Polaris 2015

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hu så hemskt om poo kommer med en förbättrad RMK, då kommer man ju bli klassad som rasist! För det är ingen ide att åka med nån som kör ett annat märke!!!
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Haha! Får göra som Göran Kropp gjorde och ha ett bildäck med fälg släpandes i ett rep bakom..
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Tror iallafall att polaris kommer med något helt galet 2015!
Det blir väl en 800 som håller 40 mil istället för 50...:heh::heh::heh:

Allvarligt talat , polaris har ju tillgång till fina fyrtaktare från Victory ,
en sådan motor väger inte mycket mer än motsvarande 2-takt .

Jämför med motorcyklar , det var samma bäbisgnäll i början på 70-talet om
hur tunga och klumpiga fyrtaktarna var och vissa sa att ingen skulle orka köra
omkring med såna klumpar då det fanns kawa 500 .....
Vi vet ju alla vilka som visade sig ha fel .
 
Last edited:

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Det blir väl en 800 som håller 40 mil istället för 50...:heh::heh::heh:

Allvarligt talat , polaris har ju tillgång till fina fyrtaktare från Victory ,
en sådan motor väger inte mycket mer än motsvarande 2-takt .

Jämför med motorcyklar , det var samma bäbisgnäll i början på 70-talet om
hur tunga och klumpiga fyrtaktarna var och vissa sa att ingen skulle orka köra
omkring med såna klumpar då det fanns kawa 500 .....
Vi vet ju alla vilka som visade sig ha fel .
En 4-t med samma vikt som 800 2-t är ju super slö, för det första måste den vara Max 2cyl.ultralätt variant, samt överladdad, kanske kommer nått sånt i framtiden, vem vet....sen kan du inte jämföra landsvägs mc vs SNÖ skoter, när kör du i skogen&bökar med en landsvägs mc? Låg vikt är är prio nr.1, enligt mig iallafall.
Sen kan du skippa struntpratet om hållbarhet bla.bla.bla., finns en speciell tråd för det, som du kan posta svamlet i.
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
skulle en ny fyrtaktare väga lika mycket som dagens pro rmk med samma effekt så skulle den slå ut alla 2 taktare men tror knappast det är så o skulle dom stoppa in en 4 taktare som väger 30-40kg mer äb dagens pro rmk då skulle jag bli besviken men det kommer nog inte hända :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Det blir väl en 800 som håller 40 mil istället för 50...:heh::heh::heh:

Allvarligt talat , polaris har ju tillgång till fina fyrtaktare från Victory ,
en sådan motor väger inte mycket mer än motsvarande 2-takt .

Jämför med motorcyklar , det var samma bäbisgnäll i början på 70-talet om
hur tunga och klumpiga fyrtaktarna var och vissa sa att ingen skulle orka köra
omkring med såna klumpar då det fanns kawa 500 .....
Vi vet ju alla vilka som visade sig ha fel .
Ska Polaris montera en motor från victory i en skoter? Du vet att det är luftkyld v-tvinnar alltihop? Är nog bättre att kolla på ATV sidan isf.
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
En 4-t med samma vikt som 800 2-t är ju super slö, för det första måste den vara Max 2cyl.ultralätt variant, samt överladdad, kanske kommer nått sånt i framtiden, vem vet....sen kan du inte jämföra landsvägs mc vs SNÖ skoter, när kör du i skogen&bökar med en landsvägs mc? Låg vikt är är prio nr.1, enligt mig iallafall.
Sen kan du skippa struntpratet om hållbarhet bla.bla.bla., finns en speciell tråd för det, som du kan posta svamlet i.
Varför måste en 4-taktare av en viss vikt vara slö ?

Titta på båtmotorer , där är fyrtaktarna lika lätta och starka
som tvåtaktarna idag , fast utan oljerök och med lägre ljudnivå .
Detta för att kunderna efterfrågat såna motorer och den som
inte kunde leverera såna tappade marknadsandelar !!!

Utvecklingen går åt samma håll inom cross o enduro.....

En YZ 450 väger 111 kilo fulltankad och går som ett jehu i skogen.
Min gamla XT500 vägde 145 och hade trots trim slöare motor så
utvecklingen har verkligen tagit stora kliv .

Och JA , det är till största delen hållbarhetsskäl som gjort att de stora
crosstillverkarna gått över till fyrtakt mer och mer .

Skulle skoterköparna (oavsett märke ) ställa hårdare krav på tillverkarna
istället för att knyta näven i byxfickan och betala dyrt själva för att åtgärda
fabrikationsfel skulle det ganska snart finnas turboladdade lätta 4-takts-
motorer i skotrarna för de som så önskade ......

Skulle Polaris kunna erbjuda något sådant här skulle till och med jag börja
dregla : http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=59673

Kan han bygga en så borde en stor fabrik kunna göra något liknande ,
i synnerhet då de har alla bitar de behöver "inom huset" .

DET är vad jag skulle vilja se från Polaris 2015 :blink1:
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Varför måste en 4-taktare av en viss vikt vara slö ?

Titta på båtmotorer , där är fyrtaktarna lika lätta och starka
som tvåtaktarna idag , fast utan oljerök och med lägre ljudnivå .
Detta för att kunderna efterfrågat såna motorer och den som
inte kunde leverera såna tappade marknadsandelar !!!

Utvecklingen går åt samma håll inom cross o enduro.....

En YZ 450 väger 111 kilo fulltankad och går som ett jehu i skogen.
Min gamla XT500 vägde 145 och hade trots trim slöare motor så
utvecklingen har verkligen tagit stora kliv .

Och JA , det är till största delen hållbarhetsskäl som gjort att de stora
crosstillverkarna gått över till fyrtakt mer och mer .

Skulle skoterköparna (oavsett märke ) ställa hårdare krav på tillverkarna
istället för att knyta näven i byxfickan och betala dyrt själva för att åtgärda
fabrikationsfel skulle det ganska snart finnas turboladdade lätta 4-takts-
motorer i skotrarna för de som så önskade ......

Skulle Polaris kunna erbjuda något sådant här skulle till och med jag börja
dregla : http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=59673

Kan han bygga en så borde en stor fabrik kunna göra något liknande ,
i synnerhet då de har alla bitar de behöver "inom huset" .

DET är vad jag skulle vilja se från Polaris 2015 :blink1:
Visst skulle det vara intressant med en vettig 4-taktare men frågan är om det är möjligt inom snöskoter. Båt-motorer har som du säger väldigt bra hållbarhet, men en 2L motor med 4 cylindrar och maxvarv 6000rpm känns inte så hett varken till motorkaraktär eller vikt. Cross, ja du kan få ner vikten men den motorn finns redan i en skoter idag, Phazern. 80hk räcker inte långt för den stora målgruppen idag och ska du upp i effekt drar vikten iväg omgående. Problemet är att det inte går att kombinera alla egenskaper vi vill ha hos 4-takt och snöskoter. Liten motor och kraftig överladdning ja då är risken att man är tillbaka på ruta ett med dålig hållbarhet igen.

Jag vill oerhört gärna se att tillverkarna skärper till sig och utvecklar nått som verkar hålla över tid men är väldigt skeptisk till att 4-takt är svaret.

F.ö är jag lite negativ som tror att det enda som kommer hända iår är typ nya dekaler och lite extra utrustning födelsedagen till ära? Men en ny 800:a eller ny racer skulle dock va kul :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
2-takt är framtidens motorer och 4-takt kommer att dö ut (inom skotersegmentet)

Vikt och upplevd vikt (roterande massa) är inte allt men en stor del varför 4-takt har haft svårt slå igenom just på skoter. Polaris har ett kanonchassi och verkar satsa rätt (mountain) det dom behöver är en modern direktinsprutad motor 2-takt.

4-takt är för trötta gubbar som aldrig kommer att förstå känslan man har i kroppen när man besegrat en tight och snårig bergsida. Adrenalinet sprutar och musklerna värker.

Jag har kört skoter hela mitt liv men inte förrän jag köpte min första lössnöare har jag kört skoter på riktigt.

Mina 5 öre.
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
skulle en ny fyrtaktare väga lika mycket som dagens pro rmk med samma effekt så skulle den slå ut alla 2 taktare men tror knappast det är så o skulle dom stoppa in en 4 taktare som väger 30-40kg mer äb dagens pro rmk då skulle jag bli besviken men det kommer nog inte hända :)
Mycket av dagens fördomar om tunga 4-taktare kommer från Daihatsu 660-motorn som
inte är så lätt och effektstark som man skulle önska i en skoter .
Den är ju från en liten lätt lastbil modell "tuk-tuk" ursprungligen .

Däremot är den masstillverkad , beprövad, och billig i inköp så man kan förstå
att skrivbordsnissar och ekonomer hos skotertillverkarna jublade .
Nu hade man en fyrtaktare och kunde slå på stora trumman om miljö
och låga utsläpp utan att bekosta utvecklingen av en ny och dyr motor själva .

Verkligheten kom dock ikapp ganska så fort.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Seriöst aldrig hört talas om att fördomarna började vid Daihatsu 660... mina fördomar mot 4takt skoter är baserat på verkligheten där jag sett och upplevt smidigheten och framkomligheten 2t vs 4t.

Håller med Vidgren, 2t DI är framtiden, om man bara skulle sluta jaga dom sista hk med blåslampa och istället förfina dagen 800cc 2t så dom håller skulle 4t snabbt vara ett minne blott.

Men nog ot från min sida nu :)
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
F.ö är jag lite negativ som tror att det enda som kommer hända iår är typ nya dekaler och lite extra utrustning födelsedagen till ära? Men en ny 800:a eller ny racer skulle dock va kul :)
Typ som mellan 13-14 då?

Det stora inför 2015 tror jag är att Jackan införs igen om man snowcheckar. Kom ihåg var ni läste det först ;)
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Typ som mellan 13-14 då?

Det stora inför 2015 tror jag är att Jackan införs igen om man snowcheckar. Kom ihåg var ni läste det först ;)
Haha ja -14 var ju så iaf, -13 kom frästa fotsteg och QD. Samt kolfiber och lim som hittills inte imponerat sådär jättemycket även om det är solklara förändringar (vågar inte säga förbättringar). Och jag tror att -15 liknar -14, men hoppas de överraskar likt fotstegen på -13 gjorde :)
Kul att läsa att fler hellre uttryckligen uppskattar hållbarheten och inte enbart hk, det jobbiga är ju att Polaris knappast har marknadens starkaste maskin (även om den långt ifrån är kass) men ändå inte får den att hålla :cheesy:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.004
113
Stora Blåsjön
Kul att läsa att fler hellre uttryckligen uppskattar hållbarheten och inte enbart hk, det jobbiga är ju att Polaris knappast har marknadens starkaste maskin (även om den långt ifrån är kass) men ändå inte får den att hålla :cheesy:
Men det fina med polarismotorn är att den går väldigt bra när den är ny och det får man uppleva många gånger som polarisägare :)
Kanske skulle passa bättre i en annan tråd men det är så många överviktiga yamaha gubbar utan vänner som hänger där... :)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
överviktiga yamaha gubbar utan vänner som hänger där... :)
Haha skrattar högt för mig själv :D

Ne men att istället satsa på hållbarhet och försöka få så lite förlust som möjligt ner till drivaxeln skulle vara något. För en motor som alltid kan ge 150hk i alla förhållanden utan lagg och annat med perfekt bestyckade variatorer och hållbarhet skulle räcka riktigt långt.

Känner själv då man läst massa om att trimma e-tec osv att kanske börjar man uppnå gränsen av hur mycket effekt som går att plocka ur 800cc 2t. Man läser om eftermarknadspipor som i bänk tappar hästar och endast ändrar effektkurvan, standard toppar som ligger grymt nära spikning och porttider som i princip är racemått.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Utvecklingen går åt samma håll inom cross o enduro.....

En YZ 450 väger 111 kilo fulltankad och går som ett jehu i skogen.
Min gamla XT500 vägde 145 och hade trots trim slöare motor så
utvecklingen har verkligen tagit stora kliv .

Och JA , det är till största delen hållbarhetsskäl som gjort att de stora
crosstillverkarna gått över till fyrtakt mer och mer .
En högeffekts 4-T cross är allt annat än hållbar, låter som du inte riktigt har koll på läget, bla.har dom intervaller på kolvbyte&kräver service ofta.
Sen finns det "lite" värre 2-T crossar du borde testa eller ialaf.skaffa info.om än din trötta XT.
Det som kommer i framtiden är mer&mer avancerade 2-T motorer&som har låga utsläpp, och ja, polaris behöver en ny insprutnings teknik, typ di.
Som det är nu, så kompromissar man med att snåla på oljan, för att få ner utsläppsvärdena, vilket inte är bra för motorn i längden=stor risk för ras(iofs.lätt fixat, men då stämmer inte motorn med epa reglerna nå mer)
Tror inte att vi kommer få se nå häftig/lätt 4-T från polaris inom snar framtid.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Varför måste en 4-taktare av en viss vikt vara slö ?

Titta på båtmotorer , där är fyrtaktarna lika lätta och starka
som tvåtaktarna idag , fast utan oljerök och med lägre ljudnivå .
Detta för att kunderna efterfrågat såna motorer och den som
inte kunde leverera såna tappade marknadsandelar !!!

Utvecklingen går åt samma håll inom cross o enduro.....



Och JA , det är till största delen hållbarhetsskäl som gjort att de stora
crosstillverkarna gått över till fyrtakt mer och mer .
Jag har läst mycket som varit fel på detta forum men du tog nog ledningen med svamlet om driftsäkerhet på 4t-crossar!!! Det existerar tamejfan ingenting mer underhållsintensivt än en 4t-cross! Och ENDA anledningen att dom tagit över är reglementsändringar som kom som klassade ut 2T.
Det finns massor av folk i USA som jobbar för att släppa in 2t i tävlingarna igen för att vanligt folk ska kunna ha råd att köra igen.
En stor del av KTMs framgångar försäljningsmässigt senaste åren har berott på att dom som enda tillverkare säljer moderna 2t-maskiner, har själv en rätt ny EXC 300 och skulle aldrig i hela livet få för mej att byta den mot någon som helst 4t.
Har haft tämligen moderna 4t innan och lessnade på det ständiga skruvandet!

Båtmotorer går inte jämföra med, jättetunga och med lågt effektuttag per liter gjorda för att gå länge med konstant belastning på konstant varvtal.....