10cm lång till skillnad från KOSOs som har max 1cm utstick)

*funkade helt klart bättre med givarna enligt KOSOs anvisningar (så konstigt :p)

svarvade mig egna svetsmuttrar då jag hade svetsat fast de som följde med redan




 
Last edited:

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
skitkul tråd, av 15inlägg har väl jag stått för typ 14 :p

är lur på att spara ihop pengar till en boondockerbox. om motorn ska få nog med soppa på toppen verkar det bli lite väl mkt sås på mellanregistret med de här piporna. Sedan vet jag inte riktigt vart jag ska lägga mig på för varv med variatorerna, 600an har effektpeak på 8700-9000 med de här piporna med modkittet

ingen som sett något bromspapper på en 700 med 600 speedwerx-piporna?

Om ni inte har märkt det så lider jag av studentekonomi, hade helst bänkat skiten med PC5 på en gång men har inte pengarna den här säsongen. Ska försöka få det att funka med uppställt laddtryck, känsla och bonnmek
 
Last edited:

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6


en kortis nere vid "testbänken" igen nu med pålitligare avgastempgivare och vettigare variatorkalibrering. Har slutat fega och är nere på nästan original bränsletryck nu, lämnar det såhär tills snön kommer så man kan testa lite mer. Rätt sjukt va fet mapp M7 -05 måste ha original!
går fortfarande lite fett på mellanregistret så det blir att skaffa boondockerbox då studenekonomin tillåter.

dock är detta chassi det absolut sämsta när det kommer till vattentäthet, skulle aldrig vilja fara ut på öppet vatten utan att ha täta chassit. helt sjukt vad det sprutar in vatten överallt, från drivaxeln och framkant av tunnel.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.762
844
113
Kramfors
Ang avgastemgivaren så talar motorn själv om vart den vill ha den. Man tittar in i pipan och ser då en markant övergång från sotslem/oljeklägg/svart som går över i ljusare färg som ser torrt ut typvit/grå. På bilden ser det ut som den övergången är några cm längre ut än din placering. Man sätter sonden ca 20mm in på den ljusare sotet helt enkelt. Om sonden sitter för nära kolven i oljeslem = kallare delen sotar den ner sig fort och visar bet kallare värde.

Men nu hade du väl inte kört dessa pipor på just denna motor? Om så är fallet kan Sotövergången bli närmare kolven på denna motor så kör ett tag och kolla senare vart övegången hamnar. Flytta ut sonden längre ut om inte sotbilden ändrar sig från bilderna.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Fan anton du ser ju nästan ut som en ryss.. ;)
Blir skoj att höra sen om du blir nöjd med effekten. hur som skönt å slippa gasare =)

/ Jonny