Köpråd skoter..

Henke_01

Aktiv medlem
18 jan 2014
98
0
6
Nu har jag eventuellt fått gamla skotern såld snart, så nu börjar det nog kanske närma sig skoterbyte, men skulle behöva lite mera tips och vill gärna höra era erfarenheter...

Dom det står mellan är Yamaha Vector LTX eller Yamaha Nytro TTX, vilken skulle ni ha valt och varför?

Skiljer det mycket mellan körställningarna på dom maskinerna? Såg att TTX'n har ganska smal dyna, äre så man får ont i röva om man sitter på den några timmar?

Vill gärna höra era tips och idéer.. :)

Gustav1980

Välkänd medlem
24 okt 2004
228
0
16
För 10 år sedan hörde jag att en uppsättning Öhlins gjorde väldigt mycket för köregenskaperna på vipern. Häromveckan berättade en uthyrningssnubbe att Öhlins dämpare var något i hästväg efter en sönderkörd led. Rossi, Marquéz och grabbarna har ju Öhlins i sina moto gp cyklar. Jag har ingen eget erfarenhet men en känsla av att TTX med Öhlinsdämpare är precis är rätt väg att gå :)

Last edited:

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Ingen Yamaha! Köp en ski-doo, lynx, polaris eller artic cat. Yamaha-skotrar är inget att ha.

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Köp bara inte en Yamaha skoter! Yamaha är bra på mopeder och mc. Fula som satan, gillar dem inte för 5 öre. Köp ett annat märke! Min personliga åsikt, dessutom gillar jag yamahas motorer i skotrarna.

Henke_01

Aktiv medlem
18 jan 2014
98
0
6
Köp bara inte en Yamaha skoter! Yamaha är bra på mopeder och mc. Fula som satan, gillar dem inte för 5 öre. Köp ett annat märke! Min personliga åsikt, dessutom gillar jag yamahas motorer i skotrarna.
Du får säga vad du vill, men jag gillar Yamaha. Speciellt motorerna, jag vill påstå att det inte finns nåt märke som har bättre och driftsäkrare motorer än Yamaha. Jag har haft två Yamaha skotrar och har aldrig haft några problem med dom, så till 99,9% blir det en Yamaha igen!

Frågan är bara vilken modell man ska satsa på?! Yamaha Nytro TTX eller Yamaha Vector LTX, och det är där jag hade hoppats att nån fler kan komma med lite synpunkter, idéer och erfarenheter...

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Enligt mig så är dessa 2 väldigt olika, har du testat någon av dom?
Vector/Apex är mer den gamla skolan, man står och sitter längre bak på skotern.
Nytro står man längre fram på, "mer på skidorna".
Motorn på Nytro är lite mer trimmad, Vector motorn är anpassad för ledkörning och vara så bränslesnål som möjligt.
Enkelt uttryckt så är Vectorn en ledskoter för längre etapper och Nytro TTX en ledmaskin för kortare etapper i högre tempo.
Testa båda om du är osäker.

Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2

Henke_01

Aktiv medlem
18 jan 2014
98
0
6
Enligt mig så är dessa 2 väldigt olika, har du testat någon av dom?
Vector/Apex är mer den gamla skolan, man står och sitter längre bak på skotern.
Nytro står man längre fram på, "mer på skidorna".
Motorn på Nytro är lite mer trimmad, Vector motorn är anpassad för ledkörning och vara så bränslesnål som möjligt.
Enkelt uttryckt så är Vectorn en ledskoter för längre etapper och Nytro TTX en ledmaskin för kortare etapper i högre tempo.
Testa båda om du är osäker.

Nä, jag har inte testat nån av dom. Min lokala handlare har ingen av dom modellerna hemma, och han tar endast hem på beställning, vilket gör att det är svårt att kunna testa före köpet..

Henke_01

Aktiv medlem
18 jan 2014
98
0
6
Hur är körställningen på en Nytro TTX jämfört med en Vector? Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att en Nytro är gjort mer för "stående" körning, vilket jag inte gör speciellt ofta, men hur är det med en TTX, funkar det med sittande körning med den?

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Jag tycker att man sitter väldigt bra på Nytron, dynan kanske ser smal ut, men den är faktiskt bred och rätt mjuk, du kan sitta o köra mååånga timmar innan du får ont i röven av den :)

Och till Frozen king, du letar nog efter Märkestjafs-tråden verkar det som?

Macke92

Välkänd medlem
16 okt 2013
148
0
16
Umeå
Lite info om båda maskinerna hittar du på sledtrax.

Vectorn:
http://www.sledtrax.se/articles/1112/members/2012-04-22_09_yamaha/index.shtml

TTX:en
http://www.sledtrax.se/servlet/se.medialeden.news.ShowArchiveServlet
Sen väljer du "artikeltyp" --> "Långtest" --> "Yamaha Nytro TTX"

Om jag vore du så skulle jag nog ha satsat på en TTX med tanke på dämparna men också på hur du verka använda skotern. Har testkört ttxen nyligen och tycker personligen att styret är lite högt på den när man sitter ner på den, men det tror ja är en vanesak också då ja kört Phazer MTX tidigare. Kan återkomma mer efter påsk då ja nog ha prova den mer.
Vectorn kan ja inte uttala mig så mycket om då det är ca ett år sen ja testa den på Vinteryran i Långviksmon.
Vars håller du till någonstans då handlarn bara tar hem på beställning?

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten

Vectorn:

Om jag vore du så skulle jag nog ha satsat på en TTX med tanke på dämparna men också på hur du verka använda skotern. Har testkört ttxen nyligen och tycker personligen att styret är lite högt på den när man sitter ner på den, men det tror ja är en vanesak också då ja kört Phazer MTX tidigare. Kan återkomma mer efter påsk då ja nog ha prova den mer.
Vectorn kan ja inte uttala mig så mycket om då det är ca ett år sen ja testa den på Vinteryran i Långviksmon.
Jag lutar lite mer åt Vectorn då han sitter mest.
Skulle hemskt gärna rekommendera TTXen, modernare med grymma dämpare.
Men Vectorn är otroligt skön på leden om man sitter och kör.

Macke92

Välkänd medlem
16 okt 2013
148
0
16
Umeå
Jag lutar lite mer åt Vectorn då han sitter mest.
Skulle hemskt gärna rekommendera TTXen, modernare med grymma dämpare.
Men Vectorn är otroligt skön på leden om man sitter och kör.

Jo, de är nog sant de. Men tänkte mest då han nämner på första sidan att när han är "hemma" och kör så blir det mest lössnö och uppe i fjälls mest led. Så tror jag nog att TTX:en går bättre i lössnö mellan dessa två, antar jag?

Henke_01

Aktiv medlem
18 jan 2014
98
0
6

Vectorn:

Tack för ditt svar!

Jag håller till i Vilhelmina, och här tar han alltså bara hem på beställning nu. Han hade en Vector hemma för ett tag sen som jag hade tänkt testa och kolla lite närmare på, men tyvärr hann han sälja den innan jag for dit.

Jag har hus utanför Åsele och där finns det inga leder, utan då blir det mest lössnö, sen har morsan och hennes gubbe stuga uppe i Saxnäs-Klimpfjällsområdet, så när man är där blir det mest led. Och jag är också inne på din linje att TTX:en borde gå bättre i lössnö än Vectorn?! Så egentligen lutar det mot TTX:en, men samtidigt är jag som sagt lite osäker på körställningen om styret är lite högt, men det är kanske som du säger en vanesak.

Snällt av dig att du kan återkomma mer efter påsk när du provat den mer, men jag hade tänkt försöka beställa den nu så snabbt som möjligt (Om man nu lyckas bestämma sig för vilken det blir) så man hinner få den före påsk då jag hade tänkt åka upp till fjället.

Men du tycker alltså att jag ska satsa på en TTX..??

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
TTXen lär garanterat gå bättre i lössnö, och dämparna är ju guld på leden, provsitt valfri nytro och känn om du tycker styret blir för högt (de går ju byta till ett rakt styre annars?) men ja skulle nog satsat på en TTX...

Henke_01

Aktiv medlem
18 jan 2014
98
0
6
TTXen lär garanterat gå bättre i lössnö, och dämparna är ju guld på leden, provsitt valfri nytro och känn om du tycker styret blir för högt (de går ju byta till ett rakt styre annars?) men ja skulle nog satsat på en TTX...
Jag provsatt en Nytro x-ride för ett tag sen, nu är det ju ställbart styre på den och har för mig att den var i mellan läget när jag provsatt den, men den gillade jag då inte i alla fall, tyckte inte det kändes speciellt bra, men nu var det som sagt mellan läget på styret.

Macke92

Välkänd medlem
16 okt 2013
148
0
16
Umeå
Tack för ditt svar!

Jag håller till i Vilhelmina, och här tar han alltså bara hem på beställning nu. Han hade en Vector hemma för ett tag sen som jag hade tänkt testa och kolla lite närmare på, men tyvärr hann han sälja den innan jag for dit.

Jag har hus utanför Åsele och där finns det inga leder, utan då blir det mest lössnö, sen har morsan och hennes gubbe stuga uppe i Saxnäs-Klimpfjällsområdet, så när man är där blir det mest led. Och jag är också inne på din linje att TTX:en borde gå bättre i lössnö än Vectorn?! Så egentligen lutar det mot TTX:en, men samtidigt är jag som sagt lite osäker på körställningen om styret är lite högt, men det är kanske som du säger en vanesak.

Snällt av dig att du kan återkomma mer efter påsk när du provat den mer, men jag hade tänkt försöka beställa den nu så snabbt som möjligt (Om man nu lyckas bestämma sig för vilken det blir) så man hinner få den före påsk då jag hade tänkt åka upp till fjället.

Men du tycker alltså att jag ska satsa på en TTX..??
Okej okej! Trodde de hade modeller hemma som de flesta yamaha säljare. Men iaf kika igenom långtestet av TTX:en på sledtrax bra info om den där.

Körställningen kan man ju, antar jag, förbättra som Qroz säger med ett rakt styre. Blir ju lite lägre styre då. Sen en OTF relocator tror jag förbättrar också. Men detta är bara egna antaganden från vad ja ha läst (Har inte själv egna erfarenheter av de) så vet ju inte om de stämmer.

Ingen fara. Farsan som har en. Han är iaf helnöjd med den, fast har ju inte blivit nå mycket körning på grund av denna skitvinter som har varit här vid kusten. Okej, ja då blire ju lite svårt att vänta tills dess. Men om jag skulle köpa någon av dessa så skulle de bli en TTX.

Hoppas detta hjälper dig lite i ditt val av maskin! :)

Henke_01

Aktiv medlem
18 jan 2014
98
0
6
Okej okej! Trodde de hade modeller hemma som de flesta yamaha säljare. Men iaf kika igenom långtestet av TTX:en på sledtrax bra info om den där.

Körställningen kan man ju, antar jag, förbättra som Qroz säger med ett rakt styre. Blir ju lite lägre styre då. Sen en OTF relocator tror jag förbättrar också. Men detta är bara egna antaganden från vad ja ha läst (Har inte själv egna erfarenheter av de) så vet ju inte om de stämmer.

Ingen fara. Farsan som har en. Han är iaf helnöjd med den, fast har ju inte blivit nå mycket körning på grund av denna skitvinter som har varit här vid kusten. Okej, ja då blire ju lite svårt att vänta tills dess. Men om jag skulle köpa någon av dessa så skulle de bli en TTX.

Hoppas detta hjälper dig lite i ditt val av maskin! :)
Visst har han en del modeller hemma, men det är en ganska liten butik och ont om plats, så det finns väl helt enkelt inte plats för så många olika modeller.

Jag var förbi där i veckan och kollade på en X-ride som han har hemma, nu är den alldeles för lång för min smak, men jag prov satt den och kände hur styret var, nu är det ju ställbart styre på den och testade när den var på lägsta, det kändes väl som att det var lite högt, men det är nog som sagt en vanesak också. Sen sa försäljaren att han tror att styret på TTX:en är något lägre än lägsta läget på X-riden, så det kanske går ändå. Men mest troligt blir det nog en TTX, han skulle kolla med Yamaha till veckan om det fanns nån kvar på lager.

Sen har jag fått syn på en Apex xtx, 2012:a, som har gått 680 mil för 89,900.. Vet du hur den står sig mot TTX:en?!

Macke92

Välkänd medlem
16 okt 2013
148
0
16
Umeå
Visst har han en del modeller hemma, men det är en ganska liten butik och ont om plats, så det finns väl helt enkelt inte plats för så många olika modeller.

Jag var förbi där i veckan och kollade på en X-ride som han har hemma, nu är den alldeles för lång för min smak, men jag prov satt den och kände hur styret var, nu är det ju ställbart styre på den och testade när den var på lägsta, det kändes väl som att det var lite högt, men det är nog som sagt en vanesak också. Sen sa försäljaren att han tror att styret på TTX:en är något lägre än lägsta läget på X-riden, så det kanske går ändå. Men mest troligt blir det nog en TTX, han skulle kolla med Yamaha till veckan om det fanns nån kvar på lager.

Sen har jag fått syn på en Apex xtx, 2012:a, som har gått 680 mil för 89,900.. Vet du hur den står sig mot TTX:en?!
Okejokej! Annars så har Yamaha Center i Umeå iaf två -13's TTX hemma. Kan ju vara ett alternativ.
Apexen har jag inte så mycket koll på. den är ju lik vectorn med med värre motor. Sen kör egenskaper å så har ja ingen aning.