Vita tändstift, hjälp!

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
861
113
Kramfors
Nej du har nog inte bränt kolvarna med så mörka stift. Du kan ta komptest för säkerhets skull. Kolla vatten i kontakter och om vajern trillat av apv motorns trumma först av allt ,,det kan vara så enkelt. Fettfyll dem gärna kontakterna efter du blåst ur dem med tryckluft.
 

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Jag kikar upp det till helgen, okej har inte hört att man brukar göra så, antar att det ska vara nå speciellt fett?

För läste lite om att det tydligen inte skulle vara bra att fetta in kontakterna, då dem ska vara vattentäta från början?


Sent from my C6603 using Tapatalk
 
Last edited:

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Vad beträffar topplaningen och "höjningen" av förbränningsrummen så låter det som om att något hänt topplocket någon gång i tiden.

Teori #1:
Ex. kan en kolv havererat och skadat förbränningsrummet och därav har förbränningsrummet blivit offer för bearbetning. I och med bearbetningen i förbränningsrummet sänks ju kompen. Man planar då toppen så pass mycket att kompen återställs, alltså förminskar förbränningsrummet.

Teori #2:
Motorn har körts varm och toppen har blivit krokig/skev.
Då planar man toppen och därmed ökas kompen. Vill man inte ha mer komp i motorn så bearbetas också förbrännigsrummet ELLER kolvtoppen.
Men i detta fall har förbränningsrummet bearbetats.


Inga värden har ju ändrats (kompression) då det som sagt är återställt, men däremot bör ju tändstiftet ligga lite närmare kolven tack vare planingen, OM inte kolven bearbetats.
Hur pass mycket närmare stiftet ligger kolven är svårt att säga, lika svårt att avgöra om det överhuvudtaget har något med ditt problem att göra.

Teorier som sagt var..


Vad gäller kontakterna så finns det ändamålanpassat fett.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
861
113
Kramfors
Ang planad topp så var det pga trimningen. Dvs cylindrarna shimsas upp för att få högre porttider,,typ hotrod kit. Toppen planas för att få tillbaka klämmspalten och kompförhållandet.

Lastbilsåkarnas favorit är att spruta in dinitrol i kontakter det står imot fukt och salt bra,, de e ju mycket salt i snön:madgrin:
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Jag hade samma fenomen på min rev 440, Bestyckade jag ett steg ner från att den släckte stift så var dom iaf vita.

Efter ett antal försökt första året jag hade den så sket jag helt enkelt i att kolla det mer å gick på känslan. Läste nånstans nån som nämnde att oljan kunde ge avlagringar.

Bestyckade säkert bort en del hästar å kunde få släcknings tendenser om jag missat temperaturen lite eller om det vart omslag ute. Men man kände defenitivt om man låg alldeles för snålt det varva ur för att sen tomvarva liksom. Inga skurna kolvar har jag haft under dom ca 600milen jag åkt med den motorn.
 

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Körde upp den på släp och tog den till garaget. Var -27 ute idag och skotern fick stå på tomgång i säkert 25min innan jag rörde gasen, den rök som fan och vitt var det. Efter några meter började den gå på en cylinder.. huff. Verkade inte ha tagit nå kylvatten.. ska kolla imorgon hur den går, samt titta upp tss,tps, kablar och kontakter samt avgasportarna.. wish me luck!

Sent from my C6603 using Tapatalk
 

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Uppdaterar lite eftersom, är i garaget just nu, har tagit bort boondockerboxen, så nu är det original map från fabrik som ska testas, kopplat ur TSS och kompressionsmätt båda cylindrarna, 8.9bar på båda så nu är det dags att provstarta! Skotern är helt upptinad och varm, dock är det -30 ute, haha..

Sent from my C6603 using Tapatalk
 

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Skotern gick igång, och gick på två cylindrar men efter ett litet tag började den gå på endast en cylinder igen.. Slog av och drog in i garaget igen.

* Tog isär och rengjorde avgasportarna + wire från servomotorn och monterade sedan tillbaks dem.
* Bytte till mina gamla stift från förra säsongen.
*Försökte gå igenom kablage för att kika efter skador, tog isär kontakter och rengjorde med "kontaktspray" --> Blåste rent med tryckluft och monterade sedan ihop.

Vips så var klockan mycket och dags att fara från garaget, provstartade och den gick på båda! Även fast man gasade lite, dock så blinkade "check engine" lampan nu 6ggr = Servomotor apv, alltså fel i avgasportarna, måste ha monterat något fel eller liknande, vet inte vad det skulle vara annars, testade inte varva över 7200rpm.

Ska läsa upp lite vad som gäller dem där och göra ett nytt försök till veckan, såg att plasthöljet var av så man såg wiren utifrån, spelar det någon roll? eller måste man ta och köpa sig ett par nya wirar? Justerar man dem på skruvgrejjen som sitter på wiren eller hur gör man? Den ena var 32mm och den andra var 34mm.

Hur får man lös kontakten till TPSgivaren?

Hur som helst skönt att man har något att gå på nu iaf (felkoden) istället för att bara leta efter en nål i en höstack. Fortsättning följer..
 

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Hej igen, har haft lite full upp på sistone men nu ska skotern igång. Tänkte bara höra om en grejj. Kan jag testa om servomotorn till APV funkar på något annat sätt än att varva upp till 7200rpm? För får bara skotern att varva 6500rpm just nu. Tänkte om man kan koppla spänning direkt på pumpen? Isf vilken spänning? Är det 12v i skotern eller hur ligger det till? Samt på vilka stift ska man lägga, har någon elschema till en 05 f7? Står i garaget just nu så är lite bråttom.

Mvh

Sent from my C6603 using Tapatalk
 

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Alright, servomotorn fungerade bra, den vred när man matade den med 12VDC och när man skiftade polariteten så backade den. Kurvan på resistansen var också schysst (0-5kohm sedan overload)

Testat justera wirerna också till exakt 34.5mm så vi får se om skotern funkar som den ska imorgon! hyvä.
 

SkoterAd

Välkänd medlem
3 sept 2010
417
0
16
Piteå
Alright, servomotorn fungerade bra, den vred när man matade den med 12VDC och när man skiftade polariteten så backade den. Kurvan på resistansen var också schysst (0-5kohm sedan overload)

Testat justera wirerna också till exakt 34.5mm så vi får se om skotern funkar som den ska imorgon! hyvä.
Hoppas den fungerar bättre nu! Om du behöver någon bränslemap sen så äre bara att höra av sig :)
 

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Hej!
Så här ser mina stift ut efter en ganska lugn tur. Jag tycker dom är lite väl ljusa men skotern går bra. Vad tycker ni?

Sitter i en F7 från -05.
Tacksam för svar /Hans
 

Attachments