Ski-doo 2015

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Någon mer som har problem med att deras 800 E-tec vill slå av när man lägger i backväxeln?

Ibland kan det gå 10 gånger utan att man får i den, men sen när man väl har i Backen och ska byta "växel" och köra frammåt så slår den av då . Man klarar M.ao aldrig en "hel" växling utan att den slår av. Vart så sen ny.. Nu har den blivit ännu värre.

Nåja in på 50mila servicen på måndag och då Ska Jag påpeka detta. Är ju över 150 tusen man köpt en skoter för då ska det väll funka att köra bakåt åxå....

SKulle backa in i garaget , försökte 10 ggr slog alltid av, oavsett om Jag hjälpte till med gasen, hjälper inte.

Kan aldrig Köra fram, Backa, Fram, då slår den av. Nu blivit värre..
Satan
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Det där brukar ju vara ett tecken på dålig komp/sliten motor. Jag har märkt sådana problem på tidigare skotrar med slitna kolvar eller vid kall motor. Min nuvarande etec har dock aldrig en enda gång haft detta problem.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Nå nu riktigt så allvarligt tror Jag ju inte det är. Gått 50 mil .. Men Jag kan ju ha fel.

Idag när Jag skulle ut från garage så lät Jag den stå på Tomgång väldigt länge innan (ca 7 -10 grader varmt i garaget?) Och då funkade det klockrent.. Första gången Jag kunde göra en "full" växling, alltså backa , köra fram , sen så provade Jag igen. funkade. Men sen var Jag ute och skulle lasta på skotern på släpet och då blev det samma strul igen.... tillslut fick Jag i backen men det var med nöd å näppe.

Nåja nu står skotern på släpet och ska lämna av den hos ÅF och be han kika på detta, innan garantin går ut så står man där med skoter utan backväxel...
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.861
106
63
Skellefteå
Nu har ju du garanti, så detta behöver du inte oroa dig över, dock irriterande kan jag tänka. Ibland kan detta fenomen uppstå om reedventilerna är slitna, be ÅF kolla detta också.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Nå nu riktigt så allvarligt tror Jag ju inte det är. Gått 50 mil .. Men Jag kan ju ha fel.

Idag när Jag skulle ut från garage så lät Jag den stå på Tomgång väldigt länge innan (ca 7 -10 grader varmt i garaget?) Och då funkade det klockrent.. Första gången Jag kunde göra en "full" växling, alltså backa , köra fram , sen så provade Jag igen. funkade. Men sen var Jag ute och skulle lasta på skotern på släpet och då blev det samma strul igen.... tillslut fick Jag i backen men det var med nöd å näppe.

Nåja nu står skotern på släpet och ska lämna av den hos ÅF och be han kika på detta, innan garantin går ut så står man där med skoter utan backväxel...
För hård remspänning kan orsaka detta problem, speciellt när den är kall. Hade det nån gång på min rave 800 e-tec -11.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Tack för samtliga Svar!

Haha jo det är väldigt irriterande... Fan . Man märker inte hur bra backen är att ha när man väl 'är utan den'..
Nåja ska be ÅF kolla.. :)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
När skotern är varm så funkar alltid backen, men är den kall så kan den dö.
på äldre förgasar motorer så dog den oftast om man var för snabb på lägga i backen, hjälpte med choke men gick ändå inte riktigt då den var kall. men på insprutare ska det inte vara några problem, jag har då inga problem att vända motorn kall, och det är ju så det borde vara.
även tjuvluft gör att dom inte klarar att vända, så kan ju vara värt en titt iaf
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Nå då var det konstaterat, dålig komp på ena cylindern, Ja fyfan.

6kg på ena och 12kg på andra, nåja 52 mil han man ju ...(troligen inte ens det då den hållit på jävlas så kanske 40mil?)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Nå då var det konstaterat, dålig komp på ena cylindern, Ja fyfan.

6kg på ena och 12kg på andra, nåja 52 mil han man ju ...(troligen inte ens det då den hållit på jävlas så kanske 40mil?)
var glad att det hände nu. då kan dom inte skylla på nå annat, fabrikationsfel
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Var de nån som haft problem med bromsen? Eller att beläggen tagit slut typ direkt.
Tycker jag hör ett litet rassel/skrap från bromsskivan vid körning, sjukt irriterande. Har 116mil på mätaren och funderar på om beläggen är slut. Låter lite som att de är ett "Slut bromsbelägg-skrammel"

Går de att skruva bort kåpan över bromsen lätt? Eller måste man bängla bort nå nitar som på de var på min gamla arctic?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Beläggen ser du om du lyser med en ficklampa in i springan mellan kåpan och bromsoket.
Kåpan får du bort utan större problem. en Torx 20 eller om det va 25 mejsel är att rekomendera för att tabort hållaren till låssprinten till variatorskyddet på fotholken annars klarar du dej med vanliga torx nycklar/hylsor för övriga skruvar på kåpan
 

Polartech

Välkänd medlem
3 jan 2013
114
0
6
Har nånn upplevd att 15 800an bluddrar vid full gass.typ den vil inte hostar til vid fullgass en halv sekund sänn kommer den.hände presis når den va klar vid innkörning.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
För min del har alltid summit/freeride haft för låg viktning i primären och övervarvat på cl3. Min -13 jag hade och även freeride -11 övervarvade på cl1 t.o.m. med original variatorbestyckning. 2st polare som kör cl2 på sina summit -15 och funkar.

"Polartech" Har du gjort programuppdateringen: 415 130 004
kan också orsaka misständningar å blödder annars!

Budgetlösning för att hamna på cl3 är justerbara viktpinnar iafa.
Tycker dock original variatorbestyckningen suger nå fruktansvärt.