sjuk bränsle ekomomi e-tec 800 ?

ante1970

Medlem
18 nov 2004
46
0
1
har köpt en renegade bc 800- 13. fyllde tanken och åkte ca 11 mil. normal ledåkning. tankade sedan endast i 7,5 liter. är detta normalt ? bra före var det, men ändå ?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Lät lite väl lite...
~0.7L/mil är nog omöjligt.

Kan ha varit så att den var riktigt tvärfull när du åkte ut, och den kanske inte blev helt full igen när du tankade.
Om skotern står helt plant eller speciellt om den står i lite utförsbacke så blir det en luftblåsa kvar i bakre delen av tanken. Trycker man ner bakdelen så åker bubblan fram och man får i nån/några liter till...
1-2 liter gör en del i bränsleförbrukning per mil vid så liten mängd bränsle.

Men de går i vilket fall sjukt billigt...
 

ante1970

Medlem
18 nov 2004
46
0
1
ok, tänkte inte på att tynga ner skotern. tankade på samma ställe båda ggr. det var ganska lugn körning. men ändå många fullgas repor. dock ej race körning. polaren har en 600 ho- 04 fick i 24 liter. sonen körde våran mxz 550-10 =18 liter. och jag 7,5 liter. får kolla fler ggr och ruska den. men är väldigt nöjd. grym fjädring. åkt yamma alla år, senast nytro. men dena är så mycket bättre............
 

Glen Ho

Medlem
1 mar 2014
44
0
1
Ja etec drar lite bränsle men då kostat ju sprängda remmar, kolvbyten, renoverade vevar en slant istället...
 

ante1970

Medlem
18 nov 2004
46
0
1
den var full ända upp i locket båda gångerna. vet ej om det var nån luftficka. tankade på samma ställe. var ej race tempo. men ändå ? polaren åker 600 ho- 04 fick i 24 l. sonen åkte på mxz 550-10 =18 l. och jag 7.5 l med e-tec 800-13. det var inte så att jag kom dan efter...
 

ante1970

Medlem
18 nov 2004
46
0
1
ja, jag har förstått det. men yamaha är väldigt tungstyrda. har åkt på många tidigare. dock nöjd med dom men , jag orkar inte med deras skidtryck. pga handikapp.
Ja etec drar lite bränsle men då kostat ju sprängda remmar, kolvbyten, renoverade vevar en slant istället...
 

ante1970

Medlem
18 nov 2004
46
0
1
ja, det är det jag menar. klart att den måste dra mer vid riktigt hård körning. men när man gämför med dom andra. blir man fundersam.
Okej, men då borde det ju ha varit samma utgångsläge båda gångerna...
Sjukt lite...
 

Glen Ho

Medlem
1 mar 2014
44
0
1
ja, jag har förstått det. men yamaha är väldigt tungstyrda. har åkt på många tidigare. dock nöjd med dom men , jag orkar inte med deras skidtryck. pga handikapp.
Nya Vipern är inte tungstyrd då tanken ligger under sätet. Själv har jag gått från ski-doo till yamaha mest pga motorn. Vill ha något som håller. Ski-doo har i mitt tycke underbara chassien och bästa åkkomforten, men så länge Rotax inte kan göra en 800:a som håller mer än några futtiga 100-tals mil så håller jag mig borta.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Det där med luft i tanken är väldigt viktigt.
En av dom jag åker med körde torsk i sin FR154 när vi andra (FR146, Summit 154, Boondocker 37) fick i 20 liter efter samma dag. Letade fel som fan men sen kröp det fram att han med FR154 tankat i medlut.
-Har inte hänt fler gånger.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ja etec drar lite bränsle men då kostat ju sprängda remmar, kolvbyten, renoverade vevar en slant istället...

Har ett tips till dig: gå till märkes***eritrådem och få utlopp för dina aggressioner. Lämna märkestjaffset där inne..
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag åkte sida vid sida med två st 800 e-tec förra veckan, ca 35 mil blev det på 3 dagar.
Vid varje tankning så fick jag i ca 20% mer bränsle än dem. När jag tankade 20l fick de i 16l osv.

Jag tycker att det är en ganska liten skillnad ändå med tanke på att jag har en förgasarmotor (800R -2008)

Jag kan tillägga att min maskin drog något mindre än både en Artic och en Polaris med 800 insprutningsmotorer.
De båda hade dock betydligt värre mattor som de "släpade på"
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Jobbar på en skoteruthyrning där det händer emellanåt att dom kommer tillbaka med 600 dock och som dragit 0.6! Men vet också när jag vart ute med polaren som har en assault och jag på freeride under inkörning så drog min 800 hälften så mycket. Sjukt snåla motorer!
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Luftfickan motsvarar mellan 3-4 liter.
Vilket skulle ge ca 10,5L på 11 mil vilket fortfarande låter för lite om du inte körde 11mil i konstant lätt nedförsbacke.

Min BCX -12 800 E-tec drog mellan 1,5 - 1,7 l/m vid ledkörning.
 

ante1970

Medlem
18 nov 2004
46
0
1
ok, jag stog plant båda gångerna. men får kolla nästa gång. har ju ingen snö här . men intressant att veta att det kan vara luftfickor.
Det där med luft i tanken är väldigt viktigt.
En av dom jag åker med körde torsk i sin FR154 när vi andra (FR146, Summit 154, Boondocker 37) fick i 20 liter efter samma dag. Letade fel som fan men sen kröp det fram att han med FR154 tankat i medlut.
-Har inte hänt fler gånger.
 

ante1970

Medlem
18 nov 2004
46
0
1
ok, ja, jag tycker oxå det är underligt.men som sagt ska kolla mer senare, får väl lyfta och ruska så all luft är borta. om det finns nån.
Luftfickan motsvarar mellan 3-4 liter.
Vilket skulle ge ca 10,5L på 11 mil vilket fortfarande låter för lite om du inte körde 11mil i konstant lätt nedförsbacke.

Min BCX -12 800 E-tec drog mellan 1,5 - 1,7 l/m vid ledkörning.
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Man får som sagt i 3-4 liter till när man trycker ner bakarslet.
E-tecarna är sjukt bränslesnåla :)

Sen det där om att det skulle gå sönder. Har då inte sprängt en rem än (65mil) och många fullgasrepor :)