Ski-doo 2015

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Mycke tjat om xps-oljan och literpriset, men köper man en låda för 1200:- blir de 106:-/L och du har olja minst en säsong! Inte farligt när man betalat 150000:- för sin leksak!
Har du råd med de ena så har du råd med det andra är en återkommande kommentar på det här forumet. Kanske är det just så att man får spara in på tamejfan allt annat för att kunna köpa just den där skotern för 150k, eller?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Har du råd med de ena så har du råd med det andra är en återkommande kommentar på det här forumet. Kanske är det just så att man får spara in på tamejfan allt annat för att kunna köpa just den där skotern för 150k, eller?
Instämmer! Alla som handlar skoter har inte bottenlösa fickor och har råd att betala överpriser på allt bara för att skotern va ny.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Sant! Ingen ide att vara dumsnål precis... Betalt över 150 för Freeriden så inte så kul om garantin slutar gälla för man sparade in några kronor på oljan, Inte för att det nu händer , men ifall det skulle hända...

Blir nog en kartong med XPS olja, Och ska ju tydligen bara finnas en dunk att välja på nu förtiden så blir nog bra..
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Har du råd med de ena så har du råd med det andra är en återkommande kommentar på det här forumet. Kanske är det just så att man får spara in på tamejfan allt annat för att kunna köpa just den där skotern för 150k, eller?
Håller med! Nog försöker man spara in pengar där det går! Priset idag har blivit avgörande för allt man köper och så även inom skoter branschen. Det lönar sig att kolla runt lite om priser vid nyköp t.ex ringa runt och höra om pris hos flera olika handlare inte stirra sig blind hos den lokala.
Finns tio tusentals kronor att tjäna.

Sant! Ingen ide att vara dumsnål precis... Betalt över 150 för Freeriden så inte så kul om garantin slutar gälla för man sparade in några kronor på oljan, Inte för att det nu händer , men ifall det skulle hända...

Blir nog en kartong med XPS olja, Och ska ju tydligen bara finnas en dunk att välja på nu förtiden så blir nog bra..
Garantin försvinner ju inte bara för du kör med en ikke xps olja. Tror knappast 4-6 större oljetillverkare skulle gå ut med att de har godkänd olja för e-tec i deras sortiment om de inte var 100 % säkra.
De vill knappast få sitt namn nersmutsat i ett ev garanti bråk med brp.

Båda dunkarna säljs fortfarande på ställen, vissa handlare som har kvar men den gula är ju bättre för det är helsyntet & inte del syntet.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Tror knappast 4-6 större oljetillverkare skulle gå ut med att de har godkänd olja för e-tec i deras sortiment
Av nyfikenhet undrar jag vilka större oljetillverkare är det du tänker på?
Jag känner bara till Teboil och Payback, och åtminstone payback kan väl inte klassas som större.
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Av nyfikenhet undrar jag vilka större oljetillverkare är det du tänker på?
Jag känner bara till Teboil och Payback, och åtminstone payback kan väl inte klassas som större.
OkQ8 & Statoil har också E-tec godkänd olja numera i sitt sortiment
OKQ8 & Statoil anser iaf jag är några av de större i Sverige.
 
Last edited:

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Ok, det var nytt för mig, länka gärna till deras produkter/datablad där det framgår att oljorna är godkända för E-tec.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Någon som vet om Låsbart tanklock finns att få? till Freeride 800 men är ju samma kork som dem andra. (bränslelocket såklart)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.480
388
83
Malå/Adak
Fast går man in på http://www.q8oils.com/EN/Mainnavigation/Products/Oilrecommendation.aspx och söker så får man upp "No Q8 product available" för "Freeride 137 800R E-TEC (2012 - )"

När jag gjorde en liknande sökning i våras så fick jag upp en träff men de verkar ha ångrat sig.
Du kan måsta kolla igenom många E-tec 800 maskiner innan du hittar en dom kommit sej för att lägga in. Miffona har nämligen inte gjort det så lätt för sej att dom bara angett en motor utan det är modeller och dom har inte gått genom och fyllt i uppgifter för alla. Så det är inte helt omöjligt att du hittar nåogn Lynx eller Doo-modell som det finns specad Q8 olja till men att övriga inte har någon
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Vart 15mil idag och inkörningen försvann!
Tycker dock den gick slött, skråkörde efter vägkanter å den ville bara varva 7600 ungefär. Klickade upp till 4an men vart inte så mycket bättre. Känns väldigt ansträngd och varvar mycket men lite snurr på mattan.
Sprängde även första remmen totalt i molekyler, den hade gått 35mil och är inkörd.

Väldigt mycket remrester på primären i mitten av skivorna så den har slirat mycket säkert därför remmen for. Har inte satt de där meshkitet för lilla hålet i huven å bakom bågen, är de ett måste? Var ganska mycket puder idag.

Har speedtechs variatorkit nu med 19,5g på pinnarna. Nån annan som kör de kittet?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Har speedtechs variatorkit nu med 19,5g på pinnarna. Nån annan som kör de kittet?
Jeepp, 19.5 gr.
Och öeh, vahetere, 4x7-helixen. Tror den heter så.
På #3 drar den som attans i början, men backar tillbaks till ungefär 7700, för att sedan jobba sig sakta upp till 8000. (analoga mätaren!)
På #4 känns den lite klenare men håller 8000 hela dagen.
Ska prova vikta av till steget under och se hur det blir med #3 då.

Har original utväxling och inga remproblem eller remsmetning.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
:amuse:
Jeepp, 19.5 gr.
Och öeh, vahetere, 4x7-helixen. Tror den heter så.
På #3 drar den som attans i början, men backar tillbaks till ungefär 7700, för att sedan jobba sig sakta upp till 8000. (analoga mätaren!)
På #4 känns den lite klenare men håller 8000 hela dagen.
Ska prova vikta av till steget under och se hur det blir med #3 då.

Har original utväxling och inga remproblem eller remsmetning.
Yes, samma helix här. Kör också originaldrevning . Så var de nog 441 ramper jag fick med också.
Har dock dumpat 2dm sen sist jag körde då kändes den bättre men gick väl lättare då.

Har du satt kitet med mesh för hålen i huven? Funderar om de är snö som letar sig in och orsakar sliret.

Ska köra imorn också, tror jag viktar av ikväll å provar imorn om de blitt bättre
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Försök gärna hålla strax över 8000 (8100) på hårdpackat då blir det lite mer drag. Ligger man och fiser på 7900-8000 så får man problem med orken när det är tyngre tycker jag, var samma sak förra året för mig. Åkte med övervar när det var hårda leder men i djupsnön aldrig under 8000rpm, visserligen med KNR kit..
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
:amuse:

Yes, samma helix här. Kör också originaldrevning . Så var de nog 441 ramper jag fick med också.
Har dock dumpat 2dm sen sist jag körde då kändes den bättre men gick väl lättare då.

Har du satt kitet med mesh för hålen i huven? Funderar om de är snö som letar sig in och orsakar sliret.

Ska köra imorn också, tror jag viktar av ikväll å provar imorn om de blitt bättre
Jo, det är 441 han skickar med.

Nähru, inget mesh här inte. Det ligger fortfarande i kartongen. Funderade på att sätta dit det idag, men tänkte att jag inte har några problem med varken remslir eller att ett ton snö letar sig in där. Det problemet har jag inte haft på de två tidigare XParna heller.
Bara synd att montera å köra sönder, tänkte jag när jag ikväll sket i å montera dem. :D