rem felvänd??

e34matte

Välkänd medlem
21 jan 2009
186
0
16
Luleå
Gör det nåt att remmen troligtvis är felvänd? Texten är "upp och ner" när man tittar på variatorn, och remmen har inga pilmarkeringar för rotationsriktning. Skotern är en -01 yamaha vmax 700. Tjejens lillbrorsa bytte remmen och den vill gnissla lite på tomgång när man kört en sväng, jag har tagit bort brickorna bakom sekundären på de tre skruvarna och det hjälpte mot att skotern ville fara framåt, men den gnisslar ännu lite. Borde gnisslet försvinna när remmen nötts in ordentligt??
 

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
finns det inga pilar så ska det inte va någon rotation på den. hade du släppt lite på variatorn? kan ju va att nya remmen är lite bredare, är det en Carlisle rem så brukar dom speciellt va lite bredare. Men annars kanske du bara ska rengöra lite osv, sen kan gnisslet släppa efter en stund.
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Om remmen sitter rätt ska du kunna se texten rättvänd...den ska alltså inte vara "upp och ner"

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det spelar ingen som helst roll hur du vänder remmen, det är min erfarenhet.

Brukar vända min rem efter ifall den dragit ur en frans.
Skär bort tråden/fransen som sticker ut, vänder sedan på remmen och monterar tillbaka den.
Det blir då svårare för primären att dra ur fransen igen.
Det finns en logik i detta...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Att den börjar gnissla och dra lite är väldigt logiskt när du bytt till en ny rem. Den nya remmen är med största säkerhet bredare, den är ju ny och onött, och innebär att du antagligen behöver stalla in remhöjden.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Teorin bakom att ha remmen "rätt" väg är att corden är lindad åt ett speciellt håll och att den lättare fransar sig om den moteras åt fel håll, hur mycket betydelese det har i praktiken vet jag inte.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Teorin bakom att ha remmen "rätt" väg är att corden är lindad åt ett speciellt håll och att den lättare fransar sig om den moteras åt fel håll, hur mycket betydelese det har i praktiken vet jag inte.
Precis, som jag förstått det så är cordern i remmen en lång tråd som är lindad som en spiral med trådarna dikt an mot varandra.
Eller???

Det här blir svårt att förklara i text...
Trådänden kommer att gå in åt ett håll i remmen och ut på andra sidan med tråden åt samma håll.
Kolla denna bild:
https://www.google.se/search?q=clutch+belt+cord&biw=1920&bih=911&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=cj3vVO3jKsnmywP_3oCAAw&ved=0CAYQ_AUoAQ#imgdii=_&imgrc=1VNEP8Rtf1grWM%3A;zbQ3XKiqrkH9AM;http%3A%2F%2Fwww.snowest.com%2FImages%2F1109%2FBroken-cord.jpeg;http%3A%2F%2Fwww.snowest.com%2F2009%2F11%2Ftroubleshooting-drive-problems;492;369
Corden går in mot vänster i bild på remmen, när den kommer ut så går den också ut mot vänster i bild.
En tråd frans/tråd som på bilden kommer primären lätt att dra ur längre och längre ur remmen. Den får liksom tag på fransen då den pekar åt motsatt håll jämfört med primärens rotation.
Slirar remmen lite lite mellan skivorna kommer tråden att krypa ur mer och mer.

Men på andra sidan av remmen så pekar cordänden mot samma håll som primären snurrar = tråden dras inte ut.

Det är anledningen till att det alltid är på utsidan som man får frans på remmen, så länge corden är lindad åt ett visst håll kommer man alltid få frans på samma sida av remmen.
Därför kan man rädda en rem som fransat ett litet tag.
Skär bort fransen och vänd på remmen så kommer den gå ett tag till...
(Det är väldigt sällan man har så mycket slir i sek. så att det drar cord där.)

Så länge corden är lindad kommer den alltid att fransa på någon sida.
Nu fransar den på utsidan, skulle tillverkarna vända lindningsriktingen så skulle den fransa på andra sidan.
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Bra input med att vända remmen efter cordsläpp.Jag fick tag på ett supergummilim som jag har testat limma corden med och nu ska jag även testa vända den innan den monteras tillbaka. Ska bli intressant att se hur många mil till man kan få ur den.
Förövrigt så stack corden efter 22mil relativt lugn körning på min freeride 137 -14
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Precis, som jag förstått det så är cordern i remmen en lång tråd som är lindad som en spiral med trådarna dikt an mot varandra.
Eller???

Det här blir svårt att förklara i text...
Trådänden kommer att gå in åt ett håll i remmen och ut på andra sidan med tråden åt samma håll.
Kolla denna bild:
https://www.google.se/search?q=clutch+belt+cord&biw=1920&bih=911&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=cj3vVO3jKsnmywP_3oCAAw&ved=0CAYQ_AUoAQ#imgdii=_&imgrc=1VNEP8Rtf1grWM%3A;zbQ3XKiqrkH9AM;http%3A%2F%2Fwww.snowest.com%2FImages%2F1109%2FBroken-cord.jpeg;http%3A%2F%2Fwww.snowest.com%2F2009%2F11%2Ftroubleshooting-drive-problems;492;369
Corden går in mot vänster i bild på remmen, när den kommer ut så går den också ut mot vänster i bild.
En tråd frans/tråd som på bilden kommer primären lätt att dra ur längre och längre ur remmen. Den får liksom tag på fransen då den pekar åt motsatt håll jämfört med primärens rotation.
Slirar remmen lite lite mellan skivorna kommer tråden att krypa ur mer och mer.

Men på andra sidan av remmen så pekar cordänden mot samma håll som primären snurrar = tråden dras inte ut.

Det är anledningen till att det alltid är på utsidan som man får frans på remmen, så länge corden är lindad åt ett visst håll kommer man alltid få frans på samma sida av remmen.
Därför kan man rädda en rem som fransat ett litet tag.
Skär bort fransen och vänd på remmen så kommer den gå ett tag till...
(Det är väldigt sällan man har så mycket slir i sek. så att det drar cord där.)

Så länge corden är lindad kommer den alltid att fransa på någon sida.
Nu fransar den på utsidan, skulle tillverkarna vända lindningsriktingen så skulle den fransa på andra sidan.
Allt du säger stämmer med de erfarenheter jag haft på 2 senaste förstörda remmarna.

Började remsa lite, skar bort de, brände fast, remmen samma väg igen. gick nån stund till sen börja de lossna bitar ur remmen, kaputt.

Min 800 E-tec slirar på remmen nå fruktansvärt =/

Min åf sa idag att 1-2 remslir med en 800 så kan remmen vara förstörd.
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Bra input med att vända remmen efter cordsläpp.Jag fick tag på ett supergummilim som jag har testat limma corden med och nu ska jag även testa vända den innan den monteras tillbaka. Ska bli intressant att se hur många mil till man kan få ur den.
Förövrigt så stack corden efter 22mil relativt lugn körning på min freeride 137 -14

Jag har exakt likadan skoter som dig, har förbrukat 6 remmar på 200 mil, klagade rejält hos åf idag.
Blir så han ska shimsa ut variatorn sen dreva till 49ans drev.

Hoppas det hjälper annars kommer jag sälja skiten!

Min 2012as 800 E-tec likadan freeride 137" gick 470 mil innan inbyte bara en rem byttes under dessa mil.


Här har du min lilla rem klagomur på freerides....
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=74017
 

e34matte

Välkänd medlem
21 jan 2009
186
0
16
Luleå
Remmen ligger nu ca 1-2 mm ovanför sekundärkanten, det är väl normalt va? Om det är fuktigt väder och det kommer fukt/kondens på variatorerna borde väl det orsaka lite slir på remmen innan fukten försvunnit, eller? Kan man testa stoppa lite florsocker på remmen, som en viss bosse bildoktor gjorde när bilens rem gnisslade?? :D:D
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
HAHA florsocker :D
Nog var det väl allt potatismjöl han hällde på fläktremmen!?