Äh, startar ju trådar hela tiden där ja frågar ditt å datt, kanske bättre jag startar EN projekttråd istället.
Kan ju börja med att tacka Yngvessons Maskin för bra priser och klockren service! Samt Lycksele Bildemontering för bra pris på motorn, å kan väl ändå tacka Dysse också när jag liks är igång som har hjälpt på de funderingar jag haft än så länge
Sno Pro XC 600 -09. Haft den sen ny, shimsade dämparna hårdare och kört med SX drevning.. bytt skidor och lackat lite framvagn, tyvärr har jag bytt övre a-armarna pga kullederna och inte lackat om dessa så det ser lite dumt ut nu. Gjorde egen frontbåge och fixade dit en lynxdyna med grabhål då jag ville ha kvar originaldynan i bra skick.
Sålde 600 grejerna och hivade i en 700 efi, mest bara för att jag saknat EFI ända sedan ja körde min F6a. Hade problem med 600an, tappade gassvar när man var viktlös länge, trots djupare flottörhuspluggar. Sen är det alltid skönt med lite säkerhetsfunktioner + slippa bestycka om
lite bilder då...
skotern i fråga
frontbågen
av någon anledning så spårade det, hade tänkt att köra med Singelpipa men blev dubbelpipor.... "passar ju i chassit" var väl mitt argument offentligt, "ballt ljud" var väl det egentliga skälet
svetsade dit grövre stingers till att börja med, org diameter kanske funkar men isf får ja gå ner igen sen. huvudsaken den inte rasar på en gång
fick bygga "grenrör" till piporna, kapade sönder org
svarvade muffar
blev såhär, avgasbussning till nån gammal arctic passar mot pipan då
tyckte det var enklare att bygga ny tank än att kapa hål i plasttanken för att kunna montera bränslepump....
(skit i skalpplåtarna, ja de sitter snett)
ihopbrännd och trycktestad
monterad (plasten ovanför tanken är in progress på bilden, har mätare och reglage nu)
är monterat gummiupphängd, ingenting är stumt för tanken, för aluminium gillar inte vibrationer... (inser att jag missade att ha med den andra bilden på fästet med gummiduken under fästet sedan, aja)
motorn gicks igenom från grunden då den hade skurit på en cylinder pga oljepumpshaveri. i övrigt fräsch då den bara gått 270mil.
oljepumpen monterades bort, hade jag tänkt efter före hade ja monterad "oil retainer" från snopro 600an då den har den har en smörjfri bussning mot vattenpumpsaxeln och klarar sig utan oljetillförsel. Kommer köra med slang som jag pumpar i lite olja då och då tills nästa gång jag lyfter upp motorn
motorn passar nästan rakt av, man få svarva till distanser mellan motorfästena under blocket och skaffa längre bultar då blockhalvan har lite annorlunda lutning. motorn hamnar på exakt samma plats som 600an.
såhär ser motorutrymmet ut nu (mkt som är provisoriskt draget så stör er inte på kabeldragning)
har dålig mobilkamera så bilderna blir inte så bra....
Någon som har en avgastempgivare o mätare till salu? den jag kör med nu är inte ok kvalitet på, litar inte alls på den. Kör med malpassi btr och original mappning till att börja med då jag är för fattig för att skaffa ställbart sprut.
Mer bilder kan läggas upp sen
Kan ju börja med att tacka Yngvessons Maskin för bra priser och klockren service! Samt Lycksele Bildemontering för bra pris på motorn, å kan väl ändå tacka Dysse också när jag liks är igång som har hjälpt på de funderingar jag haft än så länge
Sno Pro XC 600 -09. Haft den sen ny, shimsade dämparna hårdare och kört med SX drevning.. bytt skidor och lackat lite framvagn, tyvärr har jag bytt övre a-armarna pga kullederna och inte lackat om dessa så det ser lite dumt ut nu. Gjorde egen frontbåge och fixade dit en lynxdyna med grabhål då jag ville ha kvar originaldynan i bra skick.
Sålde 600 grejerna och hivade i en 700 efi, mest bara för att jag saknat EFI ända sedan ja körde min F6a. Hade problem med 600an, tappade gassvar när man var viktlös länge, trots djupare flottörhuspluggar. Sen är det alltid skönt med lite säkerhetsfunktioner + slippa bestycka om
lite bilder då...
skotern i fråga
frontbågen
av någon anledning så spårade det, hade tänkt att köra med Singelpipa men blev dubbelpipor.... "passar ju i chassit" var väl mitt argument offentligt, "ballt ljud" var väl det egentliga skälet
svetsade dit grövre stingers till att börja med, org diameter kanske funkar men isf får ja gå ner igen sen. huvudsaken den inte rasar på en gång
fick bygga "grenrör" till piporna, kapade sönder org
svarvade muffar
blev såhär, avgasbussning till nån gammal arctic passar mot pipan då
tyckte det var enklare att bygga ny tank än att kapa hål i plasttanken för att kunna montera bränslepump....
(skit i skalpplåtarna, ja de sitter snett)
ihopbrännd och trycktestad
monterad (plasten ovanför tanken är in progress på bilden, har mätare och reglage nu)
är monterat gummiupphängd, ingenting är stumt för tanken, för aluminium gillar inte vibrationer... (inser att jag missade att ha med den andra bilden på fästet med gummiduken under fästet sedan, aja)
motorn gicks igenom från grunden då den hade skurit på en cylinder pga oljepumpshaveri. i övrigt fräsch då den bara gått 270mil.
oljepumpen monterades bort, hade jag tänkt efter före hade ja monterad "oil retainer" från snopro 600an då den har den har en smörjfri bussning mot vattenpumpsaxeln och klarar sig utan oljetillförsel. Kommer köra med slang som jag pumpar i lite olja då och då tills nästa gång jag lyfter upp motorn
motorn passar nästan rakt av, man få svarva till distanser mellan motorfästena under blocket och skaffa längre bultar då blockhalvan har lite annorlunda lutning. motorn hamnar på exakt samma plats som 600an.
såhär ser motorutrymmet ut nu (mkt som är provisoriskt draget så stör er inte på kabeldragning)
har dålig mobilkamera så bilderna blir inte så bra....
Någon som har en avgastempgivare o mätare till salu? den jag kör med nu är inte ok kvalitet på, litar inte alls på den. Kör med malpassi btr och original mappning till att börja med då jag är för fattig för att skaffa ställbart sprut.
Mer bilder kan läggas upp sen
Last edited: