Yamaha 2016

Kenikki

Välkänd medlem
2 dec 2011
140
0
16
Harads
Är det bara jag som är kass på att leta eller har Yamaha inte fått sig en "2016" tråd här?

Till saken så är release väldigt nära nu.

Några sista spekulationer på vad som blir nytt för i år?

Jag har hört det pratas om en ny Phazer bland annat, eller får vi kanske se en ny viking rs?
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
De ryktades om en ny phazer förra året men att man ville sälja slut på lagren först.. Tror att det är 50% chans att det är sant..

Med lite tur så en ny 3 cyl motor från motorcykeldivissionen.. chansen för det = 5%
Turbo på nytromotorn som standard = 5% chans
Arcticats nya framvagn chansen för det = 100%

Ny egen tvåtaktare chansen 1%

Nytron borta ur sortimentet = 50%
Phazern borta ur sortimentet = 50 %


De har lovar en ny skoter varje år fram till 2018 eller nått liknande (5 stycken, en per år??), minns inte riktigt.. så med lite tur blir det en skräll men mest sannolikt inte..

Imorgon kväll är det Yamahas tur i vart fall..
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.619
99
48
Örnsköldsvik
Känns ju som att man "ersatt" Nytron nu. Kvar att ersätta är då Phazer och Apex. Antagligen liknande motorer, men vad för chassie?
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Gissar att Phazern ersätts. Tyvärr tror jag att den ersätts på enklaste sätt. Dvs phazermotorn i ett torftigare viperchassie, för att skapa en billig instegsmodell.

Men får man drömma så har de samarbetat med motorcykeldivisionen... R1:an är ju ny.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
De har lovar en ny skoter varje år fram till 2018 eller nått liknande (5 stycken, en per år??), minns inte riktigt.. så med lite tur blir det en skräll men mest sannolikt inte..

Imorgon kväll är det Yamahas tur i vart fall..
Tror de snackade om fem motorer på fem år. Om man ska gissa så blir de nog bara motorleverantör till arctic. Dekaltrimmar sen deras chassin med Yamaha dekaler.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Efter att ha sett närmare på tex elsystem och boggi på Viper så hoppas jag att de fortsätter bygga skotrar i Japan. Bedrövligt och lägsta amerikanska kvalitet, vilket inte vill säga lite.

Yamahas nisch är ju driftskvalitet till ett högre pris (och mer vikt) och många är ju beredda att betala för det också. Dagens mode med långa lätta klättrare kommer erfarenhetsmässigt att ersättas av andra nischer (liksom alla gjort hittills i historien). Utvecklingen mot reglering kring friåkningen och mer åkning på betalleder kommer givetvis också att påverka. Nu gäller det givetvis inte alla, men volymförsäljningen följer utvecklingen.

Jag ser inte att Arcticchassina är intressanta för annat än just lössnökörning, inom övriga områden är de faktiskt mest sämre, särskilt om man räknar med körsträckor kring 2-3.000 mil utslaget på sju-tio år. Dvs inom området skoterturism och yrkesmässig körning.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Hjulboggie rules:
Kan du förtydliga på vilket sätt du anser Vipern vara så bedrövlig, misstror dig inte. Men du är inte den första jag hör säga det, däremot har jag aldrig hört ngn närmare förklaring till varför. Har t.o.m. hört någon säga att Nytron är att föredra framför Vipern, påståendet kom från en som kör rotax så speciellt partisk är han ju inte. Men fick aldrig ngn närmare förklaring då heller. Var bara lite snabbt samtal i förbifarten. Tycker mest det spontant känns märkligt att T.ex Nytro XTX skulle vara att föredra framför Viper XTX.
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
När det nu handlar om AC-chassiet så kan jag ta upp en gammal kollega som exempel. Han köpte en 2013 AC och sålde den nu för att köpa en 2010 AC. Han hade väldiga problem med det nya AC-chassiet och det är ju samma som på Vipern. Så många föredrar väl Nytron byggkvalitet mot det nya chassiets amerikanska byggkvalitet.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Jo Vipern är trevligare att titta på det ska erkännas... bör väl vara tekniskt bättre också, sett till framkomlighet och hanterbarhet. Men trist om kvaliten är så dålig som det börjar "ryktas" om. Nåväl... kanske kommer ngt spännande 2016 som kompenserar det hela. Vore skoj med Apex motorn i ngt intressant chassie. Man får se om några timmar. Men ska jag spekulera vilket tråden i mångt och mkt går ut på tror jag att Apex XTX blir kvar och får en sådan där stabiliseringsdämpare, minns inte vad 17 den kallas, men yamma labbade väl lite med sådant förra säsongen om jag inte minns galet...
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Om du läser mitt första inlägg så efterlyser jag ju konkret information kring det. Tycker man hör nu och då att folk är skeptiska till chassiet, men hör aldrig ngt konkret om varför, vilket jag gärna gör om det finns grund för skeptismen. Är inte på ngt sätt ute efter smutskastande, tvärtom vill ha klarhet och just därför ställde jag frågan baserad på annans skribents inlägg.
 

lill-krille

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
LE verkar bli riktigt fin till -16. Float även framtill i boggien, 3" kammar, väska bak och framför styret, värme i dynan och andra 2016 uppdateringar som smalare framvagn med mer castervinkel, 1" mer fjädringsväg fram i boggien, modifierat dämparstag bak i boggien och bredare skidor(7"). Få se då vilka modeller/längder och färger vi får till sverige. :)