Polaris 2016

kricka_

Aktiv medlem
6 mar 2013
70
0
6
Kiruna
De lät väl ganska mycket? 89 tusen mellan? Dyr milkostnad 89 000 / 270 hehe dyra leksaker :heh:
Javisst! 75.000 fick jag för min. Tappat 208kr per mil i värde, 18300 per år. Dom jag ringde å pratade med är dom jag köpte skotern ny av i kusten så är ju inte från lokala handlaren heller. Frågan är vad man ska acceptera för mellan pris. Blir nog att ringa snow-flakes och titta vad dom ger för den. Pratat med en del folk och dom som köpt därifrån verkar nöjda. :)
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Byter verkligen snow-flakes in maskiner?

De priser jag vet av är från Kalix maskiner Luleå mot en Early snowcheck röd/vit PRO RMK

14 Assault RMK 200 mil: 65 mellan på KM i Luleå. Han fick dock ge 49 mellan i Umeå... Lätt val

byter du in en 15 RMK TDS verkar det ligga på 35-40 mellan.

Dom betalar bättre för Summit XM i regel just nu då det kryllar av beggade PROs.
 

kricka_

Aktiv medlem
6 mar 2013
70
0
6
Kiruna
Byter verkligen snow-flakes in maskiner?

De priser jag vet av är från Kalix maskiner Luleå mot en Early snowcheck röd/vit PRO RMK

14 Assault RMK 200 mil: 65 mellan på KM i Luleå. Han fick dock ge 49 mellan i Umeå... Lätt val

byter du in en 15 RMK TDS verkar det ligga på 35-40 mellan.

Dom betalar bättre för Summit XM i regel just nu då det kryllar av beggade PROs.
Faktiskt ingen aning om dom byter in..
Dom jag pratade med var KM i Lule.
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
18300kr / år är väl ändå halbra. Vet arcticägare dom räknar 50kkr vid byte vart annat år. Mina 28 / år kändes inte så bra längre..
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Lite offtopic:
Jag avböjde byte från -12 Rmk till -13 rmk för jag tyckte mellanskillnaden var lite giftig.
Döm om min förvåning när jag året efter frågar pris på mellanskillnad -12 till -14 och får exakt samma pris från samma handlare :)
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Inte det :D haha 155" rmk sks early snowcheck (blå/svarta)
Du menar allvar att handlaren skulle ha 164" för maskinen? kostar ju 146 900:- efter snowcheck avdragen.. 17000 för kapell drag o bukskydd??

Bukskydd kostar väl ca 1300, drag 2500, och kapell 2500 utan att du ens fått 20% rabatt som ska tillkomma på tillbehör?

lr tänker jag helt galet nu?
 

jani8

Välkänd medlem
31 maj 2012
194
1
18
byske
skulle få ge ca 45 imellan till en röd sks 155 om jag bytte in boondockern-14. För en röd sks 155 med bukskydd, rem , olja skulle jag få ge 138500 kr
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
18300kr / år är väl ändå halbra. Vet arcticägare dom räknar 50kkr vid byte vart annat år. Mina 28 / år kändes inte så bra längre..
28000kr första året ja, men man tappar ju inte 28000kr till andra året. Då är det en riktigt dålig affär.
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
När det gäller inbytespriser så är det bara att slänga ett öga på Blocket. Visst, folk ger bort maskinerna den här tiden på året mot hur det såg ut för bara en månad sedan. Dock är det ganska orimligt att tro att en handlare skall betala mer för en maskin i inbyte än vad han kan sälja den för. Oavsett om priserna möjligen kan stiga något till hösten (vilket enligt erfarenhet sker ungefär hälften av gångerna).
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
När det gäller inbytespriser så är det bara att slänga ett öga på Blocket. Visst, folk ger bort maskinerna den här tiden på året mot hur det såg ut för bara en månad sedan. Dock är det ganska orimligt att tro att en handlare skall betala mer för en maskin i inbyte än vad han kan sälja den för. Oavsett om priserna möjligen kan stiga något till hösten (vilket enligt erfarenhet sker ungefär hälften av gångerna).
Verkligheten nu och framåt är 35tkr per år +/- tre till fem tusen beroende på inbytes skicket. Handlarna har för små marginaler och ingen köper en beg maskin som endast är 15-20 tkr under en ny!

Tråkigt för oss konsumenter men verkligheten ser annorlunda ut nu än för 3-4 år sedan!
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Verkligheten nu och framåt är 35tkr per år +/- tre till fem tusen beroende på inbytes skicket. Handlarna har för små marginaler och ingen köper en beg maskin som endast är 15-20 tkr under en ny!

Tråkigt för oss konsumenter men verkligheten ser annorlunda ut nu än för 3-4 år sedan!
Ja precis, -35 tkr första året är nog tyvärr minimum. Men som sagt, det är privatpersoner som saboterar begagnatmarknaden. Jag kan garantera att vilken handlare som helst skulle vilja erbjuda 120 tkr för en ett år gammal RMK. Det är inte roligt att lämna priser som ligger mer än 40 tusen under vad man vet att kunden betalat för maskinen 6 månader tidigare.
 

Fred 81

Välkänd medlem
19 dec 2010
124
0
6
Ja precis, -35 tkr första året är nog tyvärr minimum. Men som sagt, det är privatpersoner som saboterar begagnatmarknaden. Jag kan garantera att vilken handlare som helst skulle vilja erbjuda 120 tkr för en ett år gammal RMK. Det är inte roligt att lämna priser som ligger mer än 40 tusen under vad man vet att kunden betalat för maskinen 6 månader tidigare.
Tycker nog att handlare som rear ut överblivna nya maskiner på vårkanten bidrar till att sabotera begagnatmarknaden också.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Haha, ja ni kanske har något bättre förslag på vad de skall göra med de överblivna maskinerna? Att ligga på ett lager av osålda fjolårsmaskiner ger ingen större vinst, bättre att göra sig av med dem.

Köpte nyss hos handlare en ett år gammal maskin (åm2014), lite drygt halva nypriset och cirka 150 mil. Privatsäljare tror oftast att maskinerna är värda mer och sitter därför kvar med sin maskin osåld...
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Det är riktigt tråkigt med handlare som rear ut ES modeller från i fjol.
Är en skoter "limited" och endast bokbar "ES" så ska den vara det också.

Det är nog vettigare för GA att göra som med alla överblivna RR back in the days.
Då blir det inte lika stor prisdump på beggat, det blir nog bakslag på nyförsäljningen inom några år om det fortsätter.
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Jag tror det handlar om att det är för billigt att låna pengar. Folk som nyss skaffat jobb köper en sprillans ny skoter på lån istället för att betala den för egna pengar.
Hade folk som endast kunde köpa skoter för egna pengar hade färre köpt nytt och beggpriserna hade varit snäppet högre.