ika; Ändå har du och de du känner accepterat de respektive lösensummorna? Är man bombsäker på att ens bil har högre marknadsvärde finns ju ingen anledning att acceptera skadereglerarens bud. Bara att direkt vända sig till någon av handelskamrarna för att låta göra en opartisk värdering varefter försäkringsbolaget är skyldiga att betala det korrekta marknadsvärdet. Kostnaden för värderingen tar försäkringsbolaget eftersom de värderat fel.
MatsT Ja, det gör jag. Jobbar dock inte med skadereglering så jag har inget egenintresse i saken.
torger Kan inte svara för arbetsrutinerna Trygga har, men är man som kund inte nöjd med budet finns ingen vits att acceptera det. Som du själv är inne på går det ju att föra dialog om man är oense, och möjligheten finns alltid till opartisk bedömning enligt ovan.
För bilar värda upp till 100 000 kr är det väl inte märkligt att priserna kan variera med 10-15 000 kr – även för så gott som likvärdiga bilar? Folk har ju mer eller mindre nykter syn på värden. T.ex. visar en snabb koll på blocket att min bilmodell varierar enormt i pris; skillnaden mellan den billigaste och den dyraste V70:n med liknande mil och utrustning är 39 000 kr.
k-len Du verkar ju ha haft att göra med riktiga stolpskott, men det är synd att du generaliserar så. Även i detta fall undrar jag varför du accepterade budet? Du har alltid all rätt att låta en opartisk värdering göras. Förresten, ville inte ditt bolag se ”skadorna” på kläderna?
Vad gäller mopeden är anskaffningsvärdet inte intressant, du skulle ha nekat även här. Men jag håller med om taskig skadereglering i ditt fall. Jag kan dock garantera att det inte är branschpraxis att utgå från vad man betalat – det skulle ju i så fall de flesta tjäna på eftersom det mesta faller i värde..
Marknadsvärdet är inte lätt att fastställa men jag menar att bolagen eftersträvar korrekta bedömningar, vilket de alltså är skyldiga till. Kunder ska inte överkompenseras eftersom det ökar risken för bedrägerier samtidigt som underkompensation skadar bolagens renommé.