jag ska ringa dom imorgon och fråga va de var för felkoder, och även om dom mätt upp statorn!! låter ju som att de är den där kretsen, den starta tidigare idag men endast på en cylinder. nu är den helt stendöd så kan inte kolla felkoder..Vilka felkoder fick verkstaden fram i BUDS?, är de seriösa så bör de ha den dokumentationen kvar och helst bifoga utskrift med eventuell faktura.
Finns risk för att det är statorns 55 W krets som spökar! Den stator som sitter i 2011 och 2012 (#420 665 433 ) maskiner har detta som en väl en känd svaghet och åtskilliga har bytts på garanti till samma som 800 etec har (#420 665 435 )
Egentligen borde verkstaden ha eliminerat det genom att kolla hur mycket ström statorn ger vid arbetsvarv och med varmkörd maskin.
Statorn kan fungera tillfälligt vid kall motor men ger för mycket eller för lite ström varmkörd dvs skapar ett antal felkoder som initierar ECM att slå från tändström på en eller flera cylindrar.
T ex kan den varna/felkoda tändspole eller ECM fast det egentligen är 55W kretsen som spökar.
Iom att du fortfarande har problemet så bör du kunna ta fram aktiva felkoder om du har stora displayen, annars är det BUDS.
De felkoder man ev ser är bl ajag ska ringa dom imorgon och fråga va de var för felkoder, och även om dom mätt upp statorn!! låter ju som att de är den där kretsen, den starta tidigare idag men endast på en cylinder. nu är den helt stendöd så kan inte kolla felkoder..
jo dessa felkoder var aktiva. låter ju väldigt vettigt det du säger om ecm! men dom hade inte fått någon "kontakt" med ecm, vad de betyder vet jag inte riktigt men vad kan de bero på?Och dessa ligger då som aktiva?
1477 är bara en blänkare om att raveventilerna (solenoiden ) ej indikerar att de nått bottenläge, kan behövas rengöring, kontroll av bälgar och vacuumslangar mm. Solenoiden matas via 12 V kretsen
Övriga koder verkar höra ihop iom att alla påverkas om 55 W kretsen inte fungerar som den ska.
Voltregulatorn sitter inbyggd i ECM innan 55 W går ut mot DI/Etec funktionerna/förbrukarna så den bör kapa topparna, således bör risken för att ECM "bränns" vara liten.
I alla fall får du byta stator, däremot anser då jag att du bör ta en diskussion angående ECM då de troligen bytt den i onödan pga felaktiga slutsatser av mätdata.
Det låter lite svepande..... att säga "kring 55 W" då dessa 55 W bör vara stabila , om de kört maskinen varm med förhöjda varvtal och hållit ett öga på mätaren i BUDS programmet hade de säkert sett att statorn fladdrade upp mot 65-70 W och dragit korrekta slutsatser.
Precis, det är ovanligt med byte av ECM, skulle de behövt byta alla ECM på de maskiner som fått statorn # 420 665 433 utbytt så hade det blivit dyrt för tillverkaren, hade det dessutom varit en risk rent säkerhetsmässigt så hade de varit tvungna till någon form av "recall".jo dessa felkoder var aktiva. låter ju väldigt vettigt det du säger om ecm! men dom hade inte fått någon "kontakt" med ecm, vad de betyder vet jag inte riktigt men vad kan de bero på?
ska höra lite mer ingående hur dom kom fram till att dom skulle byta ecm, frågade han och de var jävligt ovanligt att dom byttes..
stort tack ska du ha för hjälpen lynxfun!