Ny med det här med skoter behöver jag lite svar..
I instruktionsboken till vår nyinköpta Ski-Doo Grand Touring 600 2001-a står det så här:
Efter frakt på släpvagn händer det att motorns vevhus fylls med bensin. På grund av skakningar och vibrationer kan bränsle rinna in i motorn genom förgasarens spridarrör. Startförsök med bränslafylld motor resulterar ofta i kortslutna tändstift, i värsta fall kan motorn bli allvarligt skadad (krokiga vevstakar). Det kan därför vara bättre att skruva bort tändstiften och dra motorn torr innan startförsök görs. Torka tändstiften torra och återmontera dessa.
Är detta något som är självklart, och som ni alla gör? Vi kommer dra skotern på släp en mil utanför där vi bor då vi skall åka. Sedan kommer vi åka 35 mil till Grövelsjön, där vi hyr stuga lite då och då. Ska vi alltid göra detta?
/Johan
I instruktionsboken till vår nyinköpta Ski-Doo Grand Touring 600 2001-a står det så här:
Efter frakt på släpvagn händer det att motorns vevhus fylls med bensin. På grund av skakningar och vibrationer kan bränsle rinna in i motorn genom förgasarens spridarrör. Startförsök med bränslafylld motor resulterar ofta i kortslutna tändstift, i värsta fall kan motorn bli allvarligt skadad (krokiga vevstakar). Det kan därför vara bättre att skruva bort tändstiften och dra motorn torr innan startförsök görs. Torka tändstiften torra och återmontera dessa.
Är detta något som är självklart, och som ni alla gör? Vi kommer dra skotern på släp en mil utanför där vi bor då vi skall åka. Sedan kommer vi åka 35 mil till Grövelsjön, där vi hyr stuga lite då och då. Ska vi alltid göra detta?
/Johan