Det blir väl en 800 som håller 40 mil istället för 50...:heh::heh::heh:Tror iallafall att polaris kommer med något helt galet 2015!
En 4-t med samma vikt som 800 2-t är ju super slö, för det första måste den vara Max 2cyl.ultralätt variant, samt överladdad, kanske kommer nått sånt i framtiden, vem vet....sen kan du inte jämföra landsvägs mc vs SNÖ skoter, när kör du i skogen&bökar med en landsvägs mc? Låg vikt är är prio nr.1, enligt mig iallafall.Det blir väl en 800 som håller 40 mil istället för 50...:heh::heh::heh:
Allvarligt talat , polaris har ju tillgång till fina fyrtaktare från Victory ,
en sådan motor väger inte mycket mer än motsvarande 2-takt .
Jämför med motorcyklar , det var samma bäbisgnäll i början på 70-talet om
hur tunga och klumpiga fyrtaktarna var och vissa sa att ingen skulle orka köra
omkring med såna klumpar då det fanns kawa 500 .....
Vi vet ju alla vilka som visade sig ha fel .
Ska Polaris montera en motor från victory i en skoter? Du vet att det är luftkyld v-tvinnar alltihop? Är nog bättre att kolla på ATV sidan isf.Det blir väl en 800 som håller 40 mil istället för 50...:heh::heh::heh:
Allvarligt talat , polaris har ju tillgång till fina fyrtaktare från Victory ,
en sådan motor väger inte mycket mer än motsvarande 2-takt .
Jämför med motorcyklar , det var samma bäbisgnäll i början på 70-talet om
hur tunga och klumpiga fyrtaktarna var och vissa sa att ingen skulle orka köra
omkring med såna klumpar då det fanns kawa 500 .....
Vi vet ju alla vilka som visade sig ha fel .
Varför måste en 4-taktare av en viss vikt vara slö ?En 4-t med samma vikt som 800 2-t är ju super slö, för det första måste den vara Max 2cyl.ultralätt variant, samt överladdad, kanske kommer nått sånt i framtiden, vem vet....sen kan du inte jämföra landsvägs mc vs SNÖ skoter, när kör du i skogen&bökar med en landsvägs mc? Låg vikt är är prio nr.1, enligt mig iallafall.
Sen kan du skippa struntpratet om hållbarhet bla.bla.bla., finns en speciell tråd för det, som du kan posta svamlet i.
Ingenjörerna på Victory har byggt både luft- och vattenkylda motorer åt andra företagSka Polaris montera en motor från victory i en skoter? Du vet att det är luftkyld v-tvinnar alltihop? Är nog bättre att kolla på ATV sidan isf.
Visst skulle det vara intressant med en vettig 4-taktare men frågan är om det är möjligt inom snöskoter. Båt-motorer har som du säger väldigt bra hållbarhet, men en 2L motor med 4 cylindrar och maxvarv 6000rpm känns inte så hett varken till motorkaraktär eller vikt. Cross, ja du kan få ner vikten men den motorn finns redan i en skoter idag, Phazern. 80hk räcker inte långt för den stora målgruppen idag och ska du upp i effekt drar vikten iväg omgående. Problemet är att det inte går att kombinera alla egenskaper vi vill ha hos 4-takt och snöskoter. Liten motor och kraftig överladdning ja då är risken att man är tillbaka på ruta ett med dålig hållbarhet igen.Varför måste en 4-taktare av en viss vikt vara slö ?
Titta på båtmotorer , där är fyrtaktarna lika lätta och starka
som tvåtaktarna idag , fast utan oljerök och med lägre ljudnivå .
Detta för att kunderna efterfrågat såna motorer och den som
inte kunde leverera såna tappade marknadsandelar !!!
Utvecklingen går åt samma håll inom cross o enduro.....
En YZ 450 väger 111 kilo fulltankad och går som ett jehu i skogen.
Min gamla XT500 vägde 145 och hade trots trim slöare motor så
utvecklingen har verkligen tagit stora kliv .
Och JA , det är till största delen hållbarhetsskäl som gjort att de stora
crosstillverkarna gått över till fyrtakt mer och mer .
Skulle skoterköparna (oavsett märke ) ställa hårdare krav på tillverkarna
istället för att knyta näven i byxfickan och betala dyrt själva för att åtgärda
fabrikationsfel skulle det ganska snart finnas turboladdade lätta 4-takts-
motorer i skotrarna för de som så önskade ......
Skulle Polaris kunna erbjuda något sådant här skulle till och med jag börja
dregla : http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=59673
Kan han bygga en så borde en stor fabrik kunna göra något liknande ,
i synnerhet då de har alla bitar de behöver "inom huset" .
DET är vad jag skulle vilja se från Polaris 2015 :blink1:
Mycket av dagens fördomar om tunga 4-taktare kommer från Daihatsu 660-motorn somskulle en ny fyrtaktare väga lika mycket som dagens pro rmk med samma effekt så skulle den slå ut alla 2 taktare men tror knappast det är så o skulle dom stoppa in en 4 taktare som väger 30-40kg mer äb dagens pro rmk då skulle jag bli besviken men det kommer nog inte hända
Typ som mellan 13-14 då?F.ö är jag lite negativ som tror att det enda som kommer hända iår är typ nya dekaler och lite extra utrustning födelsedagen till ära? Men en ny 800:a eller ny racer skulle dock va kul
Haha ja -14 var ju så iaf, -13 kom frästa fotsteg och QD. Samt kolfiber och lim som hittills inte imponerat sådär jättemycket även om det är solklara förändringar (vågar inte säga förbättringar). Och jag tror att -15 liknar -14, men hoppas de överraskar likt fotstegen på -13 gjordeTyp som mellan 13-14 då?
Det stora inför 2015 tror jag är att Jackan införs igen om man snowcheckar. Kom ihåg var ni läste det först
Men det fina med polarismotorn är att den går väldigt bra när den är ny och det får man uppleva många gånger som polarisägareKul att läsa att fler hellre uttryckligen uppskattar hållbarheten och inte enbart hk, det jobbiga är ju att Polaris knappast har marknadens starkaste maskin (även om den långt ifrån är kass) men ändå inte får den att hålla :cheesy:
Haha skrattar högt för mig självöverviktiga yamaha gubbar utan vänner som hänger där...
En högeffekts 4-T cross är allt annat än hållbar, låter som du inte riktigt har koll på läget, bla.har dom intervaller på kolvbyte&kräver service ofta.Utvecklingen går åt samma håll inom cross o enduro.....
En YZ 450 väger 111 kilo fulltankad och går som ett jehu i skogen.
Min gamla XT500 vägde 145 och hade trots trim slöare motor så
utvecklingen har verkligen tagit stora kliv .
Och JA , det är till största delen hållbarhetsskäl som gjort att de stora
crosstillverkarna gått över till fyrtakt mer och mer .
Jag har läst mycket som varit fel på detta forum men du tog nog ledningen med svamlet om driftsäkerhet på 4t-crossar!!! Det existerar tamejfan ingenting mer underhållsintensivt än en 4t-cross! Och ENDA anledningen att dom tagit över är reglementsändringar som kom som klassade ut 2T.Varför måste en 4-taktare av en viss vikt vara slö ?
Titta på båtmotorer , där är fyrtaktarna lika lätta och starka
som tvåtaktarna idag , fast utan oljerök och med lägre ljudnivå .
Detta för att kunderna efterfrågat såna motorer och den som
inte kunde leverera såna tappade marknadsandelar !!!
Utvecklingen går åt samma håll inom cross o enduro.....
Och JA , det är till största delen hållbarhetsskäl som gjort att de stora
crosstillverkarna gått över till fyrtakt mer och mer .