Lätta prisvärda bra barnhjälmar

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Hade en ställbar typ crosshjälm till min dotter när hon var liten. Den var superlätt och billig.

Kommer ej ihåg märket dock men jag ska kolla runt

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
721
82
28
Norderåsen
Jag tänkte köpa en Jofa 2400 Junior åt min grabb då de är riktigt lätta (420 gram utan båge och skärm). Tyvärr har jag inte hittat någon i Östersund som säljer dem så man kan åka och testa.

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Jofa det är en slalom hjälm va? Har du kollat stadium och intersport? Annars låter det som en bra vikt på en hjälm , har nu idag snowpeople hjälmar till 2 av barnen hyffsat lätta väger 660gr och detta är en hjälm av crosstyp , den minsta pojken har ingen just nu då han kanske är lite liten ännu 2år .
Men skulle

Jag tänkte köpa en Jofa 2400 Junior åt min grabb då de är riktigt lätta (420 gram utan båge och skärm). Tyvärr har jag inte hittat någon i Östersund som säljer dem så man kan åka och testa.

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Vi har Jofa 2400 till barnen och dom ær vi riktigt nøjda med. Lætta och behændiga, æven med hakskydd(199:). Vi køpte på Intersport, men jag tror nog att du kan hitta dem hos de flesta vælsorterade sportbutiker nær vintern nærmar sig.

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Kör med jofa slalom hjälm på mina ungan oxå,bägge började vid två
Funkar kanon med Scotts rånarluva (neopren) Köpt på Motorhuset.

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Grabben på 2år har en jofa slalomhjälm med hakskydd och skärm. Väger ingenting och funkar klockrent! I princip ända crosshjälmsliknande som finns till små barn.

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Har införskaffat en airoh aviator åt lillasyrran(3år), kan väl tyckas att det är lite saftigt att punga ut 2500kr för en barnhjälm men det är helt klart värt det!
Airoh hjälmar har samma skal-storlekar på xs & s. Så du behöver endast byta inredningen när dom blir lite äldre, så då kan dom ju använda hjälmen 7-8år istället för 2-3år, vilket gör den ganska prisvärd.

Marcus.

Välkänd medlem
25 feb 2012
369
4
18
Ånge
men är inte en airoh aviator på 950g lite tung för en 3 åring?
eller är dom ännu lättare i dom storlekarna?

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Tror den vägde 800g, kan kolla när jag är hemma.
Dom sitter ju sjukt mycket bättre på huvudet än en Snowpeople eller en Jofa, så det gör inte så mycket att den är 100-150g tyngre, sedan är det ju en riktigt hjälm, som skyddar ifall du slår dig.
Blir många onödiga järnskakningar annars.

Hur gammal är den som ska ha hjälmen? :)

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Han som ska ha hjälmen är endast 2år ,kollade på en sådan idag på motorhuset och den verkar vara i lagom storlek också .
Tror att airoh hjälmen blir förstor för en sådan liten kropp ,annars så är det bra hjälmar ,har själv airoh stelt .

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Frågade om hjälmar och ansiktsskydd åt ungar på ett amerikanskt forum. Dom tryckte på ungarna 1,5kg intergralhjälmar.... Sen verkar det vara mer regel än undantag att dom sitter framför dom. Finns speciella handtag till till tanken tom.
Tror nog en slalomhjälm är det bästa för de minsta iaf. Men hittar inget vettigt för ansiktet deras... Skulle haft en mask man knäpper på hjälmen + brillor.

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Finns ju såna cross facemaskar som sitter ihop med brillorna som är jäkligt praktiska och bra mot den värsta fartvinden ,men skyddar väl inte riktigt så bra mot värstakylan utan någonting annat typ hjälmhuva eller liknande

Frågade om hjälmar och ansiktsskydd åt ungar på ett amerikanskt forum. Dom tryckte på ungarna 1,5kg intergralhjälmar.... Sen verkar det vara mer regel än undantag att dom sitter framför dom. Finns speciella handtag till till tanken tom.
Tror nog en slalomhjälm är det bästa för de minsta iaf. Men hittar inget vettigt för ansiktet deras... Skulle haft en mask man knäpper på hjälmen + brillor.

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
721
82
28
Norderåsen
Är det någon som vet vart man kan köpa integralbåge till Jofa hjälmen? Den verkar ha utgått ur sortimentet och är omöjlig att hitta.

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Åk till valfri loppis så brukar det finnas beg Jofa. Grabben (snart sex år) har en och den är perfekt med glasögon och neoprenhuva.
MC-folket hävdar med bestämdhet att det ur säkerhetssynpunkt är vettigare att tom köra med cykelhjälm (frigolit) upp till 8-10 års ålder än en tung MC-hjälm. Ungarnas nackar tål egentligen ingen extravikt.
Så köp marknadens lättaste slalomhjälm. Eller en klassisk Jofa junior.