Tystare avgas

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Så här ska det se ut Boos III

Nu träffade du en öm tå för jag har varit väldigt sugen på att köpa D&D slutburk. Den ska enlig ägare gå rel tyst och bygger på både kammare och perforerat rör . Den ger inga effekt fördelar alls enligt D&D men är lättare. Fan nu måste jag kolla priset på den igen gat dämit ditt fel.

Jag måste även rätta mig själv i min spåning om att instick stinger skulle påverka så pipan skulle pika högre i varvtal. Det är delvist rätt men fenomenet blir bara att pipan tappar volym och inte längd så pipan skulle dra till samma slutvarv men ha ett lite kortare register typ flyttas upp några 100a varv högre innan den börjar dra.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Hehe =)
Kör den och indragna stingers så kanske du får ner ljudet till acceptabla nivåer.
Går inte original burken använda alls eller? Tänkte om du vill få ner ljudet är det tveklöst bästa lösningen.

Mätte stingern i SPI pipan idag och den är 20cm in i pipan.
Original stingern är ej indragen alls men sticker en liten bit utanför pipan in i slutburken och den är ca 7-8cm totalt.

Så jag gissar SPI Pipan måste ha ganska mycket högre mottryck än original pipan?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Hehe =)
Kör den och indragna stingers så kanske du får ner ljudet till acceptabla nivåer.
Går inte original burken använda alls eller? Tänkte om du vill få ner ljudet är det tveklöst bästa lösningen.

Mätte stingern i SPI pipan idag och den är 20cm in i pipan.
Original stingern är ej indragen alls men sticker en liten bit utanför pipan in i slutburken och den är ca 7-8cm totalt.

Så jag gissar SPI Pipan måste ha ganska mycket högre mottryck än original pipan?
De underliga med min org 98" slutburk är att den låter fruktansvärt högt, lika högt som separata dämpare eller jämförbart med den värsta skrikburk man kan hitta till skoter!? Jag har visserligen en slutburk från en nyare tc som ev går tystare men jag har aldrig hört en nyare TC 1000 så jag vet inte om det är värt att testa? Tyngden i org dämpare är inte kul heller.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Skummt originalen låter så mycket. ingen igensvetsad liten lucka där någon 16åring petat ut stoppningen =)

No hard feelings men vikt är väl det sista du behöver tänka på på en TC 1000 =)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Skummt originalen låter så mycket. ingen igensvetsad liten lucka där någon 16åring petat ut stoppningen =)

No hard feelings men vikt är väl det sista du behöver tänka på på en TC 1000 =)
Burken ser helt orörd ut och den har bara gått 700 mil. Kompisarens tc 900a med org burk lät som en symaskin när vi stog bredvid varandra. Jag har både en 900a burk och en nyare 1000cc burk men vikten är viktig även för mig.
Jag kör ju dragrace mot allt o alla för de är ju de enda en TC är bra på förutom toppfart möjligen. Om man drar med sig 6 kg extra så är det likvärdigt med att förlora ca 4,5hk vid acc upp till 400m :tsk:

Jag lättar hellre skotern än bantar och kör någon ifrån mig byter jag till en lättare förare :bigsmile:
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Den dämpare jag bygde till turbon fungerar väldigt bra och det är en väldigt enkel kammar design som är relativt lätt att justrera mottrycket på. Vid första försöket blev den något tight med 2,5" utblås men den blev riktigt tyst, lät mindre än original på full gas. Sedan bytte jag till 3" utblås och nu funkar det riktigt bra dock låter den lite mer än original nu, men fortfarande helt ok mot hur trimmade turboskotrar brukar låta från dom större tillverkarna. Nu hjälper ju givetvis turbon att göra denna enkla dämpare mer effektiv men jag tror grund designen skulle funka väldigt bra på en sugmotor också, då man enklelt kan prova med olika grova utblås.
Det här med att reglera mottrycket före eller efter turbon, hur är det egentligen med det? spelar det någon roll? för och nackdelar? Jag är tokless på min nuvarande ljudämpare för det låter som om det inte satt någon ljuddämpare där över huvud taget. Den är 3" rakt igenom. Så jag har köpt en till v-bandsfläns nu och tänkte börja snickra på en ny tystare modell. Har du några tips?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Det här med att reglera mottrycket före eller efter turbon, hur är det egentligen med det? spelar det någon roll? för och nackdelar? Jag är tokless på min nuvarande ljudämpare för det låter som om det inte satt någon ljuddämpare där över huvud taget. Den är 3" rakt igenom. Så jag har köpt en till v-bandsfläns nu och tänkte börja snickra på en ny tystare modell. Har du några tips?
Att strypa mottrycket före turbo ger ingen skillnad i ljud bara mer piptryck. Efter turbo gäller maximalt flöde som går helst utan dämpare så det gäller bygga en bra flödande dämpare. Askers ritning på dämpare ser väldigt bra ut flödesmässigt och går tyst bygg en sådan!
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Jag tänkte mer om det ger samma effekt för mottryckets skull om man reglerar det före turbon eller efter med hjälp av ljuddämparen.

Asker har du några fler byggbilder på den? Förstår inte riktigt, är det ingen dämpull i den?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Stryper man efter turbo tappar man spolupp på turbon den segar sig mer upp i varvtal och laddtrycket lär sjunka en aning.man kan ställa upp trycket till samma som innan stryp men turbon spolar inte upp lika lätt som "utan dämpare" Men samtidigt kan motorn ge bättre grundeffekt pga högre piptryck ber på om den är fegstrypt nu. De kan bli + - 0 effekt om man har tur men turbon kommer sega sig mer . De är lika farligt strypa i stinger före turbo som efter i dämpare för trycket i pipan höjs och ligger då piptrycket nära härdsmälta så blir det härdsmälta av kolvarna om man stryper vart som helst.

Om man skiter i ljudet och bara är ute efter rapp motor så stryper man i stinger om de nu finns någon marginal till härdsmälta kvar?! De finns ju riktlinjer i piptryck vs inkommande turbotryck som funkar bäst men turbokitt tillverkarna har det så hemligt som möjligt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.236
1.074
113
Stora Blåsjön
Piptrycket är inte speciellt hemligt, 3-3.5psi över laddtryck är optimalt.
Men brukar inte behöva strypa stingen något när man kör med turbo, då turbon i sig är en strypning som sedan regleras med wastegaten. Så i princip så öppet som möjligt efter turbon, men alla vet ju hur jäckla illa det låter så det går ju bort oavsett om det skulle vara 400hk under huven...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.236
1.074
113
Stora Blåsjön
Jag tänkte mer om det ger samma effekt för mottryckets skull om man reglerar det före turbon eller efter med hjälp av ljuddämparen.

Asker har du några fler byggbilder på den? Förstår inte riktigt, är det ingen dämpull i den?
Finns nog lite mer byggbilder under min projekttråd om inte så har jag nog tyvärr inga fler.
Den enda dämpningen i dämparen är några lager brandfilt mellan det perforerade innanmätet och ytterhöljet. Annars är det bara en tom burk.
Vill man ha mer tyst så går det att ta ett perforerat rör som sticker in i dämparen i stället och lite dämpull och perforerat rör utanpå igen. Skulle nog ha gjort så om jag hade tid och ork. Men jag ville snabbt prova ut vilken diameter och instick som var lämpligt innan jag gjorde något avancerat..