Yamaha 2015

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
westermark: Jag jämförde ju med den skoter jag kört av dansa chassie och säger att chassiet känns liks bra med nytro motorn men att den såklart saknar effekt.
Och jämför nytro motorn med bara 2t. Vad ska jag annars jämföra den med? Bara testat A-C chassie med 800an, Nytro snurran och 1100T. Och om det är nå tröst är 1100T bra mkt starkare än nytro motorn också. (No shit)
Återigen, när skrev jag att jag förväntat mig samma effekt? Berömde ju skotern. Fast skulle aldrig äga en original då jag tycker den är för slö. Skulle säga samma och jag testat ett nytt chassie med en 600a spis.

Lappen: 125-130 till 160-165 är väl i runda slängar 30-40hk. Eller?

Jävlar vad ni Yamahaisar är lättstötta. Jag gav ju skotern beröm för tusan.
Med turbo är den garanterat hur grym som helst.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
westermark:

Lappen: 125-130 till 160-165 är väl i runda slängar 30-40hk. Eller?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Ska man jämföra effekt är väl 130 vs 155 mer korrekt, olika bänkar ger olika resultat, men i samma bänk så är skillnaden 25hk vanligast.

Vill bara inflika att den Viper XTX jag testade gick nästan exakt lika hårt som den M1100T jag jämförde mot. Båda helt std, Vipern gick bättre på hårt, lika i 1 dm snö och tappade lite i djupare vid start för att sedan hålla lika, skillnad beroende på underlag = drivband 358/44 vs 411/57.
Detta kommer många att ifrågasätta, men det var fakta dessa 2 mellan.
Jag känner han som äger M1100an mycket väl, han sa att varvet växlade just denna dag, ena gången varvade den ok och nästa gång hade han tappat 3-400rpm, så något var mest troligt fel, han har dock inte åtgärdat något och nu går den bra igen, så mest troligt lite dålig bensin, har tyvärr inte kunnat testa en std Viper mot den igen, men effekt på papper är en sak och hur dom går i verkligheten något helt annat, det är väl bl.a. PRO RMK ett bevis på.

Vipern går def. inte dåligt orginal, try it you might like it.


Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2
 
Last edited:

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Ja, fast jämförelsen du just gjorde Tbird, är ju helt irrelevant om den ena maskinen kan ha gått dåligt, och inte presterat som den ska. Det om något är väl att jämföra äpplen och päron.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Ska man jämföra effekt är väl 130 vs 155 mer korrekt, olika bänkar ger olika resultat, men i samma bänk så är skillnaden 25hk vanligast.

Vill bara inflika att den Viper XTX jag testade gick nästan exakt lika hårt som den M1100T jag jämförde mot. Båda helt std, Vipern gick bättre på hårt, lika i 1 dm snö och tappade lite i djupare vid start för att sedan hålla lika, skillnad beroende på underlag = drivband 358/44 vs 411/57.
Detta kommer många att ifrågasätta, men det var fakta dessa 2 mellan.
Jag känner han som äger M1100an mycket väl, han sa att varvet växlade just denna dag, ena gången varvade den ok och nästa gång hade han tappat 3-400rpm, så något var mest troligt fel, han har dock inte åtgärdat något och nu går den bra igen, så mest troligt lite dålig bensin, har tyvärr inte kunnat testa en std Viper mot den igen, men effekt på papper är en sak och hur dom går i verkligheten något helt annat, det är väl bl.a. PRO RMK ett bevis på.

Vipern går def. inte dåligt orginal, try it you might like it.


Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2
Mkt. Intressant jämförelse där, verkar som yamaha till sist har gjort en kanon maskin.
 

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
Visst är det skillnad på effekt! Men att en viper har 125 hk? Såg bänkningspapper förra våren på lite över 135 hk å jämför då med PRO rmk som ligger på under 150 å e-techen som mcx bänka till 150! Sen har vell arcticen mest, men ändå! Så skillnaden på std är inte så stor! Men det viktiga är ju ändå att få ner effekten i backen😁
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Nu går jag mer offtopic än jag är bekväm med, men det spelar ingen roll.

Alla som säger/skriver att YAMAHA äntligen har fått till en riktig maskin måste ha en kromosom för mycket eller för lite.

Yamaha har köpt in ett chassie... Inte utvecklat ett Skit
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Nu går jag mer offtopic än jag är bekväm med, men det spelar ingen roll.

Alla som säger/skriver att YAMAHA äntligen har fått till en riktig maskin måste ha en kromosom för mycket eller för lite.

Yamaha har köpt in ett chassie... Inte utvecklat ett Skit
Om det är mitt sista inlägg du syftar på? så var bara lungn, vet mkt.väl hur det ligger till, men visst är det kul att Yamaha folket tycker om Arctic nu förtiden.
Sen jämförelsen mellan STD.viper&1100T är ju given utgång(då med maskiner som är ok)
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Det är väl inte så att Yamaha har utvecklat det mer än att dom har stoppat i en motor. Däremot så har dom finjusterat och bytt ut en del detaljer på det befintliga chassiet.

Men att kalla det för Yamahas chassie är väl fel.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Finns det nå reklam film/demo hur mtx utan överladd funkar i pudret?
Såg nån Yamaha film som hadde lite burandt stuk, men dom körde ju bara överladdat.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Provade också Vipern på vinteryran. Tyvärr var testytan inte den roligaste att prova en maskin på men efter den begränsade provrundan så har jag ändå lagt till en viper på önskelistan. Tycker det var bra tryck i den och jag satt bra. Får se om det blir en xtx om nått år när de börjar komma ner på mina prisnivåer på blocket.
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Ja, fast jämförelsen du just gjorde Tbird, är ju helt irrelevant om den ena maskinen kan ha gått dåligt, och inte presterat som den ska. Det om något är väl att jämföra äpplen och päron.
Så kan det vara, har aldrig testat någon annan 1100T så jag vet inte hur bra en som går bra går, och jag är van 300hk så 177 känns lite klent oavsett om den går bra eller inte.
När man växlar mellan Vipern och 1100an så känns det inte som att det är samma chassi, jag tyckte om Vipern så mycket att efter provkörningen så köpte jag en, trots att jag i våras sa att jag inte skulle göra det.
Tanken var att behålla den ganska standard, endast byta matta och a-armar, det gick inte så bra.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Att det skulle vara så känsligt att nämna att en A-C 800 går bättre än en Viper var lite oväntat måste jag säga. :)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Min erfarenhet är att det är lika hos alla "märkesfanatiker"....råkar man nämna att nåt annat märke skulle ens vara en uns bättre på en liten sak så är det att likna med förklaring av världskrig ;)
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Märkesfantaser av olika slag - vad tror ni - 162" eller 153"?

Avser att montera ett 270-kit direkt, men blev lite kluven gällande längden. 163" har kännts självklart från start. Men vad tror ni? Tappar man lite smidighet i skogen? Hur mkt "ta sig fram i backar" tappar man på den kortare tro?

Röd eller blå är ju sedan en ren smaksak.
 

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Märkesfantaser av olika slag - vad tror ni - 162" eller 153"?

Avser att montera ett 270-kit direkt, men blev lite kluven gällande längden. 163" har kännts självklart från start. Men vad tror ni? Tappar man lite smidighet i skogen? Hur mkt "ta sig fram i backar" tappar man på den kortare tro?

Röd eller blå är ju sedan en ren smaksak.
Du tänker alltså byta från en PRO till Viper? Är du inte rädd att det blir tyngre när det kommer till teknisk skogsåkning? Jag har själv funderat på en Viper men är rädd för den extra vikten.. Jag rullar min skoter minst tre gånger per åktur..

Om jag vore du skulle jag ta 162" tror inte du kommer tycka den är mindre smidig än en 153" däremot kommer du ta dig fram bättre! :)