Äntligen ett bra förslag från såssarna. :clap2:
Finansiering av leder diskuterades förra säsongen i en tråd som handlade om en slags E4 i den snötäckta delen av landet som skulle gå från söder till norr och binda ihop befintliga leder.
Det här var väl ändå snäppet bättre, tycker jag, för det innebär att alla klubbar kan få sin del av kakan.
Många klubbar har det ju inte allt för fett. - Kostnaden för att underhålla och kanske utöka leder blir ofta på bekostnad av trevliga aktiviteter som ex.vis tävlingar, påkostnad av maskiner, verktyg och klubblokal.
Sedan finns det ju klubbar som kanske prioriterar precis tvärt om, vilket resulterar i urusla leder som i princip blir okörbara efter bara en liten del av säsongen.
Så därför anser jag att klubbarna ska få finansiera detta genom en allmän fond som alla skoteråkare är med och betalar till.
Finansiering då?
Det fanns vid utgången av 2012 ca 240 000 så kallade terrängskotrar i trafik. I den siffran ingår det då alla de snöskotrar som registrerats före 2009. (Fr.om. 2009 blev "Terränghjulingar" och snöskotrar registrerade separat).
Sedan finns det en annan siffra som handlar om antalet registrerade snöskotrar i trafik, alltså maskiner registrerade mellan 2009 och 2012. Den säger att vid utgången av 2012 fanns det ca 156 000 snöskotrar i trafik.
Då har vi 2 siffror att spela med vad gäller antal påställda skotrar:
Vi börjar med antalet 240 000 terrängskotrar. Då vet vi inte hur många av dessa som är ATV, men vi kanske kan gissa på ca 50 000, vilket i så fall ger oss 190 000 snöskotrar i trafik.
Vad mäktar en stackars skoteråkare med att betala per år då?
Säg en blygsam 200 kr/år i allmän ledavgift, vilket också ger rätt att åka på alla nuvarande betalleder.
Då blir det följande: 190 000 X 200 kr = 38 000 000 kr
Orkar vi bara med 150 kr/år, blir det 190 000 X 150 kr = 28 500 000 kr
Nu leker vi med att det är 156 000 påställda snöskotrar, alltså de som är reggade mellan 2009 och 2012.
Ser då ut så här: 156 000 X 200 kr = 31 200 000 kr Eller
156 000 X 150 Kr = 23 400 000 kr
Inte kaffepengar precis och det bara på ett år!
Rena arbetsskotrar, alltså typ bredbandare som Viking, Scandic och liknande, registrerade på näringsidkare, skogsbönder, samer osv. ska inte belastas med allmän ledavgift. Det ska naturligtvis inte vara möjligt att firmaregistrerade sportskotrar ska undgå den allmänna ledavgiften, såvida synnerliga skäl inte finns.
Ja, nu får ni väl skrika till, ni som idag redan har lössnöracern skriven på firman/fastigheten, lyckats få den skriven som arbetsredkap och dragit momsen. Men motivera gärna då tydligt, moraliskt och trovärdigt varför man ska göra så. :hmmmm2:
Naturligtvis kostar det en del i administration av dessa pengar som kommer in, allt kostar, men det behöver inte byggas en helt ny administration eller organisation som samlar in och fördelar pengarna. Det finns ju redan befintlig som klarar av det med några enkla (?) programmeringar genom att öronmärka snöskotrar före 2009 till just snöskotrar, inte som nu märkta ”terrängskoter” och undanta rena arbetsmaskiner.
Skotrar sorterar ju redan under Transportstyrelsen som ju har verktyg för att samla in fordonsskatter och avgifter.
Dom plockar in pengarna från oss, tjänar en slant på räntan och tar en rimlig slant för besväret att föra över pengarna till ex.vis SNOFED och SSCO som fördelar pengar till klubbarna runt om i landet.
Och nu pustar naturligtvis ett antal och säger ”Det är tillräckligt dyrt som det är”, ”Jag betalar minsann så pass mycket i skatt på soppan redan”, ”Jag kör aldrig på led” eller andra undanflykter för att slippa lägga ut en mycket blygsam slant per år, motsvarande ett helrör eller en platta öl, för att gagna ledbyggnad/underhåll, klubbar etc.
Det är ju egentligen patetiskt att gnälla över en ökad kostnad på 150-200 kr/år, när det oblygt köps dekalkit
för 3 500, kostas på fjädringar för 15 000-20 000, skrikburkar (usch) för tusenlappar bara för att vara ball, en flaska PlastiDip. Eller hur?
Tänk riktigt seriöst över det här både två och fem gånger innan ni svarar. Är det inte värt att lägga kostnaden för ett helrör, en hockeymatch i SHL, ett inträde på krogen med en stöl etc för att få till fungerande ledsystem som t.om kan gagna DIN hembygd genom ökad skoterturism som ger fler arbetstillfällen och möjlighet att bo kvar och ha ett kvalitativt liv. Eller blir det Fjollträsk eller annan storstad om 10-15 år för att bli sittandes utan skoter och i bästa fall snöslask på vintern. Kåken/gården du hade hemma fick du ju sälja med förlust när jobben började försvinna runt orten, så det finns ju inget att åka tillbaks till. (Skräckscenario, men heller inte omöjligt).
Och alla "friåkare", det finns väl inget i förslaget som säger att friåkningen skulle påverkas till det sämre? Eller?