OK Debatt alltså!
känns lite fel så här i ett forum, på varsin ort och spik nykter!
sånt här ska diskuteras mellan många ögon i skitig eller stökig miljö och relativt salongsberusad
kan lite snabt berätta om 2 av mina erfarenheter av billiga kolvar
jag hade en 670x för ett tag sen som det satt snoprp i
en dag kännde jag att det va dags för kolvbyte i den
men kände likaså att det inte var värt 3.5 till 4 tusen för riktiga kolvar
så jag kontaktade en leverantör av skoterdelar som sa sig ha "egna" kolvar av bra kvalitet. Hon lät snygg på telefon så det blev affär!
hem kom ett par billiga gjutna coatade kolvar
mätte lite snabbt på dom kollade stoppar o ringspel osv, det såg väl sådär ut men inget allvarligt!
sopade i dom och körde indom en si sådär 100 mil med lite olja i tanken
vid första längre fullgas repan så nöp maskinen oförklarigt på bägge cyl i stort sett samtidigt!!dvs. hårdare på den ena än den andra dock på båda!
förbannad och utan vettig förklaring så satte jag i dom gamla kolvarna obs, ändrade ingenring annat ,(till och med gamla packningar)sen gick den som den skulle och tålde vild tuktning som vanligt!!
tills den såldes; och den går än!!!
nr2
i min ungdom byggde jag folka motorer med skapliga effektuttag
i dom körde jag Mahle kolvar , dom va skpligt billiga o skapligt bra
med åren så lärde jag mig att dom inte tålde spikningar för då lossnade ringlandet på dom!
med dåtidens icke elektroniska bränslesystem osv så var det svårt att undvika lite spik vid injusteringen men va faan kolvarna va billiga så det gjorde inte så mycket! på sikt så hade jag fått till sånt cyltryck att stakarna komprimerades så ny rova konstruerades med samma typ av kolvar
efter bara några repor på strippen så hände nått som jag klandrar kolven för, en kolvbult gick rakt av mitt i staken sen kan du räkna ut vad som hände sen, med 8000+ varv 2 kg laddtryck o 230 blås:Cry:
om jag inte minns fel så var det typ oljelocket som va helt efter den smällen:Cry: antingen så var det fel på kolvbulten eller så kolapsade kolven så kolvbulten gick av!
kolvbulten återfanns inte så det är lite svårt att utreda.
Om nån kring mantorp har hitta bitar av den så kan ni väll höra av er
jag tror att det är med kolvar som med allt annat billigt
merparten är bra, men kvaliteten sviktar och har man otur att få den dåliga kolvbulten så gråter man på sikt
även dyra saker kan ha bristande kvalitet MEN om 1 av 10 billiga är dålig så kanske 1 på 10000 är dålig av dom dyra!!!
och då har Murphy lite svårare att hitta hem till just dig!
så jag anser att köpa dyrt är att spara pengar på sikt!
nu borde jag vara full efyer denna diskution , men fortfarande nykter så det är kanske inte så dumt med forum i alla fall