Precis, som jag förstått det så är cordern i remmen en lång tråd som är lindad som en spiral med trådarna dikt an mot varandra.
Eller???
Det här blir svårt att förklara i text...
Trådänden kommer att gå in åt ett håll i remmen och ut på andra sidan med tråden åt samma håll.
Kolla denna bild:
https://www.google.se/search?q=clutch+belt+cord&biw=1920&bih=911&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=cj3vVO3jKsnmywP_3oCAAw&ved=0CAYQ_AUoAQ#imgdii=_&imgrc=1VNEP8Rtf1grWM%3A;zbQ3XKiqrkH9AM;http%3A%2F%2Fwww.snowest.com%2FImages%2F1109%2FBroken-cord.jpeg;http%3A%2F%2Fwww.snowest.com%2F2009%2F11%2Ftroubleshooting-drive-problems;492;369
Corden går in mot vänster i bild på remmen, när den kommer ut så går den också ut mot vänster i bild.
En tråd frans/tråd som på bilden kommer primären lätt att dra ur längre och längre ur remmen. Den får liksom tag på fransen då den pekar åt motsatt håll jämfört med primärens rotation.
Slirar remmen lite lite mellan skivorna kommer tråden att krypa ur mer och mer.
Men på andra sidan av remmen så pekar cordänden mot samma håll som primären snurrar = tråden dras inte ut.
Det är anledningen till att det alltid är på utsidan som man får frans på remmen, så länge corden är lindad åt ett visst håll kommer man alltid få frans på samma sida av remmen.
Därför kan man rädda en rem som fransat ett litet tag.
Skär bort fransen och vänd på remmen så kommer den gå ett tag till...
(Det är väldigt sällan man har så mycket slir i sek. så att det drar cord där.)
Så länge corden är lindad kommer den alltid att fransa på någon sida.
Nu fransar den på utsidan, skulle tillverkarna vända lindningsriktingen så skulle den fransa på andra sidan.