Du menar ställa av? För att avregistrera så måste du skrota den rent fysiskt.
Och avställd får du inte använda skotern då försäkring inte gäller, dessutom olagligt att bruka avställt fordon.
Ställa av är korrekt, ber om ursäkt för snabbt ordval.
Ja, jag vet att det är olagligt men kommer man fram med något helt huvudlöst där vi i svensk traditionell modell ska betala för andra så är det tilltalande att göra så!.
Risken för att åka fast är ju noll, se bara på alla oreggade racemaskiner som körs.
Är inte risken med fler och bättre leder att friåkningen inskränks ännu mer? Beslutsfattarna som inte åker skoter eller förstår skoter, tycker säkerligen att lössnömaskinerna lika gärna kan hålla sig på leden.
Det är svårt att punga friåkarna på pengar.
Ledtvång=ledkort=intäckt
Definitivt en risk att det dras likhetstecken över landet utan lokala hänsyn utifrån den bild som framkommer i tätort/turisttäta områden.
Förstå mig rätt! , jag har full respekt för att man måste vidta åtgärder av olika kaliber i högtrafikerade områden där stor del av trafiken sker från "utombys" med liten eller ringa respekt för hur man rör sig i naturen och/eller till fjälls på ett för alla uthålligt sätt.
Däremot, att utifrån områdesvisa behov bedöma och anse att behoven är lika över hela landet är helt fel.
Dagens begränsningar räcker långt, det gäller att få upp ögonen på folk för dessa samt att man hanterar ytterskotten enligt lagboken så är en del av problemen lösta.
En saxning från gästboken hos VÄSEK, ett av de sk ledbolagen som verkar för att trafiken ska ske på lederna.
En liten fundering om hur ni jobbar för att kunna erbjuda friåkning i Åre kommun. Fina breda leder i all ära men många vill nog ha möjlighet att kunna åka fritt i lössnö. Dom flesta skulle säkert inte ha nåt emot att betala för det heller. Har man ställt frågan till någon markägare? Om man tittar runt bland era bilder så ser ni ju mer än nöjd ut när ni får sätta upp skyltar om nya förbudsområden. Både ni och Åre kommun skjuter sig nog själv i foten genom att bara satsa på ledåkning.
Svar:
VÄSEK har bildats av skoterklubbar för att samordna finansiering, drift och skötsel av skoterleder. I dagsläget ingår 60 mil skoterleder i ett sammanhängande betalledsområde. Det är vår strävan att lederna skall hålla en så bra standard som möjligt. Eftersom skoteråkning inte ingår i allemansrätten skulle möjligheterna att åka skoter vara mycket begränsade utan leder. Även om många skoteråkare vill åka fritt utanför leder, så ingår inte friåkningsområden i VÄSEKs verksamhet. Vi rekommenderar skoteråkare, som vill ha friåkningsområden att organisera sig i skoterklubbar, som kan ta upp önskemålet med kommunen och berörda markägare. Det är kommunen som beslutar om skoterförbud och ansvarar för skyltning om det. VÄSEK har givetvis skyldighet att informera skoteråkare på upplåtna leder om skoterregler som gäller där. Vi anser inte att det är fel att göra det. VÄSEK
Man undrar varför de ställer terrängkörningslagen åt sidan, månne det finns egenintresse.....
Jag har också full respekt för det arbete som görs på lederna och betalar för det i de områden jag nyttjar.
Statens leder om ca 550 mil ovan odlingsgräns betalar redan vi alla för via skattsedeln så dessa kan vi lämna därhän
"solidarisk betalningsmodell"...
Var har du hört detta?
Bläddrade i ett kulört snöskotermagasin där det stod som lite av en teaser inför en av våra "tjänapengarpåförarbevisriksorganisationers" deltagande i en snöskotermässa kommande helg.
Ordvalet "solidarisk" får det att krypa i ryggslutet av onda aningar då jag har en uppfattning att det finns en påverkan från affärsdrivande håll för att en avgift skulle vara i nivå med vad de tar dvs runt fyrsiffriga tal.
De har ju bara funderat i 30 år......., senast det var upp var 2011
http://www.snofed.se/default.asp?oewCmd=3&id=58688&fromarchive=true&archiveid=1610&pageid=&path= .
Jag hoppas de kommer fram med något vettigt innehållande en klar inriktning där det initialt ingår en djuplodande diskussion med staten om att vi ska få tillbaka en mindre del av de intäkter snöskoteråkningen renderar.
Låt oss kalla det medfinansiering för formens skull ,dessa pengar skulle destineras mot regionala infrastrukturliknande nätverk av snöskoterleder med tydliga krav på utmärkning och skötsel för att pengar ska kunna falla ut.
DVS staten bidrar till infrastruktur och höjd säkerhet!
Att man sedan med stöd av detta ger råg i ryggen åt snöskoterklubbar mfl att skriva markägaravtal och att de får tummen ur ..... och inför ledavgifter inom sina respektive områden.
OBS: Jag menar då ledavgifter utan kommunala restriktioner som tvingar trafiken till lederna.
Visst, det kommer att finnas de som inte betalar men de är minoritet jämfört med idag då de är majoritet.
Som sagt tidigare i denna tråd
Jag anser att man ska betala efter nyttjande och det ska vara en human summa i 300-500 kr nivån, det är de allra flesta beredda att betala under förutsättning att man ser resultatet ute på leden.
Kör man enbart på statens leder då har man redan betalt.
Kör man från stugan ned på fiskesjön 3 gånger varje påsk i ledlöst land betalar man inte heller.
Markägare ska givetvis se till att få ersättning som täcker kostnad för allraminst ett ledbevis för familjens maskiner.