Polaris 2015

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.004
113
Stora Blåsjön
Frågan är hur stort problemet är med kolfiberdetaljerna då den skoter inte oftast är så optimalt ihopmonterad ur korrosions synpunkt i övrigt, men hur stort är problemet i verkligheten egentligen?
Sen kan man undra hur dagens skotrar ser ut efter säg 10-20 år, med så pass mycket plastdetaljer i/runt motor (BRP), eldetaljer och kolfiberdetaljer. Men dom byggs nog inte för att dom ska hålla i 20 år heller... dom flesta skotrarna är ju slut efter 3-4år..
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
en kille skrev på snowest att pro rmkn kommer se ut som tidigare dock då ny motor som det skrivits om tidigare 850cc typ med direktinsprutning ca177hk blir nog bara rushen som får nytt chassie men jag är då nöjd med detta chassiet så :)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
JAAG: Det här går ju förstås några lager utanför min kompetens.
Men i alla fall så har jag ganska klara minnen från kompositverkstaden på F21 och jag fick det noga inpräntat när vi lagade kompositdelar att man ska isolera alla fästkonsoler. Att du säger att jag har fel må så vara, kanske har jag fel också men det tror jag inte.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
När man lagar en kolfiberkomposit kan det nog vara något att ha i åtanke. Då är kompositen skadad och fibrer är exponerade och kan ta ihop med varandra och metalldelar.

Fabrikstillverkade delar ska inte ha dessa defekter.

Och precis som Asker säger, "Ärgade" kolfiberdelar kommer knappast vara det du strandas i skogen av. Jag skulle gruva mej mycket mer över remdrifter utan sträckare och motorer med fel vevstakslängd.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
850cc har jag jättesvårt att tro på, och hoppas verkligen inte.. (För jävlar vad nöjd banken kommer bli då när jag kommer in med mössan i hand och ber om mer stålar)
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
600 turbo? 154hk...

Tar bort 800 från crossoversegmentet?

Sannolikt inte naturligtvis, säkert bara ommappad 800 men vem vet vad miljökraven påverkar..
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Jag ska sticka ut hakan och säga att det kommer ALDRIG att säljas en tvåtaktsskoter med fabriksmonterad turbo. Det finns inte en reklamationsavdelning i världen som skulle gå med på det.

Mina gissningar.
En ny 600a baserad på R-motorn med skapligt med mos.
Turas det så har dom fixat till en ny och bättre 800a men det tror jag inte, och någon större tvåtaktare än de 800or som finns ute kommer inte från varken Poo eller Doo.
Kan komma "Drop'n roll" från fabrik på RMK som i en del patentbilder som florerat.

....... och blir det som det ser ut i sneek peek filmerna att dom limmat ihop bakdelen på "nya Rushen" så gissar jag på att den blir midjestyrd med tiden =)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag ska sticka ut hakan och säga att det kommer ALDRIG att säljas en tvåtaktsskoter med fabriksmonterad turbo. Det finns inte en reklamationsavdelning i världen som skulle gå med på det.

Mina gissningar.
En ny 600a baserad på R-motorn med skapligt med mos.
Turas det så har dom fixat till en ny och bättre 800a men det tror jag inte, och någon större tvåtaktare än de 800or som finns ute kommer inte från varken Poo eller Doo.
Kan komma "Drop'n roll" från fabrik på RMK som i en del patentbilder som florerat.

....... och blir det som det ser ut i sneek peek filmerna att dom limmat ihop bakdelen på "nya Rushen" så gissar jag på att den blir midjestyrd med tiden =)
Fabriksmonterat har du nog rätt i.

Men var det inte 2009 man (i usa) kunde köpa m8 bd turbo och ändå ha fulla garantier.

När man lagt mer utveckling kring 2t turbo och fabrikernas friåkningsutvecklartestaråkersomsatanibrantabackarmedskog åkare börjar begära det, så nog kommer det 2t turbo.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Drop'n Roll...??
Nedflyttad drivaxel. Brukar normalt göras för att rymma högre kammar. Kan även vara för att bibehålla attackvinkel med högre boggie/längre fjädringsväg.

Nackdelen med att ha drivaxeln "utanför" chassiet är att man blir tvungen att tänka sej för jävligt noga då drivaxeln sitter så till att den lätt kröks av yttre våld.


Fabriksmonterat har du nog rätt i.

Men var det inte 2009 man (i usa) kunde köpa m8 bd turbo och ändå ha fulla garantier.

När man lagt mer utveckling kring 2t turbo och fabrikernas friåkningsutvecklartestaråkersomsatanibrantabackarmedskog åkare börjar begära det, så nog kommer det 2t turbo.
Jag tvivlar starkt på att någon OEM lägger ner en enda krona i utveckling på tvåtaktsturbo. (med undantag för att turbofirmorna får låna tidiga maskiner för inpassning men det räknas nog mest som marknadsföring)
Dom, Poo och Doo i alla fall, har tillräckliga problem med sina standard 800or för att ens grubbla på att släppa ut något till gemene man med fabriksgaranti som har 100% rasrisk.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Här kan ni få något att bita i, frågan bara hur mycket som är bullshit.:


"This is on SnoWest: ( I don`t really believe it as it says the Rush is no more but found it interesting)

Lots of pretty big changes for their 60th anniversary.


Four piece tunnel. Aluminum in middle where heat exchanges mount. Top corners an L-bar that carbon fiber sides mount to. Carbon goes down and bends for the boards (same aluminum ones they have on the pros) mount to. Rolled edge attaches to the tunnel similarly as it currently does. Tunnel extension is all carbon fiber. From what I am understanding, this design saves no dry weight, but they're going to be playing up the wet weights. As the Rush is no more, this new tunnel/bulkhead design is actually going to be shared with the new short tracker Pro-Indy and Switchback XCR. Non-pro sleds will still have all aluminum tunnels.


Speaking of short trackers, new "in tunnel" rising rate rear suspension. Partially an R-Motion knock off, with more linkage going on so the front arm is also rising rate. RMK's might get a version of this, but very much "in testing" still and might be a 2016 thing - won't know if it gets the greenlight until official launch - they have a third design that was "the next step up" from a T-motion that was in testing for last 3 years, even got up to manufacturing testing, but failed at last minute because it just didn't work better than the existing suspension - particularly with this new rising rate skid on the horizon - it hit the drawing board. The big thing is that the "Pro" lines are all Snow check only and limited numbers.


RMK hood and styling are the same, but the new Indy gets a bit of a facelift. Little bit "inspired" by the RZR's I think, with the "fenders" and new LED headlights, but I guess it blocks wind for the easterners. Again, the bulkhead and a-arms are mostly unchanged. Polaris is trying power steering on the two-up sleds.


The 800 is making more power, it's actually an 850 now with a new bottom end. Injection system is new, but layout I think looked the same? Not much for details, very WIP still and fairly low on hype just yet. The big news is two fourstrokes... The RZR 1000 gets put into a sled and guess what! It's decent 600 cc class power, comparable to the cat 1100 but *lots* lighter. Lighter than the Doo 900 with more power is their tag line. The other fourstroke is the 570 rzr motor into a sled to replace the fan cooled 550 (mostly for European markets and asia) work and touring type sleds. Apparently Polaris can build the 570 fourstroke themselves, EFI and all, for as cheap as it is to ship the 550 fanner from Fuji and with rising EPA requirements the fanner's gotta go. (This years proliferation of 550's was a parts bin clean out.)"
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Ouch... En 900a får en ju att rygga tillbaka lite. Modigt av Polaris att/om dom vågar släppa en 900a igen.
Av rent PR mässiga skäl kanske det vare smart å kalla den 850, 875 eller liknande?