Statistik skoter. Nyreg, avställda???!!!, skrotade.

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Oj vad du är grinig.

Känner inget behov av att behöva försvara mig men håller jag på renovera en skoter som stått i flera år, och tar ut den ett Par svängar på lägdan för att se hur/om det funkar. Då stället jag inte på den nej.
Kan förstå det då de inte går att försvara! Men du gör ett tappert försök att av dramatisera från att köra till att köra en mil till att testköra på en lägda.
Ta en tankeställare om att köra oförsäkrat. (Gäller alla!)
Tänker inte tjata mer om det här i en annars bra och informati tråd!
Vill du fortsätta kan du pma eller starta en tråd om att köra oförsäkrat så kan vi fortsätta där.
Det är svårt att diskutera sånthär i text utan att det inte får en negativ klang.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Det är säkert många som törs köra oförsäkrat eftersom man känner till att Trafikförsäkringsföreningen (TFF) går in och täcker skador på person och egendom vållade av oförsäkrade fordon.






Det är väl förutsatt att fordonet är påställt men man har missat försäkringen.
Jag tror att TFF går in och betalar skador även om fordonet inte är påställt.

Men Jeppe, även om TFF går in och betalar så kan jag inte förstå hur folk som kör oförsäkrat kan känna sig trygga i att "TFF betalar ju". Det funkar så här:

Vi säger att jag kör mitt avställda och oförsäkrade fordon och blir vållande till en skada, säg med 1 dödsfall och 1 ivaliditet, förutom sak och egendomsskador.

TFF går då in och betalar för de skador du gjort, räddningstjänst, vård, skadestånd till den avlidnes anhöriga, skadestånd till den som blev invalid, skador på egendom etc.
Detta kommer ju att kosta TFF miljoner, vilket dom ju inte ger bort gratis. Hur dom får tillbaka pengarna?

Dom kommer att kräva mig på pengarna. Naturligtvis har jag inte dessa miljoner i fickan, så TFF går till Kronofogden. Fogden tar då till alla medel och gör införsel på min lön, säljer den egendom jag äger, (bilar, skotrar, mc, hus, mark m.m),
bevakar och tömmer alla konton jag har i olika banker. Räcker ändå inte pengarna fogden fått in så sätter dom mig i personlig konkurs.

Aha, tänker jag nu! Konkurs brukar väl innebära att fogdens alla möjligheter att ta pengar från mig är uttömda och att jag nu får vara ifred. Men vad jag misstog mig! Dom lägger bevakning på mig, förlänger bevakningen vid behov. Allt är som förr, varenda krona jag tjänar tar dom, förutom existensminimum. http://www.kronofogden.se/Existensminimum.html

Så nu har jag det inte fett. Har bara till mat, hyra till ettan jag tvingats hyra när frun stack med ungarna när fogden sålde kåken, lite kläder o hygienprylar och förstås bussbiljetten, (skaffar jag bil tar ju fogden den), jag behöver för att åka till Arbetsförmedlingen eller de hopplösa praktikplatser dom skickar mig på.

F*n att det ska vara så omöjligt att få jobb bara för att jag satt i fängelse för olyckan jag var orsak till. Och jä**a företag som lyckades säga upp mig på grund av arbetsbrist när jag satt i fängelse! Dessutom snodde ju fogden alla de semesterpengar jag hade innestående. Trodde jag skulle få pengar över till den där gamla ET 250' in utan huv. Men icke då.

Men, men, jag har mig ju själv att skylla för att jag satsade allt när jag skaffade den där 2014 Summiten och inte hade råd med försäkring. ;)

Omöjligt scenario? Inte alls exakt så kan det gå.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Jag har(hade) tre skotrar reggade på mig; en påställd och försäkrad, ett lik som stått avställt i många år för att jag inte orkat skrota (numera såld för en billig peng) och en som jag sålde till en Ålänning men där ägarbytet inte gick att genomföra utan exportpapper. Eftersom det inte är något problem eller någon kostnad att ha avställda skotrar så tror jag att det är mycket "skrot" som står kvar i registren.
Om någon vill ta en kort sväng oreggat så kan jag inte se att det skulle vara ett problem egentligen men man ska ju vara medveten om att försäkringen även täcker personskador vid singelolyckor och dom är nog vanligare än kollisioner med andra skotrar eller personer, så för ens egen skull bör man nog ställa på och försäkra...
 

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
Jag tror att TFF går in och betalar skador även om fordonet inte är påställt.

Som jag skrev tidigare så är det precis så det ligger till

Detta kommer ju att kosta TFF miljoner, vilket dom ju inte ger bort gratis. Hur dom får tillbaka pengarna?

Trafikförsäkringsavgiften täcker inte upp alla kostnader, det stämmer. Alla försäkringsbolag är dock medlemmar i föreningen och skjuter solidariskt in det som krävs för att täcka återstoden.


Omöjligt scenario? Inte alls exakt så kan det gå.

Precis som vid andra försäkringsfall (TFF jobbar precis som "vanliga" försäkringsbolag) görs en uppsåts/oaktsamhetsbedömning. Så visst, har du kört i fyllan, eller på annat sätt varit vårdslös eller rent av hade för avsikt att krocka så har du satt igång karusellen.

Olycka till följd av ren och skär otur resulterar inte i det scenario du ställer upp


Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
Även om det är så här det fungerar så är det alltså att betrakta som ett skyddsnät och inget annat.
 
Last edited:

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Kan förstå det då de inte går att försvara! Men du gör ett tappert försök att av dramatisera från att köra till att köra en mil till att testköra på en lägda.
Ta en tankeställare om att köra oförsäkrat. (Gäller alla!)
Tänker inte tjata mer om det här i en annars bra och informati tråd!
Vill du fortsätta kan du pma eller starta en tråd om att köra oförsäkrat så kan vi fortsätta där.
Det är svårt att diskutera sånthär i text utan att det inte får en negativ klang.

Eftersom det är att köra avställt som är topicen (mer eller mindre?) så svarar jag här ändå.

Provkör jag projektet på lägdan för att se hur motor mår en sväng, en ssväng för att se hur boggie fungerar, en sväng för att se om kylproblemet är löst (exempelvis), blir det ~1 kilometer varje gång.

Alla som meckat skoter (även du) vet att många testturer inte behöver vara långa för att bedömma om saker funkar eller Ej.

Alla mina testturer en hel vinter, uppgår till möjligtvis 1,5 mil.

Säger inte att det är Rätt att köra avställt. Det är inte okey, men jag betalar ändå inte.

Går det åt helvete nån gång så får jag skylla mig själv. Men under de 5 år detta pågått med just denna skoter hade försäkringen uppgått till mer än 10 000 vid det här laget.

Detta för att köra på åkern utanför huset.

Detta är mitt resonemang, oförsvarbart eller ej.

Skulle jag ta ut skotern i ledsystem eller där man på annat sätt skulle möta skotrar/personer så skulle jag resonera annorlunda, men inte då det är provkörning.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Även om det är så här det fungerar så är det alltså att betrakta som ett skyddsnät och inget annat.
Nja, jag vet inte om det kan kallas skyddsnät. Visst, för drabbad motpart är det ju ett skyddsnät, men alls inte för den som framför fordonet oförsäkrat. TFF går visserligen in och betalar den vård som den oförsäkrade har. Men krav från TFF/Kronofogde kommer som ett brev på Posten.

Kul att fått igång en debatt. :thumbup:
Fler som funderar på det här med alla avställningar? Kom in och skriv.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Det finns ju en stor mängd "sommarstugeskotrar" runtom i landet som bara framförs då ägaren har en promillehalt som överstiger oljeinblandningen i skoterdunken , dessa ägare är tyvärr helt oemottagliga för försök till logiska resonemang utan är helt nöjda med att köra oförsäkrat tills de kör ihjäl sig......
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Det finns ju en stor mängd "sommarstugeskotrar" runtom i landet som bara framförs då ägaren har en promillehalt som överstiger oljeinblandningen i skoterdunken , dessa ägare är tyvärr helt oemottagliga för försök till logiska resonemang utan är helt nöjda med att köra oförsäkrat tills de kör ihjäl sig......
Jag hoppas du blandar mer än några promille olja!
 

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
Nja, jag vet inte om det kan kallas skyddsnät. Visst, för drabbad motpart är det ju ett skyddsnät, men alls inte för den som framför fordonet oförsäkrat. TFF går visserligen in och betalar den vård som den oförsäkrade har. Men krav från TFF/Kronofogde kommer som ett brev på Posten.

Kul att fått igång en debatt. :thumbup:
Fler som funderar på det här med alla avställningar? Kom in och skriv.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
Vad skulle du kalla det om inte ett skyddsnät även för förare av oförsäkrat fordon? Att TFF utgör någon typ av back up måste du ju hålla med om?

Trafikskadeersättning utgår från TFF för alla personskador och skador på annans egendom när olycka skett där förare av oförsäkrat fordon varit vållande. Läs gärna själv 16 § 2 st. trafikskadelagen (1975:1410)

Tänk på att vi lever i det trygga landet Sverige med både hängslen och livrem. Har du kört oförsäkrat och vållar olycka där TFF utger trafikskadeersättning gäller att de ska ha 10 % av prisbasbeloppet, vilket för i år är 4450 kr. Kolla 24 § trafikskadelagen om du tror jag hittar på.

Fakturan på 4450 kr kan dock för all del bli kämpig och så småningom hamna på kronkalles bord. Men du drar det bra långt med fängelse, utflugen fru, existensminimum, bussbiljett och arbetsförmedlingen..

Läget blir som tidigare sagt annorlunda om du kört i fyllan, varit vårdslös eller medvetet orsakat olycka. Fast det gör ingen direkt skillnad i jämförelse med om du varit försäkrad eftersom försäkringsbolagen också beaktar sådana omständigheter vid ersättningsutbetalningen.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Har alltid haft mina skotrar påställda samt på s.k årsförsäkring, jäkligt skönt att slippa bry sej om att ställa på hit & dit. Att ställa på & av skotern för att köra tex en helg är ju bara löjligt!

Har man inte råd med att betala försäkring så ska man inte ha skoter, mc eller vad det kan vara.