PRO RMK 800 -11 som totalhavererat

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
79000:- är då helt åt pipan för dyrt tycker jag. Även om det bara blir hälften så är det dyrt.
Vad skulle PAR ha för en motor då?

Leta annars på ebay eller på forumen på andra sidan.
En AC 800 kan man få relativt billigt tycker jag. http://www.ebay.com/itm/Arctic-Cat-2010-13-M-F-CF-800-H-O-Engine-Motor-Complete-Snowmobile-New-0662-609-/370851969410?pt=Snowmobile_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item56587ff982

Måste ju finnas nått sånt till polaris också tycker jag eller säljer dom inga kompletta motorer?

Först å främst får du försöka reklamera maskinen. Kolla med din konsumentvägledare eller vad det heter. Eftersom dom erbjuder sig att stå för 50% så har dom ju erkänt att det är fel. Eller har verkstan saltat räkningen å hittat på detta?

3års reklamations rätt och sen ska det reklameras inom skälig tid efter att du upptäckt felet.
Felet borde väl ha upptäckts i maj eller vad har hänt med maskinen sedan dess?
Det rör sig om mycket pengar så du kan ju skriva till konsumentverket också beroende på hur du vill djävlas med verkstan eller ej.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
79 är riktigt saftigt, om dom erbjuder sig att ta halva kostnaden säg att du vill ha 39.500:- i handen sen köper du en 2013 800 motor som gått 25 mil på Tords motor för 25.000:- och får en slant över till något roligt eller till att leja nån som slänger in spisen åt dig.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.004
113
Stora Blåsjön
Grejen är om du köper dom grejorna du behöver löst från polaris sverige så kostar dom ca 44k, och lite drygt hälften från usa +moms å tull.
Shortblocken är märkligt nog mycket dyrare att köpa än delarna löst så dom tar bra timpening för att skruva ihop dom...
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
när bör man byta kolvarna i sin 800cfi för att vara på säkra sidan? nu har min gått 335mil.
är det wössner som gäller?
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
PAR har erbjudit mig en ny "Long block" för 4000 usd inkl frakt, sen tillkommer tull och moms så det torde sluta på ca 38 papp.

Sant, att Polaris erbjudit ta 50% av kostnad för delarna bör ju betyda att Polaris erkänner ansvar för en bristfällig produkt.

Japp, imorgon blir det till att först ringa ÅF där skotern står för att stämma av läget och meddela hur jag ser på det angående reklamation, beroende på svar så blir nästa steg att ringa Polaris huvudkontor (är därifrån jag fått uppgiften av ÅF att erbjudande om att ta 50% kostnad kommit). Jag uppfattar absolut inte att verkstan saltat räkningen, mekarn sa att han räknat på 8 timmars jobb + delar (och ja, delarna verkar vara tokdyra... )

Kanonbra, tack för tipset om 3 års reklamationsrätt och därefter reklamera inom skälig tid. Ska nog ta och ringa konsumentverket/konsumentvägledare direkt imorgon bitti och höra hur de ser på saken. Känns ju märkligt att skotern servades i maj (vanlig årlig service) samt att diagnostest gjordes i september av samma ÅF verkstad och att det enda som sades då att "det är en fin skoter" som "inte har levt ett hårt liv" och att det sedan ska visa sig att det mer eller mindre är "ett under" att skotern går att starta överhuvudtaget... Som läget är för närvarande har ÅF mitt förtroende men framtiden får utvisa vilken lösning som förespråkas av ÅF och Polaris. Kan säga så här att när jag i fredags fick beskedet vad som var fel med skotern och vad det skulle kosta hamnade jag i någon typ av chock, kunde inte ens tänka på reklamationsrätt, det enda jag kom att tänka på var att garantitiden inte gällde längre och att "helv*te vad dyrt det här kommer att bli...

Tack alla för tips, råd och stöd. Uppskattas!





79000:- är då helt åt pipan för dyrt tycker jag. Även om det bara blir hälften så är det dyrt.
Vad skulle PAR ha för en motor då?

Leta annars på ebay eller på forumen på andra sidan.
En AC 800 kan man få relativt billigt tycker jag. http://www.ebay.com/itm/Arctic-Cat-2010-13-M-F-CF-800-H-O-Engine-Motor-Complete-Snowmobile-New-0662-609-/370851969410?pt=Snowmobile_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item56587ff982

Måste ju finnas nått sånt till polaris också tycker jag eller säljer dom inga kompletta motorer?

Först å främst får du försöka reklamera maskinen. Kolla med din konsumentvägledare eller vad det heter. Eftersom dom erbjuder sig att stå för 50% så har dom ju erkänt att det är fel. Eller har verkstan saltat räkningen å hittat på detta?

3års reklamations rätt och sen ska det reklameras inom skälig tid efter att du upptäckt felet.
Felet borde väl ha upptäckts i maj eller vad har hänt med maskinen sedan dess?
Det rör sig om mycket pengar så du kan ju skriva till konsumentverket också beroende på hur du vill djävlas med verkstan eller ej.
 

spoon

Välkänd medlem
30 dec 2011
110
0
6
Den treåriga reklamationsrätten är uppdelad i två perioder när det gäller bevisbördan.
Första 6 månaderna är det säljaren som ska bevisa att det inte varit ett tillverkningsfel som legat bakom.

Efter de 6 första mån är det kunden som ska bevisa att felet uppkommit pga av ett tillverkningsfel.

Info från konsumentverket:
"Sexmånadersregeln

Säljaren ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas vara ursprungligt. Men alla fel som visar sig inom sex månader är inte säljarens ansvar. Säljaren är inte ansvarig för felet om han eller hon kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Ett fel är inte heller ursprungligt om du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller ha vanvårdat varan. Felet kan även bero på att varan har kortare hållbarhetstid än sex månader. Då är inte heller säljaren ansvarig.

För fel som visar sig efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel."
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Tack för info. Kommer bli spännande detta, räknar dock inte med att jag kommer bli bjuden på något utöver det jag kan hävda och har rätt till.

ÅF där skotern står hävdar att det måste monteras 2011 grejor dvs jag får inte 2013 eller 2014 cylindrar och kolvar som är bättre jämfört med 2011 och 2012. Orsaken är att det annars måste bytas elsystem till nyare modell vilket kommer att bli dyrt och således inte kommer att ske.

Stämmer detta avseende montering av nyare cylindrar och kolvar?
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Kan du lägga upp bilder på samtliga havererade delar. Ett block som fått ett hål i sig går att svetsa bara det inte är för nära gängor osv. Hur pass illa däran är veven? Cylinder går inte att göra så mkt åt där är det bara att handla en ny. Samma med kolvar.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Varför ska man inte kunna montera nyare cylindrar och kolvar ? Då kan du inte porta skotern heller och inte montera tex RK tek kolvar utan att byta elsystem? Så den handlarens påståeende lät ju lite konstigt ...
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Varför ska man inte kunna montera nyare cylindrar och kolvar ? Då kan du inte porta skotern heller och inte montera tex RK tek kolvar utan att byta elsystem? Så den handlarens påståeende lät ju lite konstigt ...
Inte ett dugg konstigt då man inför 2012 bytte spridare, och således spridarinfästningen i cylindern. Hans spridare passar alltså inte i de nya cylindrarna. Kolvarna däremot kan jag inte uttala mig om, men spontant känns det som att dessa borde passa.

Skickat från min MK16i via Tapatalk 2
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
aha just ja den biten hade jag glömt bort

Inte ett dugg konstigt då man inför 2012 bytte spridare, och således spridarinfästningen i cylindern. Hans spridare passar alltså inte i de nya cylindrarna. Kolvarna däremot kan jag inte uttala mig om, men spontant känns det som att dessa borde passa.

Skickat från min MK16i via Tapatalk 2
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.004
113
Stora Blåsjön
Det skiljer inte mycket mellan dom, så om jag gjort det själv så skulle jag köpt delar från 13 eller 14 och fixat så 11as spridare passar.
 

Swebreeze

Aktiv medlem
20 sept 2010
88
0
6
Höga kusten
Det skiljer inte mycket mellan dom, så om jag gjort det själv så skulle jag köpt delar från 13 eller 14 och fixat så 11as spridare passar.
Tydligen ska inte -13/14 cylindrar passa i -11/12 vevhus då då kjolarna på cylindrarna vart tjockare -13.
Men allt går att lösa, tar bara lite längre tid ;)
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Är tyvärr ej i närheten av släden, ska höra med verkstan om de kan ordna bilder på de delar som är skadade och skicka till mig framöver.

Hälsningar
Fredrik


Kan du lägga upp bilder på samtliga havererade delar. Ett block som fått ett hål i sig går att svetsa bara det inte är för nära gängor osv. Hur pass illa däran är veven? Cylinder går inte att göra så mkt åt där är det bara att handla en ny. Samma med kolvar.
 
E

ejwbegysv

Det skiljer inte mycket mellan dom, så om jag gjort det själv så skulle jag köpt delar från 13 eller 14 och fixat så 11as spridare passar.
VAd är det som behöver göras för att få 11:ans spridare att passa på en -13?

Skrotade just min motor på 11:ans RMK..
 

hasso

Välkänd medlem
23 apr 2010
104
0
6
Trist när det händer så nya skotrar men det är ett måste att skruva upp oljepumpen fetare än fabriksinställning! Även kolvarna som köptes in till 11-13 var väl inte dom bästa så ett kolvbyte är väl inte fel i förebyggande syfte på dessa.