okej! tack för tipset, som du säger har piporna inte mycket gångtid på denna motor, men ska hålla ett öga på det där! inte omöjligt det stämmer att de fortfarande kan vara lite felplacerade för jag tror nästan givarna visar lite kallare temperatur om man avstämmer mot stiftenAng avgastemgivaren så talar motorn själv om vart den vill ha den. Man tittar in i pipan och ser då en markant övergång från sotslem/oljeklägg/svart som går över i ljusare färg som ser torrt ut typvit/grå. På bilden ser det ut som den övergången är några cm längre ut än din placering. Man sätter sonden ca 20mm in på den ljusare sotet helt enkelt. Om sonden sitter för nära kolven i oljeslem = kallare delen sotar den ner sig fort och visar bet kallare värde.
Men nu hade du väl inte kört dessa pipor på just denna motor? Om så är fallet kan Sotövergången bli närmare kolven på denna motor så kör ett tag och kolla senare vart övegången hamnar. Flytta ut sonden längre ut om inte sotbilden ändrar sig från bilderna.
Jonny: haha äre bonnmeck så äre! Fast rätt påkostat om man tänker efter, jävligt dyr testbänk! Men då kan man köra höbalar och lasta grus med den också