Yamaha 2015

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Varför väger man fulltankat? Konstigt tycker jag. Bättre väga körklar men med lika mycket bränsle, mer jämförbart och rättvisande.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Varför väger man fulltankat? Konstigt tycker jag. Bättre väga körklar men med lika mycket bränsle, mer jämförbart och rättvisande.
Underlättar att väga med full tank. (Lathet/Bekvämlighet)
Tror dom inte är så sugen på tömma alla tankar och sen pytsa ner rätt mängd. Mkt bök för lite glädje då du kan dra av den extra vikten själv om du vill.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
För att det bli för krångligt att göra vägningen på nått annat sätt. Vill du veta vad den väger med annan mängd bensin får du ta fram miniräknaren. Men vi får väl vänta till nästa års lössnötest så får vi veta sanningen.
Om man fått ner vikten till samma som nytron med full tank så är det väl hyfsat, men man hoppas på minst 10 kg till. 10 kilo är inte så mycket ändå om man tänker på att det skiljer 37 kg mellan rmk och bd. Eller 30 kg mellan rmk och summit.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Vikten på vågen är en sak men om du kör en Nytro med 10 kg mindre bränsle än en BD är det ändå helt olika upplevelser.
Nytrons stora bekymmer är inte vikten utan viktfördelning och geometrin.

Intressant med vikterna i nya snowrider! Kanske Viper Mtx kan komma ner i samma vikt som dom tunga brp maskinerna. Nytro mtx 162 är bara 10 kg tyngre än Boondockern och 17 kg tyngre än summit.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Precis, därför har jag stora förhoppningar på vipern, som har lägre vikt, bättre fördelad vikt och bättre geometri.
Skulle vara kul att provköra och se hur mycket dom har närmat sig konkurrenterna. Har inga förhoppningar om att den ska vara lika bra som min pro dock.
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Enda gången man märker att Vipern är lite tyngre är nar man ska rulla runt den. Och då jämför jag med pro-rmk.
 

lill-krille

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
Låter ju som att vipern är riktigt fin att köra. Men jag kan inte förstå hur det kan vara sån "ENORM" skillnad mot nytron då det inte verkar skilja enormt i vikt (ungefär 7-8kg lättare) om man tankar båda fullt enligt en vägning i usa av en -14 viper förlängd till 162" vs nytro 162"

Tittar man på bilder så sitter nytromotorn lite längre bak och längre ner jämfört mot drivaxeln då. Sedan så är nytrons fotholkar längre bak än viperns återigen jämfört mot drivaxeln. Ok att tanken är dragen bakåt under dynan så viss vikt flyttas ju bakåt men är nytrons std ljuddämpare och plåtar under dynan så lätta??? Vipern har ju den vikten under huven istället.

Vilken boggie är tyngre arctics eller yamahas???

Vipern har säkerligen lite mer "framflyttad" framvagn men är den längre fram än en nytro med skinz framvagn???.

Beror den lätta känslan på att tyngdpunkten sitter högre upp el liknande så borde den ju kännas sävligare när man lägger omkull den hastigt från höger till vänster???.

Det är säkerligen bättre hanterbarhet på vipern än nytron men av det man läser på nätet så är ju nytron vs tex en pro rmk nästan som att jämföra en kitty cat mot en lynx 69a. :D

Snart borde ju iaf priserna släppas på viper mtx och det blir även intressant att se vad polaris och brp kommer med 2015. :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Varför släpps dom inte bara med fabriksmonterad turbo på en gång, då till och med i Yamahas egna reklamfilm så har dom turbo.
Tycker bara synd om alla som måste montera turbo och sedan åka omkring med olagliga maskiner... då det borde ha suttit där från fabrik.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Nu vet man ju iofs inte om killen som skrivit den där texten kanske i samma veva som han provkörde råkade få en fin sponsor deal. Men visst verkar det lovande. =)

Sen har ju Asker en poäng i det han skriver. Ett enkelt 180hk kit hade ju skjutit försäljningen i höjden. Om den så kostat 180k.

Asker: Mest synd är det väl om dom som ser Yamahas reklam och hur en Viper 162" trycker upp skidorna i luften och sen ska försöka göra samma sak med sin original Viper. Behövs nog en redig kulle då. =)