Betala för körning på skoterled?

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Om det förbättrar lederna runt om i sverige så betalar jag gärna en rimlig summa, och om det skapar lite jobb är ju det fantastiskt.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Problemet är ju att om någon nu åker i princip all sin körning i ett visst område ( kanske med ingen lokal skoterklubb) så hur frå den personen tillbaka något för sina "ledpengar". Då man betalar till sin lokala skoterklubb så vet man ju att dom pengarna går till att underhålla just dom leder man själv använder.

Risken är att det blir en dyr adminstartion på det hela som slukar dom mesta pengarna där det ska sitta personer som skall kolla upp vart pengarna går och hur mycket som skall delas ut till olika klubbar. Elelr skall det bildas ett styrelse liknande transportstyrelsen som sköter allt detta?

Nu är jag ingen jägare men som jägare betalar man väl inte in pengar för att någon skall tillhandahålla något?
 

Erikxson

Välkänd medlem
16 jan 2012
346
0
16
Uppland/Hälsingland
Bättre att folk tar sitt förnuft till fånga och betalar ledavgifter/medlemsskap till skoterklubbar.
Men bäst vore om staten skulle vilja lägga tillbaka lite skattepengar som dom får in via all skatt som vi betalar under skotersäsongen, men dom pengarna går väl till nått "bra" konstprojekt..
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Givetvis ska det sossar till för att lägga ett urbota dumt förslag som dödar alla med vilja och driv som får saker att hända.
Ska staten lägga sina sega labbar på våra skoterleder kommer vi att få ett dyrt och ineffektivt system som dessutom kommer att ta död på all den goda väluppskattade arbetskraft som våra eldsjälar ger.

Tänk på hur "bra" tv-avgiften fungerar, den nya ledavgiften kommer att drivas in av alla som äger en skoter oavsett om den kan nyttjas på en av dessa få statligt skötta leder.
Det är bättre att det uppstår privata betalleder i sådana fall om det finns behov för det.

De positiva krafterna som idag driver dessa leder kommer att bytas ut mot sega sura gubbar(tänk kommunalarbetare) som kommer att avsluta dagen med 15 min arbete efter lunch för att sedan tjuvtanka en 5L dunk med bränsle på vår bekostnad eftersom han minsann tjänar sämre än statsministern och det är inte mer än rätt.

När du sedan som nybliven lycklig skoterägare åker på din första fjällresa till ett område med statlig skoterled så står han där!
Denna människa som är så besviken på livet och inte förstår hur han ska hantera det.
Djävla utbölingar som kommer hit med nya maskiner varje år och sprider pengar omkring sig och har roligt tänker han.
Det är inte rättvist för han har minsann arbetat sporadiskt så mycket han har kunnat i sin by (utan en tanke på att flytta) utan att ha råd med detta liv, avundsjukan verkligen svider i magen på han när du intet ont anande närmar dig.
Nu ser han sin chans, ingen hjälm........... svidet i magen har ökat hela dagen medans han har jagat upp sig genom att tänka på allt som utbölingarna gör som han missat i livet.
Svidet i magen bubblar nu upp med full kraft när han ser sin chans att hugga utbölingen med full kraft.

Du kommer i godan ro efter leden skjutsande din kusin som inte har hjälm eftersom han åkte skidor ner till sjön men får nu åka med bakpå eftersom han ej orkar skida tillbaka.
Då står han där i sin oranga varseljacka och hyttar med en spade mitt på leden.
Du stannar givetvis och undrar vad som står på.

Innan du ens hinner säga hej överröses du av svavelos från den milt sagt uppretade gubben.
Du blir så paff så att du blir tyst medans denna gubbe lastar ur sig allt han retat sig på de senaste åren.
Han avbryter abrupt och går iväg och du hinner åka en bit innan du har förstått vad som hände, en "man" som är enormt besviken på sitt eget liv , kan inte hantera sina egna känslor och ej heller är kapabel att göra något åt det.
För sådan är han SURSOSSEN!
 

Jk47

Medlem
13 aug 2013
10
0
1
Uppsala
förstå hur många pappersvändare staten skulle behöva anställa för att få ett sånt projekt att gå runt, den avgiften skulle nog inte bli så rolig!
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Stödjer då absolut inte det här förslaget, lägger hellre en större summa på klubbens skoterkort, då jag vet vad pengarna används till.

*"reglering av andra allmänna och enskilda intressen" så vi skoteråkare ska alltså betala in pengar för att de ska kunna förstöra friåkningen ännu mer?
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Äntligen ett bra förslag från såssarna. :clap2:

Finansiering av leder diskuterades förra säsongen i en tråd som handlade om en slags E4 i den snötäckta delen av landet som skulle gå från söder till norr och binda ihop befintliga leder.

Det här var väl ändå snäppet bättre, tycker jag, för det innebär att alla klubbar kan få sin del av kakan.
Många klubbar har det ju inte allt för fett. - Kostnaden för att underhålla och kanske utöka leder blir ofta på bekostnad av trevliga aktiviteter som ex.vis tävlingar, påkostnad av maskiner, verktyg och klubblokal.
Sedan finns det ju klubbar som kanske prioriterar precis tvärt om, vilket resulterar i urusla leder som i princip blir okörbara efter bara en liten del av säsongen.

Så därför anser jag att klubbarna ska få finansiera detta genom en allmän fond som alla skoteråkare är med och betalar till.

Finansiering då?
Det fanns vid utgången av 2012 ca 240 000 så kallade terrängskotrar i trafik. I den siffran ingår det då alla de snöskotrar som registrerats före 2009. (Fr.om. 2009 blev "Terränghjulingar" och snöskotrar registrerade separat).
Sedan finns det en annan siffra som handlar om antalet registrerade snöskotrar i trafik, alltså maskiner registrerade mellan 2009 och 2012. Den säger att vid utgången av 2012 fanns det ca 156 000 snöskotrar i trafik.

Då har vi 2 siffror att spela med vad gäller antal påställda skotrar:
Vi börjar med antalet 240 000 terrängskotrar. Då vet vi inte hur många av dessa som är ATV, men vi kanske kan gissa på ca 50 000, vilket i så fall ger oss 190 000 snöskotrar i trafik.

Vad mäktar en stackars skoteråkare med att betala per år då?

Säg en blygsam 200 kr/år i allmän ledavgift, vilket också ger rätt att åka på alla nuvarande betalleder.

Då blir det följande: 190 000 X 200 kr = 38 000 000 kr

Orkar vi bara med 150 kr/år, blir det 190 000 X 150 kr = 28 500 000 kr

Nu leker vi med att det är 156 000 påställda snöskotrar, alltså de som är reggade mellan 2009 och 2012.
Ser då ut så här: 156 000 X 200 kr = 31 200 000 kr Eller
156 000 X 150 Kr = 23 400 000 kr

Inte kaffepengar precis och det bara på ett år!

Rena arbetsskotrar, alltså typ bredbandare som Viking, Scandic och liknande, registrerade på näringsidkare, skogsbönder, samer osv. ska inte belastas med allmän ledavgift. Det ska naturligtvis inte vara möjligt att firmaregistrerade sportskotrar ska undgå den allmänna ledavgiften, såvida synnerliga skäl inte finns.
Ja, nu får ni väl skrika till, ni som idag redan har lössnöracern skriven på firman/fastigheten, lyckats få den skriven som arbetsredkap och dragit momsen. Men motivera gärna då tydligt, moraliskt och trovärdigt varför man ska göra så. :hmmmm2:


Naturligtvis kostar det en del i administration av dessa pengar som kommer in, allt kostar, men det behöver inte byggas en helt ny administration eller organisation som samlar in och fördelar pengarna. Det finns ju redan befintlig som klarar av det med några enkla (?) programmeringar genom att öronmärka snöskotrar före 2009 till just snöskotrar, inte som nu märkta ”terrängskoter” och undanta rena arbetsmaskiner.
Skotrar sorterar ju redan under Transportstyrelsen som ju har verktyg för att samla in fordonsskatter och avgifter.
Dom plockar in pengarna från oss, tjänar en slant på räntan och tar en rimlig slant för besväret att föra över pengarna till ex.vis SNOFED och SSCO som fördelar pengar till klubbarna runt om i landet.


Och nu pustar naturligtvis ett antal och säger ”Det är tillräckligt dyrt som det är”, ”Jag betalar minsann så pass mycket i skatt på soppan redan”, ”Jag kör aldrig på led” eller andra undanflykter för att slippa lägga ut en mycket blygsam slant per år, motsvarande ett helrör eller en platta öl, för att gagna ledbyggnad/underhåll, klubbar etc.

Det är ju egentligen patetiskt att gnälla över en ökad kostnad på 150-200 kr/år, när det oblygt köps dekalkit
för 3 500, kostas på fjädringar för 15 000-20 000, skrikburkar (usch) för tusenlappar bara för att vara ball, en flaska PlastiDip. Eller hur?

Tänk riktigt seriöst över det här både två och fem gånger innan ni svarar. Är det inte värt att lägga kostnaden för ett helrör, en hockeymatch i SHL, ett inträde på krogen med en stöl etc för att få till fungerande ledsystem som t.om kan gagna DIN hembygd genom ökad skoterturism som ger fler arbetstillfällen och möjlighet att bo kvar och ha ett kvalitativt liv. Eller blir det Fjollträsk eller annan storstad om 10-15 år för att bli sittandes utan skoter och i bästa fall snöslask på vintern. Kåken/gården du hade hemma fick du ju sälja med förlust när jobben började försvinna runt orten, så det finns ju inget att åka tillbaks till. (Skräckscenario, men heller inte omöjligt).

Och alla "friåkare", det finns väl inget i förslaget som säger att friåkningen skulle påverkas till det sämre? Eller?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Har inget problem att betala till ledsystem. Betalar min klubb varje år för hela familjen plus en extra "plats".

Men att betala med licens/skattemedel är aldrig kul då jag hitentills inte har fått någon typ av genomgång på vad pengarna tagit vägen.

Varje dag betalar vi ~20 miljoner i tv-licens. Och jag har personligen svårt att se var dessa pengar tar vägen.

SKa inte påstå att det kommer bli samma pengar till detta (i wish), men fortfarande, jag vet inte vad pengarna tar vägen. Man ska, som vanligt, lita på att politikerna gör "det de ska" med pengarna.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Slätabjörnen: Vadå ska alla företagsregistrerade skotrar vara undantagna det här förslaget förutom de företagsregistrerade skotrar som man kan leka med? Jaha och vem ska bedöma vilka skotrar som "moraliskt och trovärdigt" ska undantas från förslaget?

Om du sätter statliga tjänstemän på det så krävs garanterat två helårstjänster och då försvinner en miljon av dina nyfinansierade 38 miljoner.

Om nu det här förslaget blir av så kommer det att sluta ungefär som analsex. I början verkar det som en bra idé och alla är entusiastiska. Men när allt väl drar igång så blir det jobbigt och kladdigt. Det gör ont och i slutet undrar alla varför det luktar bajs.




Jag kommer aldrig att begripa vad det är med skoteråkare. Vissa verkar tro att en hel landsände står och faller med skoterturismen.
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Slätabjörnen: Vadå ska alla företagsregistrerade skotrar vara undantagna det här förslaget förutom de företagsregistrerade skotrar som man kan leka med? Jaha och vem ska bedöma vilka skotrar som "moraliskt och trovärdigt" ska undantas från förslaget?

Om du sätter statliga tjänstemän på det så krävs garanterat två helårstjänster och då försvinner en miljon av dina nyfinansierade 38 miljoner.

Om nu det här förslaget blir av så kommer det att sluta ungefär som analsex. I början verkar det som en bra idé och alla är entusiastiska. Men när allt väl drar igång så blir det jobbigt och kladdigt. Det gör ont och i slutet undrar alla varför det luktar bajs.

Jag kommer aldrig att begripa vad det är med skoteråkare. Vissa verkar tro att en hel landsände står och faller med skoterturismen.
Ha Ha Ha Ha *ASG* Tur att man har humor som en 3 åring, Skulle detta fungera i praktiken , så visst då betalar jag gärna 200 kr/säsong. Men med så mycket annat, så kommer dessa pengar finanisera en asfalts väg i någon förort till Stockholm eller något annat trams som inte har med min skoter att göra, sen kommer lederna se ut som skit eftersom ingen kommer vilja betala dubbelt till någon klubb.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Aldrig i helvetet att jag skulle få se en krona av dessa pengar investeras i min närmiljö!! Eventuellt en 20meter bred led som dras med 11pistmaskiner runt Stockholm de få helger de har en uns av snö, för att sedan användas av apelsinskalare och "naturmänniskor" ifrån storstan!

Jag lär ändå få tanka och använda min egna maskin för att dra sladden de gånger jag vill ha med mig familjen och deras njurar ut på en pulkasväng!

Sossarna har överträffat sig själva!!
 

Jk47

Medlem
13 aug 2013
10
0
1
Uppsala
Rena arbetsskotrar, alltså typ bredbandare som Viking, Scandic och liknande, registrerade på näringsidkare, skogsbönder, samer osv. ska inte belastas med allmän ledavgift. Det ska naturligtvis inte vara möjligt att firmaregistrerade sportskotrar ska undgå den allmänna ledavgiften, såvida synnerliga skäl inte finns.
Ja, nu får ni väl skrika till, ni som idag redan har lössnöracern skriven på firman/fastigheten, lyckats få den skriven som arbetsredkap och dragit momsen. Men motivera gärna då tydligt, moraliskt och trovärdigt varför man ska göra så. :hmmmm2:
varför skulle inte "arbetsmaskiner" belastas med denna avgift?
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
varför skulle inte "arbetsmaskiner" belastas med denna avgift?
För att de inte körs på led kanske?

Personligen tycker jag att det här är blä...
Jag åker skoter där jag bor och kommer troligen aldrig utnyttja några e4:liknande leder.

Ogillar att betala ens till min lokala klubb då jag inte är beroende av sladdade leder för att kunna köra skoter, betalar dock ändå då jag ju uppenbarligen åker på deras sladdade leder.

Som jägare betalar man årligen det statliga jaktkortet, minns jag inte fel så är det 300 kronor, tror inte att någon svarat på det tidigare.

Mvh Erland
 

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
Nå kan ja betala 2-300kr utan problem, jag gör det tom. gärna, OM pengarna går till rätt saker, gör nytta för oss alla skoteråkare och ger rätt att köra på ALLA leder, samt naturligtvis även utanför dom i samma utsträckning som idag, eller helst större...
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
varför skulle inte "arbetsmaskiner" belastas med denna avgift?
Arbetsmaskiner som är registrerade i företag, jord/skogsbruk, rennäring osv bör naturligtvis undantas då de är arbetsredskap och inte körs för nöjes skull.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Nå kan ja betala 2-300kr utan problem, jag gör det tom. gärna, OM pengarna går till rätt saker, gör nytta för oss alla skoteråkare och ger rätt att köra på ALLA leder, samt naturligtvis även utanför dom i samma utsträckning som idag, eller helst större...
Trevligt att se en som läst, tänkt och fattat innebörden och fördelarna med detta.

För att garantera att pengarna ska gå till rätt saker är det viktigt att de handhas av våra intresseorganisationer som sedan fördelar ut på lokala klubbarna.

Och som jag skriver, det ska också ge rätt att åka på samtliga officiella leder, även de som idag är betalleder.

Jag tror att om vi genom detta visar ett ansvar och seriositet kan förståelsen öka för vårat intresse.
För sker snart inget tror jag att miljömuppar, fågelskådare och markägare lyckas få igenom ytterligare restriktioner. Så det här är nog ett gyllene tillfälle att kunna behålla de möjlig/rättigheter vi IDAG har att köra utom led.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Intressant tanke...om det varit 70-tal och samhället skulle ta han om allt. Av 200-300 SEK kommer 200SEK att åtgå för administrationen. En normal svennelön kostar arbetsgivaren 700-800kkr/år.

Går tyvärr inte att tro att någon myndighet skall fixa detta vid sidan om. Precis som på alla arbetsplatser, så kostar varje minut pengar. Vare sig man vill eller inte.
Det är säker några byråkrater eller myndigheters våta dröm att få sätta detta i verket.

Kostnaden för att köra på anlagda pistade leder. Skulle kunna jämföras med en skidanläggning som tar 300-400:- dag. Halvera detta multiplicerat med dagar du kör..så är vi nog i närheten av vad det kostar. Så 2000-3000 kr/år!

Länge leve privata/ideella initiativ. Om ni inte tycker som jag....så siit på er!
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Alla som tycker detta är en dålig ide, hur skall många av dagens skoterklubbar överleva tycker ni? Av ca 3000 registrerade skotrar i mitt närområde är endast ca 290 st medlemmar i skoterklubben. Hur skall vi få övriga 2700 åkare att bidra? Kan säga att idag täcker inte medlemsavgifterna soppa åtgången under vintern på sladdskotrarna. Börjar inte folk bidra med pengar till klubbarna som trots allt ser till att vi får färdas på skoterled. Ja då kommer det bli att vi inte får åka skoter. Säger inte att det är rätt väg att lägga skatter eller dylikt på skoteråkare. Men hur skall vi lösa detta stora problem anser ni som är så negativa?