Yamaha 2015

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Du tänker alltså byta från en PRO till Viper? Är du inte rädd att det blir tyngre när det kommer till teknisk skogsåkning? Jag har själv funderat på en Viper men är rädd för den extra vikten.. Jag rullar min skoter minst tre gånger per åktur..

Om jag vore du skulle jag ta 162" tror inte du kommer tycka den är mindre smidig än en 153" däremot kommer du ta dig fram bättre! :)
Precis så har jag tänkt och jo, det är klart jag är lite rädd att den kommer kännas lite tung när det kommer till dom mer tekniska delarna, men å andra sidan kommer jag känna att det finns effekt så det räcker och blir över! :)

Kommer helt enkelt testa Viper MTX Turbo och om jag inte blir såld på konceptet så återgår jag helt enkelt till en 2T-mounatinmaskin igen...

Tror du har helt rätt kring längdresonemanget också - så jag tänker, men innan man skriver under så bör man ju tänka igenom saker och ting en extragång ändå :)

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Precis så har jag tänkt och jo, det är klart jag är lite rädd att den kommer kännas lite tung när det kommer till dom mer tekniska delarna, men å andra sidan kommer jag känna att det finns effekt så det räcker och blir över! :)

Kommer helt enkelt testa Viper MTX Turbo och om jag inte blir såld på konceptet så återgår jag helt enkelt till en 2T-mounatinmaskin igen...

Tror du har helt rätt kring längdresonemanget också - så jag tänker, men innan man skriver under så bör man ju tänka igenom saker och ting en extragång ändå :)

Ja det gäller att tänka igenom allt.. Själv står det och väger mellan en Summit T3 163" eller en blå Viper MTX turbo 162".... Svåårt att välja! :)

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Du tänker alltså byta från en PRO till Viper? Är du inte rädd att det blir tyngre när det kommer till teknisk skogsåkning? Jag har själv funderat på en Viper men är rädd för den extra vikten.. Jag rullar min skoter minst tre gånger per åktur..

Om jag vore du skulle jag ta 162" tror inte du kommer tycka den är mindre smidig än en 153" däremot kommer du ta dig fram bättre! :)
Men köper du en Viper blir det ingen rullning......

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Märkesfantaser av olika slag - vad tror ni - 162" eller 153"?

Avser att montera ett 270-kit direkt, men blev lite kluven gällande längden. 163" har kännts självklart från start. Men vad tror ni? Tappar man lite smidighet i skogen? Hur mkt "ta sig fram i backar" tappar man på den kortare tro?

Röd eller blå är ju sedan en ren smaksak.
Efter att jag testat en 162" m8000 mot min 153a så skulle jag satsat på 162" med 270hk. Den reser nog med 160hk. Sen om du ska ha smidighet skaffa en 36" framvagn istället.

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Efter att jag testat en 162" m8000 mot min 153a så skulle jag satsat på 162" med 270hk. Den reser nog med 160hk. Sen om du ska ha smidighet skaffa en 36" framvagn istället.
Med original boggie : Ja, utan tvekan en 162", men även med en sån så rekommenderas coupler kit om man inte vill titta på stjärnorna varje gång man pilar på gasen.
Eller en 153" med t.ex. en Timbersled är grymt kul, beror på om man klättrar mycket eller vill ha en lite smidigare skoter, det är upp till var och en, båda funkar, den kortare lite bättre på vissa saker och den längre på andra.
Men med 270 kitet så är nog kanske en 162" TS boggie optimalt.

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Varför e 153" dyrare än 162" skiljer ju 6papp eller e de för att de ingår ett Scott ställ, eller e de helt enkelt en fel skrivning???

Källa: blocket.

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Varför e 153" dyrare än 162" skiljer ju 6papp eller e de för att de ingår ett Scott ställ, eller e de helt enkelt en fel skrivning???

Källa: blocket.
Njaaa. SE-modellen är billigare än LE. Åtminstone SE finns i båda längd. Där kortare är 1000kr billigare om jag inte missminner.

LE=vassare dämpning, orange/blå och ja ett ställ.
SE=vitblå eller vitröd, snålare dämperi, inget ställ.

njavve

Aktiv medlem
18 mar 2013
66
0
6
norr
Bara vissa Le som har evol dämpare, mtx har men inte xtx ändå är xtx dyrare :confused:
Xtx är samma som 153 se i dämperi mm bara le färgen skiljer och längden. Ändå är le 7000 kr dyrare, känns som jävligt skum prissättning. Däremot är ju mtx se modellerna helt rätt i pris

KalleH

Aktiv medlem
19 dec 2007
84
0
6
Gällivare
Njaaa. SE-modellen är billigare än LE. Åtminstone SE finns i båda längd. Där kortare är 1000kr billigare om jag inte missminner.

LE=vassare dämpning, orange/blå och ja ett ställ.
SE=vitblå eller vitröd, snålare dämperi, inget ställ.
Stämmer bra det och mtx LE finns bara i 162" och är 6k dyrare än 153" SE.

Skickat från min LT22i via Tapatalk

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Bara vissa Le som har evol dämpare, mtx har men inte xtx ändå är xtx dyrare :confused:
Xtx är samma som 153 se i dämperi mm bara le färgen skiljer och längden. Ändå är le 7000 kr dyrare, känns som jävligt skum prissättning. Däremot är ju mtx se modellerna helt rätt i pris
Ja de va de jag tänkte oxå,känns som man hellre lägger dom pengarna på en stressfläkt ist för färg!?!?

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Sådär. Blev handskak på en 162" mtx se. Blå. Med mcx270-kit. Nu är det bara väntan.

Fick riktigt härligt intryck av ÅF med. Gav mig och kompisen en juste deal på en nyckelfärdig maskin. Gillas!

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Sådär. Blev handskak på en 162" mtx se. Blå. Med mcx270-kit. Nu är det bara väntan.

Fick riktigt härligt intryck av ÅF med. Gav mig och kompisen en juste deal på en nyckelfärdig maskin. Gillas!
Coolt, grattis!
"Polaris ProRMK 800 155" v. 1.1 -13 (Till salu)"
- Vad betyder v .1.1?

IQ RR

Välkänd medlem
3 maj 2009
330
1
18
Dalarna
sitter också och funderar på en viper MTX, tror ni inte 180kittet passar bättre för teknisk skogsåkning pga bättre gassvar?
Märkesfantaser av olika slag - vad tror ni - 162" eller 153"?

Avser att montera ett 270-kit direkt, men blev lite kluven gällande längden. 163" har kännts självklart från start. Men vad tror ni? Tappar man lite smidighet i skogen? Hur mkt "ta sig fram i backar" tappar man på den kortare tro?

Röd eller blå är ju sedan en ren smaksak.

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
Vad äre för pris på en viper mtx med mcx 180 alt 270?

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk