Nu träffade du en öm tå för jag har varit väldigt sugen på att köpa D&D slutburk. Den ska enlig ägare gå rel tyst och bygger på både kammare och perforerat rör . Den ger inga effekt fördelar alls enligt D&D men är lättare. Fan nu måste jag kolla priset på den igen gat dämit ditt fel.Så här ska det se ut Boos III
De underliga med min org 98" slutburk är att den låter fruktansvärt högt, lika högt som separata dämpare eller jämförbart med den värsta skrikburk man kan hitta till skoter!? Jag har visserligen en slutburk från en nyare tc som ev går tystare men jag har aldrig hört en nyare TC 1000 så jag vet inte om det är värt att testa? Tyngden i org dämpare är inte kul heller.Hehe =)
Kör den och indragna stingers så kanske du får ner ljudet till acceptabla nivåer.
Går inte original burken använda alls eller? Tänkte om du vill få ner ljudet är det tveklöst bästa lösningen.
Mätte stingern i SPI pipan idag och den är 20cm in i pipan.
Original stingern är ej indragen alls men sticker en liten bit utanför pipan in i slutburken och den är ca 7-8cm totalt.
Så jag gissar SPI Pipan måste ha ganska mycket högre mottryck än original pipan?
Burken ser helt orörd ut och den har bara gått 700 mil. Kompisarens tc 900a med org burk lät som en symaskin när vi stog bredvid varandra. Jag har både en 900a burk och en nyare 1000cc burk men vikten är viktig även för mig.Skummt originalen låter så mycket. ingen igensvetsad liten lucka där någon 16åring petat ut stoppningen =)
No hard feelings men vikt är väl det sista du behöver tänka på på en TC 1000 =)
Det här med att reglera mottrycket före eller efter turbon, hur är det egentligen med det? spelar det någon roll? för och nackdelar? Jag är tokless på min nuvarande ljudämpare för det låter som om det inte satt någon ljuddämpare där över huvud taget. Den är 3" rakt igenom. Så jag har köpt en till v-bandsfläns nu och tänkte börja snickra på en ny tystare modell. Har du några tips?Den dämpare jag bygde till turbon fungerar väldigt bra och det är en väldigt enkel kammar design som är relativt lätt att justrera mottrycket på. Vid första försöket blev den något tight med 2,5" utblås men den blev riktigt tyst, lät mindre än original på full gas. Sedan bytte jag till 3" utblås och nu funkar det riktigt bra dock låter den lite mer än original nu, men fortfarande helt ok mot hur trimmade turboskotrar brukar låta från dom större tillverkarna. Nu hjälper ju givetvis turbon att göra denna enkla dämpare mer effektiv men jag tror grund designen skulle funka väldigt bra på en sugmotor också, då man enklelt kan prova med olika grova utblås.
Att strypa mottrycket före turbo ger ingen skillnad i ljud bara mer piptryck. Efter turbo gäller maximalt flöde som går helst utan dämpare så det gäller bygga en bra flödande dämpare. Askers ritning på dämpare ser väldigt bra ut flödesmässigt och går tyst bygg en sådan!Det här med att reglera mottrycket före eller efter turbon, hur är det egentligen med det? spelar det någon roll? för och nackdelar? Jag är tokless på min nuvarande ljudämpare för det låter som om det inte satt någon ljuddämpare där över huvud taget. Den är 3" rakt igenom. Så jag har köpt en till v-bandsfläns nu och tänkte börja snickra på en ny tystare modell. Har du några tips?
Finns nog lite mer byggbilder under min projekttråd om inte så har jag nog tyvärr inga fler.Jag tänkte mer om det ger samma effekt för mottryckets skull om man reglerar det före turbon eller efter med hjälp av ljuddämparen.
Asker har du några fler byggbilder på den? Förstår inte riktigt, är det ingen dämpull i den?