Yamaha 2016

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.619
99
48
Örnsköldsvik
Har kört både nytro och viper väldigt lite. Men tycker det var markant skillnad. Där Nytron kändes som en blyfylld gris och Vipern som en skoter. Men smaken är som baken. :)
Att byggfinishen skulle gå ner kunde man väl för tusan räkna ut med arslet.

Edit: En Viper med 3" kammar utan turbo lär ju kännas rätt slö känns det som. Men jäklar vad den ska skotta med 240hk istället. =)
 
Last edited:

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Personligen tycker jag det verkar som att Yamaha verkligen lyssnat på marknaden, riktigt positivt för oss som är intresserade av friåkning!

Ber en stilla bön att de nya spindlarna ger korrekt geometri också, då är det jackpot. Då blir det en 153 LE.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Hjulboggie rules:
Kan du förtydliga på vilket sätt du anser Vipern vara så bedrövlig, misstror dig inte. Men du är inte den första jag hör säga det, däremot har jag aldrig hört ngn närmare förklaring till varför. Har t.o.m. hört någon säga att Nytron är att föredra framför Vipern, påståendet kom från en som kör rotax så speciellt partisk är han ju inte. Men fick aldrig ngn närmare förklaring då heller. Var bara lite snabbt samtal i förbifarten. Tycker mest det spontant känns märkligt att T.ex Nytro XTX skulle vara att föredra framför Viper XTX.
Det är ju inget snack om att Vipern är lättare än Nytron. Vilket är eftersträvansvärt och direkt avgörande när det gäller extrem friåkning.

Men när jag kikade lite närmare på Vipern så ser jag elsystem modell Ä med eltejp som bärande fastsättning (gissa hur länge det funkar innan det blir glapp/jordfel/spökerier enligt gammal AC-standard), boggi som behöver förstärkningar från dag 1 för att inte paja och en hel del annat som KOMMER att gå sönder och kräva modifieringar med tiden. Köp en Yamaha vilkensomhelst och självklart, den väger mer men inte fan går den sönder och allt funkar som nytt även efter tio år. Det finns ju de som haft turbo monterat i fem-sex säsonger utan en driftstörning och nog kommer de ändå längst upp på fjället... Och kan dra kälke utan att remmar för 1800 spänn går sönder eller man måste montera extra kylare. Osv.

Jag menar att Yamaha säljer på sin kvalitet, inte på att de är lättast. Det är en farlig väg att gå, för vem köper en Yamaha om de förutom tyngst och dyrast dessutom går sönder? Inte jag.


Kolla närmare på detaljerna på Vipern... jag blir mörkrädd. Synd, för det är nog en trevlig skoter (första året) - men det är absolut ingen Yamaha.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Har kört både nytro och viper väldigt lite. Men tycker det var markant skillnad. Där Nytron kändes som en blyfylld gris och Vipern som en skoter. Men smaken är som baken. :)
Att byggfinishen skulle gå ner kunde man väl för tusan räkna ut med arslet.

Edit: En Viper med 3" kammar utan turbo lär ju kännas rätt slö känns det som. Men jäklar vad den ska skotta med 240hk istället. =)

Japp, jag tror skillnaden är jäkligt stor. Har inte kört Vipern själv dessvärre men vad annat kan man vänta? Dock tycker jag inte att Nytron är en blyfylld gris, däremot kräver den ju betydligt mer av föraren än de lätta tvåtaktarna. Apex Mountain däremot, den är fan tung. :D
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Hjulboggie rules:
Kan du förtydliga på vilket sätt du anser Vipern vara så bedrövlig, misstror dig inte. Men du är inte den första jag hör säga det, däremot har jag aldrig hört ngn närmare förklaring till varför. Har t.o.m. hört någon säga att Nytron är att föredra framför Vipern, påståendet kom från en som kör rotax så speciellt partisk är han ju inte. Men fick aldrig ngn närmare förklaring då heller. Var bara lite snabbt samtal i förbifarten. Tycker mest det spontant känns märkligt att T.ex Nytro XTX skulle vara att föredra framför Viper XTX.
Jag ställde frågan om nöjdhet med MTX tråden för Yamaha 2015. Och jag ska inte ta mig tolkningsföreträde för den som det gäller, han finns här på forat, så om han vill så kan han ju skriva mer utförligt. Men vad jag har hört så har den Viper MTX:n av årets model, totalt sopat ihop. Knäckt två omgångar boggieskenor, tunneln knäckt och hela chassiet snett, på 30mil... Jag har kört med han några ggr, och jag har svårt att tro att det är körstilen det är fel på. Jag tycker verkligen det känns som att Yamaha har bytt bort SINA grundvärderingar för att få mer coins.
Jag skulle aldrig köra Yama, men riktigt tråkigt för dom som värderat Yamahas grunder högt!
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
yamaha har aldrig hållt ihop tyvärr.en skröna som många yamaha ägare har målat upp.sen står dom likförbannat å byter remmar i tid och otid. glapp i exakt ALLT vad framvagn och styrning heter efter typ 50 mil. dålig passform/kvalitet på kåpor/fastsättning.så att det är något nytt med det här chassiet är ju rent bull.

men visst motorerna håller ju.

att ett sammarbete med arctic gör yamahas maskiner sämre än tidigare pga eltejp på nån kabel köper jag tyvärr inte.


hoppas personligen på en ny yamaha apex. så skön motor:)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Vi har uppenbarligen helt olika erfarenheter, och jag måste säga att du torde vara ganska ensam om att påstå att det är dålig passform på kåpor och att remmarna inte håller på Yamahas skotrar. Såvida du inte pratar om de ommärkta AC, då kan du säkert ha rätt. Tvärtom så har Yamaha och övriga japanska märken mycket hög finish på sina maskiner - oavsett om det handlar om snöskotrar, motorcyklar, ATV eller snöslungor...
Men grejen är att kunderna förväntar sig hög finish och hållbarhet, inte saker som går sönder. Där ligger problemet. Och jag tror Viper är ett stort steg åt fel håll. Att badge engineera har aldrig varit en lyckad strategi, det är bara att titta på bilvärlden för att se hur stor succé man gör med koreanska småbilar som man skriver "Chevrolet" på eller plastiga jänkarMPV som man skriver "Lancia" på. Nån amerikansk hemmafru lurar man säkert, men verkligheten tenderar till slut att komma ikapp.

Jag kan förstå att man vill spara pengar inom ett område som det inte går att räkna hem utvecklingskostnader (pga för få sålda exemplar) men detta är nog helt fel väg att gå för en firma som Yamaha.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Förstår heller inte pratet om Yamahas påstådda kvalité, har haft 2 yamaha och 2 ski-doo sedan 2009 och vill påstå att brp klår japanen rejält vad gäller byggkvalite och finnish.
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Förstår heller inte pratet om Yamahas påstådda kvalité, har haft 2 yamaha och 2 ski-doo sedan 2009 och vill påstå att brp klår japanen rejält vad gäller byggkvalite och finnish.
Min kära landsman, nu skrattar norrbottningarna åt oss...med all rätt...
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Jag ställde frågan om nöjdhet med MTX tråden för Yamaha 2015. Och jag ska inte ta mig tolkningsföreträde för den som det gäller, han finns här på forat, så om han vill så kan han ju skriva mer utförligt. Men vad jag har hört så har den Viper MTX:n av årets model, totalt sopat ihop. Knäckt två omgångar boggieskenor, tunneln knäckt och hela chassiet snett, på 30mil... Jag har kört med han några ggr, och jag har svårt att tro att det är körstilen det är fel på. Jag tycker verkligen det känns som att Yamaha har bytt bort SINA grundvärderingar för att få mer coins.
Jag skulle aldrig köra Yama, men riktigt tråkigt för dom som värderat Yamahas grunder högt!
Jo, det finns dem som lyckats med att totaldemolera skotrar efter bara några mil med. Din bekanta hade garanterat knäckt alla mountainmaskiner som finns. Jag råder han att köpa en Arctic RR, Lynx RS eller järnspett från valfri stålleverantör.

Jag rullade min xtx 5 varv nerför en bergsida förra helgen och det enda som hände var att rutan hoppade loss på två ställen.

Nu hann jag inte med att testa kompisens MTX 162:a innan boggimodifieringen så jag vet inte hur den upplevdes. Men efter den har jag inget att klaga på, jävligt trevlig skoter. Men jämför man med det bräckligaste som finns, Pro-RMK, så visst är den tung.
 

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
De där med att skenorna knäcks har blivit sån ramaskri! hur många har nu gjort de? vet av 1! EN! (dock knäckt 2 par) men fortfarande EN!
ni som knäckt skenor utan att köra på nåt får gärna träda fram!
 

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
4st och räknat på hur många sålda 162" så är de väldigt få måste jag ju få säga..
men läser man här så låter de som att de är 3/4 som gått av...
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Sen kanske inte en 162" är gjord för å hoppa långt&landa på hårt i magert snöförhållande...antar att dom som knäckt skenor har gjort nått sånt?
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Nä, alla är det givet inte, dom är inte gjorda för laddtryck!

Sen att dom som blivit drabbade kör med drygt ett kilo laddtryck så tror jag att dom inte pallar med helt enkelt.
Mattan stävar helt klart efter att bli rund. Har fotobevis!
Hade ett långhopp knäckt boggi och ev. förstärkningar så lovar jag att det skulle synas på svingar mm.
Skenorna viker sig just vid genomslagsgummit som en banan och även i sida.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Nä, alla är det givet inte, dom är inte gjorda för laddtryck!

Sen att dom som blivit drabbade kör med drygt ett kilo laddtryck så tror jag att dom inte pallar med helt enkelt.
Mattan stävar helt klart efter att bli rund. Har fotobevis!
Hade ett långhopp knäckt boggi och ev. förstärkningar så lovar jag att det skulle synas på svingar mm.
Skenorna viker sig just vid genomslagsgummit som en banan och även i sida.
Måste ju vara en grov konstruktions miss på skenan, ifall det är typ vridmomentet från mattan som drar banan böj på dom...
 

Myrbo

Medlem
9 maj 2014
12
0
1
Hedemora
Har själv lyckats knäckt ena skenan på min xtx le.
förhoppningsvis inge mer då det nu sitter förstärkningar på!