Lär er att ett en rem slirar aldrig på en skoter, variator skivan nöter mot remmen bara under c.a 20 kmt/tim. Skulle den nu slira, lär det bolma gummirök som aldrig förr och slutar dra sig framåt.
Dreva ner ökar remslitaget väldigt mycket!
Att dreva för c.a 110kmt gör att stackars sekundär variatorn ska snurra i 8000 varv redan vid 110kmt, då snackar vi friktions värme.
25/45 räcker ända till 150+ innan sekundär variatorn snurrar i 8000 varv, fartvinden/kylning under huven i 150 håller värme utvecklingen nere, betydligt mer än om den skulle få utstå samma plåga i bara 100kmt.
Går din skoter fortare än vad tabeller anger, ja det betyder bara att sekundären öppnar sig ännu mer, och således betyder att sekundär variatorn snurrar ännu fortare än motorns varvtal.
Plågar du skotern ytterligare, tills varvräknaren ökar upp mot 8400, ja då har du bevisligen växlat sekundären i botten medans motorn fortfarande har hästkrafter i överskott gentemot din drevning.
Här snackar vi då om över 11.000 varv/min på din sekundär axel, remmen, kul lagren till sekundär axeln och kedjan slits ut i förtid.
Sen har vi den ökade motorbromsen som blir med nerdrevat, kommer du på dig själv att du knappt behöver använda/nöta på bromsbackarna nerför branta fjällbackarna med 21/49 eftersom motorbromsen räcker till att sänka farten.
Mellan motorns vevaxel ner till mattan, vilken del i drivsystemet är svagaste länken tror du?
Remmen är bilen kopplings lamell.
När du åker ner för en backe och släpper gasen, vid en viss hastighet slutar whhii ljudet från variatorn och tomgånger sjunker, det är den hastigheten som är direkt drift, det gäller även vid den lägsta hastighet du kan köra på hårt underlag med samma varvtal som tillslags varv.
Att köra under denna hastighet, som är c.a 18kmt/tim nöter på remmen och är exakt som att slira på kopplingen i bilen.
Denna hastighet blir lägre med mindre kugg på lilla drevet och skotern blir gynnsammare om du ska dra något väldigt tungt bakom.
Men skillnaden i hastighet mellan 21/49 och 24/45 är inte så stor för direktdrift.
SÅ LÄNGE DU HAR ETT LÅGT TILLSLAGSVARV!
Ligger tillslags varvet på moderata 3300-3500 diffar det kanske 4-5 kmt, men ökar du tillslaget till 5000varv blir skillnaden mycket,mycket mer.
Testa på bilen, lägg i ettan, varva 2000 varv och tok släpp kopplingen, med ett kraftigt ryck börjar bilen accelerera. Gör om detta, men med 2000 varv högre, bakhjulen har i detta läge inte någon möjlighet att spinna. 4000 varv och kliv av kopplingen varav motorn tvärstannar för den orkar inte, eller att kopplingen går upp i rök.
Exemplet beskriver bra varför många säger att dom vill inte dreva upp därför att skotern blir så slö i starten. Att dom har "variator kit" med högre startvarv är en betydligt större anledning till upplevelsen att motorn känns trög, när dom ska ge fullt och mattan är en meter nere i fast sugande snö.
ET 250 på 18hk med kälke, 2 vuxna och 3 barn orkade ta sig upp på fjället, skulle inte en 800cc 147 hästars motor med passande utväxling ens orka dra sig själv utan att dreva ner den till lägre än vad som är standard i en 550 fläkt?