Polaris 2015

I See the Line

Välkänd medlem
19 dec 2013
186
0
6
Norrbotten
Så du har alltså jämfört en std rmk 800 -14 mot en pro rmk 800 14?
Jag har jämnfört 13s STD mot en 13s PRO (155").
Nog är det väldigt små skillnader, och vad beror den lilla skillnaden på egentligen kan man ju fråga sig själv. Viktskillnad? QD? Både och?
Skillnaden är inte natt och dag iaf. Om man upplever extrem skillnad så handlar det nog om att ena maskinen inte går som den ska.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Låt mig säga så här, det är helt klart skillnad mellan en std 800 rmk och en Pro rmk 800, det är ju bara att prov köra de båda vid ett och samma tillfälle! Märker man ingen skillnad då så vette fan. En Pro känns och upplevs annorlunda jämfört mot en std på ett positivt sätt enligt mig, så även ett par polare som testat varav en bytt till Pro därefter.
Detta beror inte endast på QD utan hela konceptet.
Att säga att en std är bättre pga att man slipper drivaxel problem och drivebelt problem verkar hysterisk, finns dom problemen kvar på -14???? Har inte märkt det eller hört någon som har det!

Smaken är som baken;)
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Nää, jag kör Volvo Amazon från 69, för all utveckling efter det är bara modernt nonsens,
Skämt och sido! Skillnaderna är rätt små å ena sidan, men vid extrema fören och on the edge.. Så är skillnaderna enorma! Bara en sån sak som vändningar i återvändsgränder i brant terräng.. Man kör inte fast, snor runt maskin på rulle å kör tebacks i samma spår... Det är svårare med std RMK!
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Nä nu får ni fan börja hålla märkestönterierna till den tråd som är ägnad till det!

Visst är det kul med märkes tråden men upplever att den bidragit till visst skitsnack i seriösa trådar. Inte bara med glimten i ögat tyvärr.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

mongo_bertil8

Medlem
24 mar 2014
6
0
1
Älvsbyn
Bryter tråden lite grann, hur funkar Pro Rmk 155" -14? Håller beltdriven? A-armarna? Är det mycket variatorrem problem?

Polaris "rear" ju åt 14 modellerna nu, hade tänkt slå till å köpa en -14 pro rmk 800.
 

^jocke

Välkänd medlem
28 okt 2005
329
1
16
39
Örnsköldsvik
Inte för att låta gnällig. Men det behövs ju inte ens skriva någon fråga, det räcker juh med att bara att läsa igenom den tråden och bilda sig en egen uppfattning.

Lite offtopic att fråga om en maskin i en tråd som handlar om en helt annat modell.

"Just my two cents"
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Körde den några varv på banan dom hade. Tycker den var riktigt trevlig faktiskt. Motorn kändes ha ett bredare register. Svarade fint på gasen. Och på nya bromsen var det fingertoppskänsla.
Sen allt runtomkring. Bättre passform på plasten. Och du kunde verkligen bara flytta vikten lite framåt eller bakåt för att få matt/skidtryck.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Nån som har koll på exakt vad dom ändrat i den nya 800 motorn och om det finns hopp om bättre tillförlitlighet framöver??
 

sungam

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Är det någon som fått en offert på nya Rush 800 pro-x? Vad har ni fått för deal, exkludera ev. snowcheck.
 

Rising

Välkänd medlem
1 dec 2009
316
0
16
Var och provkörde polarisarna idag i timrå och nya axys switchbacken hade förstört 3st kedjespännare.. Var tydligen samma typ av spännare som på resten av modellerna dock.
Någon som fått något pris på en scandinavian beast?
 

Gripen

Ny medlem
23 apr 2014
4
0
1
Ska blotta min okunskap när det gäller de nya maskinerna. Funderar på att köpa en ny, men ser ingen större skillnad på dem och vet därför inte vad ska välja.. Finns någon vänlig skäl som kan hjälpa mig förklara...

*800 RMK 155
*800 RMK 155 LE
*800 PRO RMK 60TH
*800 RMK Assault

Själv så kör jag idag både lössnö och led men har en trött maskin.. Vill nu byta upp mig till nåt kul. Eftersom jag kör blandat lös/led så har jag även kollat på en *800 switchback assault 144 som ett alternativ. Vill även kunna leka och få upp den på rullen utan problem vilket jag märkt inte vart något problem med switchback assaulten iaf...

Vore tacksam om någon kunde räta ut mina funderingar =)
 

Didde

Välkänd medlem
28 sept 2008
316
1
16
32
Sveg
Är ingen jätteskillnad på dom. Största skillnaden är väl att PRO'n har quick-dive (remdrift) istället för kedjehus. =Bättre respons i maskinen.
Men kör man hyffsat mkt led så hade jag varlt en RMK LE eller en swb Assault då det är lite större kylsystem på dom. Men alla maskinet funkar bra både på led och utanför. Några lite sämre, några lite bättre.
Så egentligen får du se över vilken färg du vill ha och hur djup plånbok du har :)
Att få upp dom på rullen är inga större problem med nån av dom :p

STD RMK 155: Så mkt standard man kan få. "Snikmodell".
RMK 155 LE: Värre dämpare och matta än STD. Större kylsystem. Avsedd för skandinavien.
Pro-RMK 155: Bästa lössnö-maskinen. Quick-drive. Lättaste maskinen. 60th är bara en jubileumsmodell. Ingen skillnad invändigt mot en annan Pro.
Assault RMK: Som en Pro fast med kedjehus och annan matta. Ska tåla lite tuffare tag.
Swb Assault: Lika som RMK Assaulten fast kortare såklart. Vinklad boggi. "Bara" 44mm kammar på -15. Annan dyna.

Sen skiljer det såklart på detaljer, vikt och utrustning på alla. Detta var bara i väldigt stora drag. Nån får rätta mej om inte allt stämmer.
 

Jowen

Aktiv medlem
16 dec 2006
96
0
6
Jag har bokat en RMK 155 LE. Har en -12 Swb assault nu. Bytte till lite mer lössnö då jag insåg att jag kan avvara lite ledegenskaper för längre matta med högre kammer och smalare spårvidd.

STD RMK 155: Har elstart standard.
RMK 155 LE: Värre dämpare och samma matta som STD. Större kylsystem än pro. Pro-Taper styre. Bättre bromsskiva än std. Ingen elstart. Lackad tunnel och boggiskenor.
Pro-RMK 155: Bästa lössnö-maskinen. Quick-drive. Lättaste maskinen. Kolfiberrör i chassit. 60th är en jubileumsmodell med bättre dämpare. Mindre kylning.
Assault RMK: Som en Pro fast med kedjehus och annan matta. Ska tåla lite tuffare tag. Lite bredare framvagn än pro.
Swb Assault: Lika som RMK Assaulten fast kortare såklart. Vinklad boggi. "Bara" 44mm kammar på -15. Annan dyna. Sämre fotsteg. Bredare chassi (fotsteg, mer att hänga upp sig på). Bredare framvagn. Lägre i framvagnen än dom andra.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Assault RMK har väl betydligt kralligare dämpare än PRO-RMK?
Assaulten är ju tänkt ju tänkt som nån lössnö maskin man kan dänga lite lämpligt.