Oktan?

Mandelmassa

Välkänd medlem
26 mar 2013
201
5
18
I hjärtat av Norrbotten
Åker till fjälls och där finns bara 95 oktan, i instr .boken (svenska) står det 98 oktan men på specen från USA så står min 95 oktan och på tanklocket min 91 oktan vad säger ni kan jag köra på 95 för att slippa ta med en massa dunkar 98. Skotern är en m 800-12

Skickat från min LT25i via Tapatalk
 

Mandelmassa

Välkänd medlem
26 mar 2013
201
5
18
I hjärtat av Norrbotten
Ska testa det, då den ställer ner tändningen blir det märkbart hur mycket effekt den drar ner, eller är det med instrument du kan se det på? min är orginal hela vägen
 
Last edited:

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Stor risk att du kommer få OCTN i displayen och då går dom inte bra.

Dra med 98 så riskerar du inte att den går som piss.
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Min HCR-12 tålde inte 95, var bara att dunka upp 98 när man skulle till fjälls, oftast...
OCTN lampan tändes lite nu och då, vart jättejobbigt.

Däremot så är min nuvarande inte alls känslig, har säkert pulat 10-15 mil lössnömil med 95 i tanken utan problem. Men men..
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
ECUn backa tändningen i flera steg INNAN OCTN tänds. Tänds den går den jävligt illa! Jag har aldrig fått koden på min med 95. Dock känns det att den backar tändningen för den blir mycket segare, bygger varv långsammare.
Dumt att dom byggt med 13:1 i komp!
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Jag kör 98 och booster bara för att, är ju så tråkigt när dom ställer ner, då är det ju lite som att åka etec, suckar när man behöver det som mest! Sen är det ju etanol i 95, känns bättre att ha ren bensin, dvs 98, i tanken när man ställer bort för sommaren.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag kör 98 och booster bara för att, är ju så tråkigt när dom ställer ner, då är det ju lite som att åka etec, suckar när man behöver det som mest! Sen är det ju etanol i 95, känns bättre att ha ren bensin, dvs 98, i tanken när man ställer bort för sommaren.

Har du många mil på en e-tec?
Jag har över 400 och har aldrig varit med om att den suckar.
 

Mandelmassa

Välkänd medlem
26 mar 2013
201
5
18
I hjärtat av Norrbotten
Ska se om jag hinner testa vad den gör med 95, annars får jag bunkra upp med 98:) såg lite fel i den specen som följer med (USA) står det min 91 oktan, är dom ändrade för svenska marknaden eller är förutsättningarna annorlunda over there.

Skickat från min LT25i via Tapatalk
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ska se om jag hinner testa vad den gör med 95, annars får jag bunkra upp med 98:) såg lite fel i den specen som följer med (USA) står det min 91 oktan, är dom ändrade för svenska marknaden eller är förutsättningarna annorlunda over there.

Skickat från min LT25i via Tapatalk
Olika sätt att räkna på oktan är det som skiljer.
 

Mandelmassa

Välkänd medlem
26 mar 2013
201
5
18
I hjärtat av Norrbotten
Jamen det är ju en standard på bränsle och det är väl samma världen över, inte är väl 95,98 olika i världen?
Men är effekten på 800:an olika för USA/Sverige?

Skickat från min LT25i via Tapatalk
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
91 oktan i USA är typ svensk 95.

Jag har över 300mil på etec, säkert 60-70 olika setuper i variatorn med och utan helsystem, och ja, plågar du dom tappar du varv!
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
91 i US är 98 här, 88 i US är 95.
Men varför inte köpa några flaskor octan booster?, har jag alltid ligger i google väskan.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Åker 95 i min imellanåt då 98 inte finns att tillgå. Har aldrig varnat för någonting.


Jag släpar inte med mig 100 liter soppa i dunk bara för att då jag åker till fjällen.
 

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Har drygt 120mil på min -13 i vinter med bara 95 oktan och inte en varning. Känt av tvekning 2ggr på dom 120milen, jag skulle aldrig släpa dunk för att åka till fjälls...
 

Cat man

Välkänd medlem
13 dec 2011
186
0
6
Härjedalen
Jag undviker att åka med 95 okt så mycket jag kan i min 10as Hcr, för det första så känns det att det inte är samma morr i maskin och har jag enbart 95 i tanken så varnar det för OCTN.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
I helgen var vi 2 M800 Sp -13 och en Hcr -13 + en M8000.
M8000 gick på 95 oktan och var märkbart slöare och tråkigare.
Om det berodde på det eller att -14 är sämre låter jag vara osagt.
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
2-taktsolja minskar oktantalet i bensin, därför kör jag med 1% Triboron eller en 2T olja som rekommenderas 1:100, då har man med 95-oktan bensin inga problem.
Kör jag med 3% olja i bensinen, börja min motor också att spika.