Skinz ARC - Vad tror ni? Någon som testat?

Blackbull

Välkänd medlem
18 mar 2013
106
0
6
Umeå
Precis fått det monterat på min, nästa helg blir premiärturen så får väl försöka komma ihåg att skriva nån rad här efteråt.

Mvh

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
Tror att Asker här på forumet har monterat på hans turbo maskin.

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Detta verkar ju intressant, men det känns som att av erfarenhet så kommer det där stackars reglaget flyga i småbitar efter lite bök och stök. Men till det positiva då är ju att detta är ju kort och gott cykel dämpare. Så jag hade nog köpt ett quickrealese reglage från rockshox eller liknande.
Dock vet jag också att CTD dämparna från fox brukar kunna funka lite halvtattigt när det blir kallt..

Så känns lite vågat men helt klart intressant..

edit: såg lite mer filmer nu där dom förklarat att dom tillsammans med fox anpassat dessa dämpare lite men, aja. Nu får jag stå för det jag sagt.
//Cykelmeken ;)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.051
113
Stora Blåsjön
Detta verkar ju intressant, men det känns som att av erfarenhet så kommer det där stackars reglaget flyga i småbitar efter lite bök och stök. Men till det positiva då är ju att detta är ju kort och gott cykel dämpare. Så jag hade nog köpt ett quickrealese reglage från rockshox eller liknande.
Dock vet jag också att CTD dämparna från fox brukar kunna funka lite halvtattigt när det blir kallt..

Så känns lite vågat men helt klart intressant..

edit: såg lite mer filmer nu där dom förklarat att dom tillsammans med fox anpassat dessa dämpare lite men, aja. Nu får jag stå för det jag sagt.
//Cykelmeken ;)
Vad är det som brukar strula vid kallare väder? Är det "luften" eller själva dämparfunktionen?
För i arcen är det egentligen bara låsfunktionen som används i dämpare och något mellanläge.
Ska snart få prova min hoppas jag på :)

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Hur går vajern till styret? Alltså vart dra man/ni upp den?
Går man upp får långt fram finns väl risken att den trycks mot mattan en vacker dag? =)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.051
113
Stora Blåsjön
Har dragit min precis enligt anvisningarna, alltså strax framför bulten på främre armen på boggien. Sedan upp genom pyramidstagen.

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Vad är det som brukar strula vid kallare väder? Är det "luften" eller själva dämparfunktionen?
För i arcen är det egentligen bara låsfunktionen som används i dämpare och något mellanläge.
Ska snart få prova min hoppas jag på :)
Dom brukar inte vilja hålla luft vid kyla, men som jag uppdatera lite så har dom tydligen tillsammans med fox gjort några uppdateringar i dämparen så det kanske funkar jätte bra :)

lite halv O.T
Sen överlag har det aldrig vart samma kvalitet på cykeldämparna som på fox flotarna. Inte vad min personliga upplevelse är. Fox flottarna har jag aldrig upplevt några riktiga problem med medans deras cykeldämpare alltid vart i behov av konstant service för att funka någorlunda. Dom har dock blivit väldigt mycket bättre för varje år som gått så än tänker jag inte ge upp detta fantastiska märke. Hej vem vet dom kanske löst alla problem nu.

Sen är det väldigt porrigt att dom nu kommit med genomskinligt yttre till luftdämparna ;)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.051
113
Stora Blåsjön
Dom brukar inte vilja hålla luft vid kyla, men som jag uppdatera lite så har dom tydligen tillsammans med fox gjort några uppdateringar i dämparen så det kanske funkar jätte bra :)

lite halv O.T
Sen överlag har det aldrig vart samma kvalitet på cykeldämparna som på fox flotarna. Inte vad min personliga upplevelse är. Fox flottarna har jag aldrig upplevt några riktiga problem med medans deras cykeldämpare alltid vart i behov av konstant service för att funka någorlunda. Dom har dock blivit väldigt mycket bättre för varje år som gått så än tänker jag inte ge upp detta fantastiska märke. Hej vem vet dom kanske löst alla problem nu.

Sen är det väldigt porrigt att dom nu kommit med genomskinligt yttre till luftdämparna ;)
Ok om det bara var luften som var problemet så är seplar den nog väldigt liten roll på arcen då man kör med väldigt lågt tryck, är väll mest bara för att dämparen ska fjädra ut själv.

Men jag har idag provkört den :) och jag är väldigt nöjd, gör precis som jag vill att den ska göra. Kör man i okopplat läge så ställer sig skotern rakt upp och blir väldigt okontrollerbar vid klättring. Men med fullt kopplat läge så reser den fortfarande man bara ca 45 grader så det blir väldigt kontrollerbart nu. Och det bästa är när man kör utför och ska vända upp igen så gör äntligen skotern det man vill att den ska göra, förut reste maskinen för lätt så man kunde hamna lite vart som hellst förut vid dessa manövrar.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.051
113
Stora Blåsjön
Den gör inte saxen stum men det blir bra mycket trögare, är nog väldigt bra att den inte blir stum för då lär det nog börja flyga grejor ur boggien och bli veck på tunneln.

Blackbull

Välkänd medlem
18 mar 2013
106
0
6
Umeå
Har nu testkört min i helgen, väldigt imponerad.
Körde ett spår fullgasrepa och slutade med att jag drog över med maskinen o kastades av, åker ner o kopplar in på "kopplat läge" o gör exskt samma fullgasrepa med en skidbred ifrån gamla spåret skidorna låg ca 0.5m från kontaktyta o stannade kvar där hela vägen upp trots att ja försökte dra upp den på slutet. Dock är man lite ovan att ställa om medans man kör så brukar stanna till lite snabbt som ett mongo för att sedan klicka o köra vidare men det e ju en vanesak:D kanske ska dra en repa med detta på film om det finns intresse!?

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Asker. Tycker du du har användning av den i tekniska situationer så du hinner koppla in den eller måste du som Blackbull koppla in den och sedan köra? Alltså om man rent praktiskt trycker den i och ur medans man kör utan att komma av sej eller tappa farten för man måste börja fippla med reglaget?

Hade varit nice om det fungerar så bra så man t.ex kan köra på skrå å känner man tappar farten för man inte kan gasa nog mycket utan att skotern vill resa å börja dra uppåt. Så slår man i den i farten å håller stummt eller?

Tråden är rätt gammal så vad är era erfarenheter nu när ni kört ett tag?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hade varit nice om det fungerar så bra så man t.ex kan köra på skrå å känner man tappar farten för man inte kan gasa nog mycket utan att skotern vill resa å börja dra uppåt. Så slår man i den i farten å håller stummt eller?
Kruxet är väl när man känner att det reser för mycket är det kanske redan för sent.
Är bakre saxen redan ihopdragen så hjälper det väl inte om man aktiverar ARC:n. Den är ju redan ihoptryckt så att säga...?
Isf lär man släppa av och ta om så att det fjädrar ut...?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.051
113
Stora Blåsjön
När man kört ett tag med arc:en så vänjer man sig att använda den aktivt. I början var det lite skumt med ett extra reglage, men efter någon timma så är den naturligt där. Oftast har man lite framförhållning när man kör så oftast har man den kanske mer inkopplad än nödvändigt för att vara "safe".
Sen är den riktigt guld värd när man har klantat till och skotern står riktigt dumt till, då trycker man in max koppling och full gas så tar man sig upp utan att slå runt :)

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ja som A.Holm skriver funderar jag också hur det blir om du låser den när svingen är ihop tryckt?
Kommer den då låsa sej i det läget eller blir dämparn en envägs dämpare så den kan fjädra ut i låst läge men ej ihop?

Jag är sjukligt sugen på ARC Men sen finns ju Tom´s E-Motion kitt som också tar bort dom överdrivna ski-doo skidresen och får fox float i boggin för bara några tusingar till. Så frågan om är ju vad som är bäst investerade pengar? Med tanke på att original dämparna inte är dom bästa...

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.051
113
Stora Blåsjön
Ja som A.Holm skriver funderar jag också hur det blir om du låser den när svingen är ihop tryckt?
Kommer den då låsa sej i det läget eller blir dämparn en envägs dämpare så den kan fjädra ut i låst läge men ej ihop?
Det är en envägsdämpare, returen fungerar fortfarande när den är helt låst så den kan fjädra ut.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Grett =)

Ska byta skoter till en T3 154 nästa år så gissar att den kommer ha skidorna i luften mer än på marken =)
Är sjukt kul när du vill det men ganska jobbigt också.
Så tänker man så borde ARC Vara det bästa man kan ha.
Är bara E-Motion som väger upp lite om det är värt att sattsa på arc