Det är säkert många som törs köra oförsäkrat eftersom man känner till att Trafikförsäkringsföreningen (TFF) går in och täcker skador på person och egendom vållade av oförsäkrade fordon.
Det är väl förutsatt att fordonet är påställt men man har missat försäkringen.
Jag tror att TFF går in och betalar skador även om fordonet inte är påställt.
Men Jeppe, även om TFF går in och betalar så kan jag inte förstå hur folk som kör oförsäkrat kan känna sig trygga i att "TFF betalar ju". Det funkar så här:
Vi säger att jag kör mitt avställda och oförsäkrade fordon och blir vållande till en skada, säg med 1 dödsfall och 1 ivaliditet, förutom sak och egendomsskador.
TFF går då in och betalar för de skador du gjort, räddningstjänst, vård, skadestånd till den avlidnes anhöriga, skadestånd till den som blev invalid, skador på egendom etc.
Detta kommer ju att kosta TFF miljoner, vilket dom ju inte ger bort gratis. Hur dom får tillbaka pengarna?
Dom kommer att kräva mig på pengarna. Naturligtvis har jag inte dessa miljoner i fickan, så TFF går till Kronofogden. Fogden tar då till alla medel och gör införsel på min lön, säljer den egendom jag äger, (bilar, skotrar, mc, hus, mark m.m),
bevakar och tömmer alla konton jag har i olika banker. Räcker ändå inte pengarna fogden fått in så sätter dom mig i personlig konkurs.
Aha, tänker jag nu! Konkurs brukar väl innebära att fogdens alla möjligheter att ta pengar från mig är uttömda och att jag nu får vara ifred. Men vad jag misstog mig! Dom lägger bevakning på mig, förlänger bevakningen vid behov. Allt är som förr, varenda krona jag tjänar tar dom, förutom existensminimum.
http://www.kronofogden.se/Existensminimum.html
Så nu har jag det inte fett. Har bara till mat, hyra till ettan jag tvingats hyra när frun stack med ungarna när fogden sålde kåken, lite kläder o hygienprylar och förstås bussbiljetten, (skaffar jag bil tar ju fogden den), jag behöver för att åka till Arbetsförmedlingen eller de hopplösa praktikplatser dom skickar mig på.
F*n att det ska vara så omöjligt att få jobb bara för att jag satt i fängelse för olyckan jag var orsak till. Och jä**a företag som lyckades säga upp mig på grund av arbetsbrist när jag satt i fängelse! Dessutom snodde ju fogden alla de semesterpengar jag hade innestående. Trodde jag skulle få pengar över till den där gamla ET 250' in utan huv. Men icke då.
Men, men, jag har mig ju själv att skylla för att jag satsade allt när jag skaffade den där 2014 Summiten och inte hade råd med försäkring.
Omöjligt scenario? Inte alls exakt så kan det gå.
Sent from my GT-I9305 using Tapatalk