En allmän fråga kring transport av skoter på släpvagn.

DrKeller

Medlem
29 jan 2013
44
0
1
Ny med det här med skoter behöver jag lite svar..

I instruktionsboken till vår nyinköpta Ski-Doo Grand Touring 600 2001-a står det så här:

Efter frakt på släpvagn händer det att motorns vevhus fylls med bensin. På grund av skakningar och vibrationer kan bränsle rinna in i motorn genom förgasarens spridarrör. Startförsök med bränslafylld motor resulterar ofta i kortslutna tändstift, i värsta fall kan motorn bli allvarligt skadad (krokiga vevstakar). Det kan därför vara bättre att skruva bort tändstiften och dra motorn torr innan startförsök görs. Torka tändstiften torra och återmontera dessa.

Är detta något som är självklart, och som ni alla gör? Vi kommer dra skotern på släp en mil utanför där vi bor då vi skall åka. Sedan kommer vi åka 35 mil till Grövelsjön, där vi hyr stuga lite då och då. Ska vi alltid göra detta?

/Johan
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ja det har säkert hänt nån. Aldrig mig eller någon jag känner dock.. Kör du och dra försiktigt i snöret när du ska starta.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
har aldrig hänt oss på våra skotrar, och har aldrig hört att det hänt för någon med. jag gör då inget åt det när jag kör skotern på släp om än jag nu faktiskt har bränslekran på min skoter
 

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Aldrig hänt för mej med min gamla summit -01 (samma motor) vid frakt på släp men när jag rullade med den så fick jag kämpa ett jävla tag innan den ville tända pga vevhuset fylldes med soppa..
 

storoxen

Medlem
8 feb 2012
40
0
6
Det är sånt som kan hända , enkelt åtgärdat är att du kopplar bort slangen till vevhusventilationen från motorn skruvar ur tändstiften,torkar dessa torra och drar ett par gånger i start snöret så tömms vevhuset . i med stiften och sen startar den galant. Sen är en bränslekran ett enkelt ingrepp, som avhjälper problem med bränlefyllda vevhus.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Det är sånt som kan hända , enkelt åtgärdat är att du kopplar bort slangen till vevhusventilationen från motorn skruvar ur tändstiften,torkar dessa torra och drar ett par gånger i start snöret så tömms vevhuset . i med stiften och sen startar den galant. Sen är en bränslekran ett enkelt ingrepp, som avhjälper problem med bränlefyllda vevhus.
Jag har kört skoter i 25 år, surat ner motorn åtskilliga gånger-men aldrig någonsin ens övervägt att koppla bort slangen från vevhuset.

Om motorn är sur räcker det länge att bara ta ur stiften, drar ur motorn, tillbaks med stiften och starta på full gas. Är stiften riktigt sura kan man få torka av dom eller byta dom, men det är allt.

Stänga bränsletillförseln under transport är inte alls fel om man har förgasare, sparar onödigt jobb om flottörerna släppt igenom bränsle.
Dessutom smidigt inför sommarförvaring, då man lätt kan köra förgasarna tomma för att undvika avlagringar från bränslet genom att köra dom tomma.
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Stoppa in något i utblåset på avgassystemet (typ en bit av en tvättsvamp) då byggs det inte upp något sug i motorn.
haha vill se det när man står och drar och drar och undrar vad som är fel :D
iofs har man ju provat dra sig svettig med stoppknappen nertryckt.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
runt 1998 bytte ski-doo från bränslekran till en bränslepump som det inte ska kunna rinna genom av sig själv. Och efter det ska motorn inte kunna sura ner sig under transport på släpvagn.