Ikväll blev jag medlem i phazerturbo familjen!! Nu kan man stryka den från måste ha innan jag dör listan! Är det nått du tycker jag ska kolla igenom innan fjällresan nästa helg?? Luftfiltret sitter inne under sadeln, vill inte det ha kall frisk luft?? Laddar 0,4.. Borde väl kunna vara lite mer?! Mvh
Snabba ryck!
0,4 är det man laddar om den inte är kompsänkt. Annars 0,8. Över det blir det spännande. Vet att någon jänkare kör 1,1 men då en bra bit över havsnivå.
Luftfiltret måste ut. Det kommer att frysa varje gång du stänger av skotern. Skaffa en filterstrumpa dränk den i spraysilicon och montera filtret kallt där du kommer åt att rensa det.
Är den lång eller kort? Årsmodell? Olika problem på olika modeller. 2007 hade barnsjukdomar och vek boggie.
Glidklackarna i originalsekundären kan ge upp. Ha koll på dessa eller byt sekundär. Srx och v-max (finns säker fler) passar med lite modifikationer.
Jag har byggt om turbosatsen en del för att slippa lagg. Matar bla min turbo med VARMA avgaser, konsekvensen av det ser du några poster upp... Är övertygad om att det går att lösa men man bör nog vara mer noggrann än vad jag var med svetsar och upphängning av dämpare och turbo (vände en gummiupphängning fel så systemet kunde inte röra sig tillräckligt, dvs krympa). Är du utan kompsänkning kommer du inte ha turbolagg men kan då inte heller ladda på ordentligt. Jag kör endast på premium 98 med stp oktanbooster. Det sistnämnda är antagligen overkill, men det är en sådan struntsumma i sammanhanget. Gör av med tre tankar per år så...
Bästa modifikationen har varit att ställa negativ camber. Och att ta upp fotstegen som annars bygger is.
Själv tycker jag att den är betydligt svårare med full tank. Tanken sitter typ 100 mm högre än på alla andra skotrar. Det gör kännbar skillnad.
Kör inte på varvstoppet! Det kommer att döda flexrören, sägs det.
Min "turbo pressure valve" frös och jag har kopplat bort den. Gör ingen skillnad (om du inte ska högt över havsnivå). Om den fryser kan turbotrycket skena. Så håll koll på den (sitter kopplad till turbon). Tror att Volvo v40 har samma om du behöver ny men jag kör utan.
Testkör ordentligt innan resan. Vet av en snubbe som åkt 1000 mil med sin utan egentliga problem (bränt sönder ett flexrör) så det går att få dem att hålla.
Ha kul!