Arrogans bland handlare.

F.B

Aktiv medlem
6 feb 2014
50
0
1
Hagge
Det började med att jag vart sugen på att byta skoter, i början av Mars månad tror jag att det var.
Jag mailade, och ringde runt till ca 6-7 olika handlare och förklarade vilken typ av maskin jag var ute efter. (Ny maskin). Jag förklarade även vad det var jag hade som jag ville byta in. En maskin från 2014 med ca 100 mil på mätaren, och ett värde av ca 85-95k.
Till min stora förvåning, så var det bara 1 handlare som hörde av sig. Trots att jag vet att de hade just den maskinen som jag var ute efter. Vissa svarade aldrig på mailen, trots att jag skickat förfrågan ett flertal gånger. Andra som jag pratat med över telefon och lovade att de skulle ringa tillbaka efter att de räknat på saken, ringde aldrig.
En handlare hörde inte ens av sig trots förfrågan öga mot öga vid en ev Snowcheck. Han skulle räkna på saken och höra av sig. Men icke.
Kan det vara så att skotrar säljer så pass bra, att handlarna helt enkelt inte behöver anstränga sig det minsta, eller att de inte ens orkar bry sig.???

Det slutade med att jag bytte bort min mot en maskin som jag ville ha. En från 2015, begagnad, med 50 mil på mätaren. Tyvärr så var en a-arm lite krokig, men jag skulle få en ny på köpet ca 1-2 veckor efteråt. Skulle komma på posten. Efter ca 3 månader och ca 50 telefonsamtal så dök den upp. En piratkopia, till fel modell av skoter! Då blir man ju ganska nöjd.
Efter ett flertal telefonsamtal och ca 3 veckor till så kom den rätta a-armen.
Jag förstår att handlarna har mycket att göra även dom, och att det är många som ringer. Men hur svårt kan det vara när man har ringt ca 10 gånger på en dag, och även lämnat telefonnr via en funktion de har till växeln, att man önskar att de ringer upp en så fort de kan. Och ändå ringer de inte tillbaka.
Sen när det gäller affärer som de antagligen kan tjäna en rejäl slant på, men ändå inte visar det minsta intresse, så kan man ju börja undra om inte firmorna går lite "för" bra.
Det kanske är fler där ute som har varit med om liknande grejer. Det skulle i alla fall vara lite roligt att jämföra information från flera personer. Och från olika regioner i landet. I mitt fall så handlar det om från Uppsala till Hudiksvall ungefär.

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Kan vara så att dom blir översta med mail inför snow check? Mycket dåligt är det hursomhelst helst. Själv föredrar jag att ringa eller helst besöka handlaren för att diskutera affär.

F.B

Aktiv medlem
6 feb 2014
50
0
1
Hagge
Det vart så att jag skickade mail till firmorna som inte behagade att svara, eller att ringa tillbaka när jag lämnat mitt nr. Sen är det klart att de får många mail inför tex snowcheck. Men att man inte hör av sig till någon som är intresserad, hur ska man då kunna sälja och tjäna pengar som företagare.
Sen är det lite drygt i mitt fall, och säkert flera andras, att jag har ingen större lust att köra bil i 30-50 mil för att titta på en skoter och ev göra affär. Då vill jag helst ha lite mer info och priser innan jag åker så pass långt.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Har haft samma erfarenhet själv

Var förbi och pratade med Polaris i Umeå just när snowchecken kom och ville veta var priset kunde hamna på en ny maskin, dom skulle kolla på det och återkomma.

Ringde där efter vid 3 olika tillfällen samt skickade ett mail, fick samma "vi återkommer".

Har inte hört av dom än.

Kan tillägga att skotern jag äger nu köpte jag ny där 2014

Jag lessnade hur som helst efter 3e samtalet så jag bokade en ny i Arvidsjaur istället.

Man kan ju tycka att vissa handlare borde vara lite mer intresserade av att sälja skotrar, speciellt polaris umeå som har hela gården full av skotrar året om.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Skoterhandlare, i alla fall häromkring, är oftast små firmor med få anställda. Detta gör nog att rätt många samtal glöms bort då det hinner ringa tre till med liknande frågor samt kuta in elva snöslungedrivremsgalna gammelgubbar innan den du pratat med hinner sätta sej och räkna.

Men nog finns det en del arrogans fläckvis också. Fjällans styvfarsa var in och skulle kolla på en husbil i Umeå i sommar, han knallade in i butiken 16:45 fredagseftermiddag och fick en jävulsk utskällning av ägaren/säljaren för att han var så jävla dum att han kom en kvart före stängning en fredag.
Äger man själv firman och inte vill jobba till 5 en fredag kan man väl för fan stänga 4 istället för att skälla ut en som är ute efter att handla?
Behöver jag nämna att det inte blev någon affär där?

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Jag är i precis samma läge, är sugen att byta min -13 XF mot en ny -15 alt -16. Ringer, mailar och tom facebookar vissa utan större respons. Några av dom som svarat bjuder så lågt för min skoter att känns som att dom inte vill göra affär, 45000kr för en XF HC 800 med ca 300mil tycker jag nästan kan betraktas som ett skämt.

Som jag känner så borde det inte vara något stort problem egentligen att konkurrera med dessa slöa handlare. Förstår att fler söker sig till tex Vilhelmina motorcenter där det finns ett genuint skoterintresse från säljare, pålästa på alla märken och skulle väl kunna dra till med sverigebäst på sitt eget märke.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Om du köper en -14 med 150 mil på mätaren för 70' hos en handlare, hur tror du att denne kan bjuda mer än 45-50 för en -13 som kan säljas för kanske 65 och dessutom tvingas lämna garanti...

Visst, begärda priser är högre men realistiska säljpriser mellan april och oktober.

Sent from my iPhone using Tapatalk

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
Om du köper en -14 med 150 mil på mätaren för 70' hos en handlare, hur tror du att denne kan bjuda mer än 45-50 för en -13 som kan säljas för kanske 65 och dessutom tvingas lämna garanti...

Visst, begärda priser är högre men realistiska säljpriser mellan april och oktober.

Vart hittar du en -14 med 150 mil för 70 papp menar du? En handlare i USA då eller?

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Arrogans finns hos alla typer av handlare. Var in på Volvo för några månader sen då de hade en rätt fin XC70.
Pratade med säljaren om att byta in min V70 och skulle få helt OK betalt för den. Ville ju ha lite nyare och gärna fyrhjulsdrift. Ungefär 1 vecka efter att jag varit in ringer säljaren och ställer frågan: "Men du, vill du inte köpa en Ford istället?" Och när jag då sa nej, och att om jag hade velat haft en Ford hade jag väl åkt och kollat på en Ford istället för en volvo, så började han försöka sälja in en Ford. Och till saken hör att den han försökte sälja in mig på var en bil de inte ens hade på firman, och inte har nu heller.
Så, jag gav helt enkelt fan i att byta bil.
Poängen är att det finns säljare som inte borde vara säljare, oavsett om dom säljer bilar, skotrar, dammsugare eller självrengörande toalettsitsar.

F.B

Aktiv medlem
6 feb 2014
50
0
1
Hagge
När jag bytte in min skoter, så tyckte jag inte att jag fick ge så där fruktansvärt mycket emellan på den andra som jag ville ha. Var väl ungefär det jag hade räknat med. Firmorna lär ju leva av något de med. Det är ju inte välgörenhet de sysslar med. Men det är ju skillnad på om de bara ger folk skambud på det de vill byta in. Kanske inte funkar varje gång.
Man kan ju försöka sälja privat och se om man kanske kan få någon tusing mer istället för att byta in på firma. Själv så är jag lite bekväm av mig och tycker det är mycket smidigare att bara byta in mot något annat man vill ha, trots att man förlorar lite kosing på det sättet.
Men det är just den där arroganta känslan som de visar som stör mig. Att när affären är gjord, om det ens blir någon affär, så är man inte ens CO2 värd. Och att de inte hör av sig om en ev affärer som de kan tjäna fina pengar på är ännu konstigare i mina ögon.

Men som sagt, jag är ju inte en företagare, utan en konsument.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Arrogans finns hos alla typer av handlare. Var in på Volvo för några månader sen då de hade en rätt fin XC70.
Pratade med säljaren om att byta in min V70 och skulle få helt OK betalt för den. Ville ju ha lite nyare och gärna fyrhjulsdrift. Ungefär 1 vecka efter att jag varit in ringer säljaren och ställer frågan: "Men du, vill du inte köpa en Ford istället?" Och när jag då sa nej, och att om jag hade velat haft en Ford hade jag väl åkt och kollat på en Ford istället för en volvo, så började han försöka sälja in en Ford. Och till saken hör att den han försökte sälja in mig på var en bil de inte ens hade på firman, och inte har nu heller.
Så, jag gav helt enkelt fan i att byta bil.
Poängen är att det finns säljare som inte borde vara säljare, oavsett om dom säljer bilar, skotrar, dammsugare eller självrengörande toalettsitsar.

Gissningsvis jobbar han inom en månad hos en annan bilhandlare. Som säljer?... Ford!

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Efter påsk är snöskotrar billiga, särskilt när nya osålda ex reas ut...

En tumregel för säsongsvaror - allt från skotrar till badbollar - är att det kostar 30 % av varans värde för handlaren att ha den stående osåld till nästa säsong. Det är bra att ha den siffran i bakhuvudet om man ska lämna skambud på skotrar efter påsk.

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
När jag bytte in min m8 hcr -11 för 2 år sedan så fick jag betydligt bättre i inbyte hos konkurerande handlare än hos lokale A-C försäljaren.
Han tyckte dessutom han inte kunde erbjuda nog eftersom han inte sålde A-C och beklagade lite för det.
Kanske inte så konstigt min gröna själ hamnade på en Polaris :p

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Det har jag inte sagt något om, förstår även resonemanget, och köper det helt.

Men då har man inte grön själ oavsett.

Exempel:
Finns många idioter i min stad som hejjar på modo hockey, de kallar sig modoiter även då det går dåligt (jämnt). Det var enbart det som var min poäng,oavsett anledning att man byter märke osv.

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Förstår hur du menar k-len. Grön själ var väl att ta i. Ville bara poängtera hur illa handlaren sköter sig. Då jag faktiskt hade bestämt mig för att byta in mot en ny A-C. Men då det skiljer 15 i inbyte så kändes de inte så intressant. Nu är det ju inte enbart pga detta jag gick till konkurerande märke. Vill gärna ha en handlare som man känner har tid att lyssna och hjälpa till vilket man inte kände hos denne. Visst det går att köpa från en annan handlare på annan ort. Men kändes inte lockande :p

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Jo det är tråkigt om man inte känner sig "hörd".

Fällande priset så är det svårt, vissa ger bättre än andra.

När du ångrar dig och vill åka grönt igen är du välkommen in till handlaren du blev missnöjd hos, så kan vi bolla idéer och prata skotrar hela dagen så du känner dig nöjd så långt.

Får du då bättre mellanpris hos någon annan, så har vi iallafall lyssnat på dig:)

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Handlaren har ett enda mål, det är att göra så bra affär som möjligt för sig själv. I det ligger givetvis också att vårda kunderna så de kommer tillbaka. Men åt priserna kan denne inte göra särskilt mycket, han måste kunna sälja vidare ditt inbyte med vinst och dessutom lämna garanti. På säsongsvaror som snöskotrar tillkommer stora lagerkostnader och ett starkt årsmodellstänkande samt givetvis det faktum att många maskiner är slut efter några säsonger beroende på tidigare ägares körning. Därför går det inte som handlare att ge bra priser på inbytet så länge man inte får tjäna pengar på annat i affären, tex sälja utrustning och liknande med den nya skotern. Du får bättre för din gamla skoter om du köper kläder, tillbehör och en kälke också - räkna med att handlaren har uppåt 50% marginal på tillbehör, kanske Max 15% på själva skotern.