Phazer MTX "Tillräckligt bra" Turbo

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Jag flyttade min boggie 2" eller om det var 2.5" det verkar vara vanligt (151" matta) jag kör med antistab hjul och vågade inte prova utan... Man får göra en länk för bakre infästningen men funka kanon.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich

I väntan på att en pinnbult ska falla ner från himlen så monterar jag de modifierade övre kullederna. Svarvat bort 33 mm.
Funderar själv på denna mod men 33mm låter sjuuukt mycket.. Det jag läst så var det finnarna som hittade på detta och tog bort 2,5mm sen så kom någon på att man skulle få 4grader och då räknade någon på att det var 8mm.. ( http://www.hardcoresledder.com/forums/364-phazer/603999-07-phazer-upper-ball-joint-machining.html ) vet att Chris tog bort 2,5mm http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=47859&page=7&highlight=s%E5+var+den+f%E4rdigsvarvad

När jag ser bilderna på hur din står så tycker jag det ser väl mycket ut, vinkeln gör (väll??) så att när man svänger så styr spetsarna på skidorna nedåt och behåller markkontakt längre? Men för mycket så kommer man ju försöka trycka skidorna genom marken så att säga och då blir det sjukt svårsvängt??
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Jepp. Det är på tok för mycket. Å andra sidan har jag förlängt gängen något så att vinkeln kan justeras så mycket att det blir just så absurt som det är nu. Kullederna kommer att shimsas så det blir behagligt och bra, så snart snö finns (och jag får ledigt från jobb och familj).

Det verkar vara som så att man får testa sig fram till en inställning som fungerar. Det finns fler bud än de du hittat/länkat till.

Jag har ju dessutom valt att ställa skidorna så smalt som möjligt samt monterat "spindlar" från senare Nytro, så det som passar andra lär inte passa mig – och tvärtom.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Jag flyttade min boggie 2" eller om det var 2.5" det verkar vara vanligt (151" matta) jag kör med antistab hjul och vågade inte prova utan... Man får göra en länk för bakre infästningen men funka kanon.

Har du någon/några bilder på "länken" till bakre fästet? Det skulle vara skönt att slippa svetsa och förlänga originalfästet i chassiet.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Hur har det gått? lever den?

Märkligt att du frågar just nu, har precis kommit upp till garaget där den står. Hann dock bara plocka bort kåporna idag. Tanken är att jag ska fixa BTR:en och vända PCV:n rätt, och eventuellt få dit en annan sekundär. Och provköra/felsöka färdigt – innan måndag (då jag förväntas vara åter på jobbet på Östermalm). Har ju tyvärr drygt 80 mil till garaget, det och två ungar som kräver uppmärksamhet gör att jag inte förväntar mig att det här projektet ska vara klart i vinter. Men jag har tänkt åka med den "halvfärdig" och få lite hum om vad som fungerar och vad som är kass... Boggie och lite annat tänker jag fixa i sommar.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Märkligt att du frågar just nu, har precis kommit upp till garaget där den står. Hann dock bara plocka bort kåporna idag. Tanken är att jag ska fixa BTR:en och vända PCV:n rätt, och eventuellt få dit en annan sekundär. Och provköra/felsöka färdigt – innan måndag (då jag förväntas vara åter på jobbet på Östermalm). Har ju tyvärr drygt 80 mil till garaget, det och två ungar som kräver uppmärksamhet gör att jag inte förväntar mig att det här projektet ska vara klart i vinter. Men jag har tänkt åka med den "halvfärdig" och få lite hum om vad som fungerar och vad som är kass... Boggie och lite annat tänker jag fixa i sommar.
Du måste flytta jobbet till garaget :) Så gjorde jag (typ). Stockholm är ju så mmm vad ska man säga, snöfattigt :) Har också fru och massa ungar så jag förstår problemet men det blir ju lättare, om än bara lite, med både garagetid och åktid när man bor mitt i urskogen..

Håller tummarna på att du får det att lita så du får njuta av den lite!
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
PCV:n alltså. Hur fan ska den vändas? Mcx beskrivning är en mening lång. Och utan bild.

"Connect the PVC to the EFI-wire harness and strap it to the frame"

Tack, men slangarna då? Vilken går till kompressorhuset och vilken till WG?
Vem vet?

Så här ser det ut nu, rätt eller fel?

 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Nu har felsökt och kopplat BTR och PCV korrekt. Fortfarande går den som en kratta, när den överhuvudtaget startar. Har kollat bränsletryck, stift, elkopplingar och all övrig installation. Har full kräm i batteriet. Jag hat konsultar både NTC och MCX, men deras tips liknar mina. Med andra ord; allt SER bra ut. Börjar misstänka att kamtiderna på något vis ändå blivit fel (fast jag var jävligt noga med att få dem korrekt) eller cdi:n?
Idéerna och kunnandet tryter. Någon som har en bra gissning?

För att trösta mig har jag monterat HDI-lampor 55 w.
Och hällt i mig farsans sista julöl.
Kör nog upp den till Erik och MCX i morgon.
ImageUploadedByTapatalk1391815114.285235.jpg
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Vägde för övrigt Phazern i går. 264,5 kg med 9 liter bensin och alla vätskor (olja, glykol, bromsvätska).
Ni som vet vad skotrar bör väga: Är det bra eller anus?
Själv tycker jag att det låter mycket då den känns lättare än så.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det är ganska tungt med hänsyn till orginaleffekten. Nu har ju din lite mer effekt än så...
Min Renegade 1200 väger ungefär lika som din.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Det är ganska tungt med hänsyn till orginaleffekten. Nu har ju din lite mer effekt än så...
Min Renegade 1200 väger ungefär lika som din.

Tyckte också att det låter tungt. Har du faktiskt vägt din eller går du efter vad tillverkaren säger?
Handboken säger att korta Phazern ska väga 215 kg och långa 233 kg. Visserligen har jag hängt på en turbo men jag har ju även plockat bort en del så det borde nog gå på ett ut.
Slutsats: Antingen stämmer inte handboken eller så var min våg kass (graderad till fem ton).
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Vet inte riktigt hur Yamaha väger sina skotrar... Tidningen Max Sled vägde diverse skotrar för nåt år sen. Korta Phazern var 2 kg tyngre än korta MXZ 1200, givet samma bränslemängd i tanken.

Du har MTX och jag Renegade, så dom borde väga ganska lika då.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Såg f.ö att det var "dry weight" i boken. Vad är det för jävla mått? Hur ofta kör man skoter utan vätskor?
I vilket fall så känns den inte så tung, vilket iofs är viktigast.
Har kikat lite på 1200. Visst är det den med 4-tec? Hade en vattenskoter med den motorn. Gick väldigt behagligt och levererade kraften jävulskt smidigt. Min var dock varianten utan kompressor.
Jag valde dock bort 1200 när jag köpte skoter då den kändes tung och klumpig. Det var med facit i hand kanske dumt?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Japp, 1200 är 4-tec.

Jag är väldigt nöjd med min, det är dock nästan ett krav att byta skidor samt köpa s-36 framvagn om man vill köra i lössnö. Den är tung att bryta omkull med breda framvagnen... Jag har inte kört Phazern så mycket, men om jag jämför Nytron med min, så är skillnaden som natt och dag.

Om du gjorde ett misstag som köpte Phazern? Svårt att svara på. Mitt problem med Yamaha är att dom känns konstigt balanserade på nåt sätt... Annars är dom ju trevliga med hållbarhet osv.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Åh Guuud nej. Det är enorm skillnad i körkänsla mellan Nytron och Phazern.
Jag har visserligen bara provkört Nytron (original xtx) med den kändes lika klumpig som 1200 (jag är nybörjare). Däremot gillade jag motorn hos Nytron också. Min saknar en cylinder (minst). Å andra sidan har jag börjat haja att man liksom inte hittar en "färdig" snöskoter som uppfyller alla ens krav.

De tar ju ut 300+ hästar ut 4-tec på sjön och får det att hålla (260+ original). Antar att det är den sämre kylmöjligheten som sätter stopp för de effektuttagen i skotervärlden? Men det bör finnas jävligt mycket nya och beg delar till den motorn och vara busenkelt/billigt att bygga sig en dräpare?
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Nu ska Phazern vara startklar och redo för avhämtning. Den har stått hos MCX i fyra veckor så suget är enormt. Erik (Alf) har fixat variatorerna samt fått den att gå som den ska. De hittade egentligen inget fel utan kollade allt jag gjort samt monterade isär och ihop. Sen gick den! Bra och dåligt. Bra: den går. Dåligt: ingen vet vad felet var, lär väl komma tillbaka.
Hämtas imorgon i Altersbruk. Någon som vet var det finns snö? Tänker att det borde finnas inåt landet där uppe?