Skidoo Freeride 146:a eller Polaris Assault RMK 155:a 2014?

Hallin1984

Medlem
5 feb 2015
6
0
1
Stockholm
Har beslutsångest då jag tänkt byta maskin men inte riktigt vet vad jag vill ha, har fastnat och velat mellan Freeride 146:a eller en Assault RMK 155:a...
Har tidigare bara åkt kort maskin så har inget att direkt jämföra med när det nu blir lite längre.:weird:

Gillar att åka både på och utanför leden..

Så ös gärna på med intressanta saker och egna erfarenheter som kan vara till hjälp?

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Ska du köpa en BRP få du förbereda dig på remproblem, ska du köpa polarisen får du va medveten om att skotern lär gå varm när du kör led =) Dåligt med kylaren på pro rmk, köp en 600 vanlig rmk 144 är mitt tips!

Minst problem med en 600a och du slipper renovera motorn å hålla på.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Ska du köpa en BRP få du förbereda dig på remproblem, ska du köpa polarisen får du va medveten om att skotern lär gå varm när du kör led =) Dåligt med kylaren på pro rmk, köp en 600 vanlig rmk 144 är mitt tips!

Minst problem med en 600a och du slipper renovera motorn å hålla på.
fel fel fel. är bara pro modellerna som har mindre kylsystem. alla std samt assaulter har det större kylsystemet oavsett motor

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Fel fel fel fel, RMK Assault har litet kylsystem precis samma som Pro Rmk

Skickat från min iPhone med Tapatalk

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.629
99
63
Örnsköldsvik
Du har inte kikat på Switchback Assault eller XF 800 då? =) Dom känns ju mer lik Freeride 146" än en Assault RMK. =)

(Än om Freeriden helt klart är mest lössnö orienterad av dessa)

Lynx Rev.

Välkänd medlem
18 jun 2013
232
1
16
Switchback Assault är 144 lång om jag minns rätt och har de större kylsystemet, samt lite lägre kammar på mattan än vad en Rmk Assault har.
Rmk Assaulten är väl 155 lång som min Pro rmk och är igentligen en rätt lika skoter som en pro rmk utom att den har bättre dämpare och bredare framvagn! Den har också som nämn tidigare den mindre kylarn som pron också har.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.629
99
63
Örnsköldsvik
Switchback Assault har ju helt annan geometri i triangeln/styrningen (väl?).
Samt bredare framvagn, sämre fotsteg (även bredare) samt det Lynx Rev. nämner.

Swb Assault har ju inte vertikal styrstång som RMK modellerna har. (har jag då för mig) Men det har inte Freeride heller.
XF har vertikal styrstång. XF800 HC är kort och gott en kortad och breddad M8000.
(Vertikal=styret rör sig strikt horisontelt vid sväng, inte i både X&Y led vid styrutslag.

Känner att jag har för mkt frågetecken för att svara, då jag bara provkört dessa modeller kort. men tror jag är rätt ute;P)

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Du måste specificera mer hur din åkning ser ut och var för att kunna svara på den frågan.
Du anger också två skotrar med olika längder?

Polaris 800 är iaf inget alternativ om du skall köpa en begagnad.

Lynx Rev.

Välkänd medlem
18 jun 2013
232
1
16
Du måste specificera mer hur din åkning ser ut och var för att kunna svara på den frågan.
Du anger också två skotrar med olika längder?

Polaris 800 är iaf inget alternativ om du skall köpa en begagnad.
Skulle jag kunna få fråga vad som är felet med polaris 800? Tycker dom fungerar utmärkt och är knappast sämre än E-tec och deras rem problem!

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Skulle jag kunna få fråga vad som är felet med polaris 800? Tycker dom fungerar utmärkt och är knappast sämre än E-tec och deras rem problem!
Polaris 800? ja ta och läs på detta forum om 800 motorn och alla problem som varit, knappt nån 800 som är problemfri. Jag skulle då aldrig äga en 800 utan att ha garanti kvar =) Tur man köper nytt var annat år.
800 är som ett lotteri :)

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.629
99
63
Örnsköldsvik
Men ni kan väl för tusan dra ur märkesberoendet ur röven när ni ska hjälpa folk välja skoter?
Det finns en tråd för oss alla att kasta skit på div. märken.

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Åker själv Freeride 146" är nöjd med maskinen, går billigt men känns lite tam i jämförelse med polaris tycker jag. Har mkt med variatorerna att göra! Har sprängt en rem vid 120mil och de var riktigt mkt snö och utan v-kitt då. Polarisen tar dubbelt med sås, tar sig fram bättre och är mer lättkörd en FR. Detta är mina åsikter å jag kan tänka mig både polaris eller Skidoo nästa gång jag byter. Försök å provkör båda. Dom är grymt olik i styrning osv så de tar ett tag sig att vänja sig. Vilken du än väljer så får du en fin maskin!

Lynx Rev.

Välkänd medlem
18 jun 2013
232
1
16
Åker själv Freeride 146" är nöjd med maskinen, går billigt men känns lite tam i jämförelse med polaris tycker jag. Har mkt med variatorerna att göra! Har sprängt en rem vid 120mil och de var riktigt mkt snö och utan v-kitt då. Polarisen tar dubbelt med sås, tar sig fram bättre och är mer lättkörd en FR. Detta är mina åsikter å jag kan tänka mig både polaris eller Skidoo nästa gång jag byter. Försök å provkör båda. Dom är grymt olik i styrning osv så de tar ett tag sig att vänja sig. Vilken du än väljer så får du en fin maskin!
Instämmer till 100% Ut och försök provköra maskiner du funderar på och se vilken som passar och känns bäst för dig ;)

matez_

Välkänd medlem
15 nov 2014
106
0
6
Jag satt lite i samma sits som dig nyss när jag skulle byta maskin. Jag köpte mig en ny Polaris Switchback Assault 144. Bara kört 25 mil men otroligt härlig maskin att köra. Går lika bra på leden som ute i lössnön. Åtminstone efter mitt sätt att köra på. :)

Hallin1984

Medlem
5 feb 2015
6
0
1
Stockholm
Är det verkligen så mycket som skiljer på förbrukningen, att Assaulten dricker dubbelt så mycket gentemot Freeriden?:wondering:
Fick erbjudande om en ny 2014 Polaris Switchback LE i kartong för 119000:-..Något som lockar!

Har lyckats testat både Switchback 144" och Freeride 137" nu..men är fortfarande kluven.
Dock så har jag nog släppt RMK 155":an då jag tror att snäppet kortare maskiner passar min typ av åkning bättre.
Har en viss förkärlek till Switchback karossen..Men är väl just en sån sak som soppaförbrukningen som skrämmer en lite kanske?!?

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
I mellandagarna åkte jag 20 mil sida vid sida med en Pro RMK -13 och den drog nästan dubbelt så mycket jämfört med min Freeride. Men då har Polarisen iof värre/tyngre matta.