Efter en massa surfande på diverse amerikanska forum så har jag dyket på en massa info om kompsänkning och minskad squish och fick dock en ide om en topp från ex -09 som planas till squish runt 0.8-0.75 viket va jag förstod skulle vara optimalt. förstår att bredden och vinkeln på squish bandet spelar in samt utformningen av resten av förbränningsrummet spelar in. d&d riot kit bygger på denna princip att minska komp och squish och gå på med mer tändnig=mer effekt. har för mig att 800an innan den vart ho hade lägre komp, där av val av utgångsmatreal. Någon som har några ideer om hur de skulle funka??
Vad jag nu ska svamla om är taget från många års studie i tvåtaktstrimning och inget jag hittat på själv. Jag har testat de mesta själv och kommit fram till att man ska ta en nypa från alla stora trimgubbar/firmor världen över. Alla trimmare har rätt på sitt vis men de finns helt klart ett medel mellan alla påståenden och de har jag kommit fram till är bäst.
Klämspalten mellan kolvens tak och toppen är inte alls speciellt viktig som många kan tro på en tvåtaktare 50/50 av alla trimföretag och andra trimmare håller endera på minimal klämspalt eller rel stor klämspalt eller som jag bådeock ätare. Alla ORG skotermotor mc crossmotorer båtmotorer bygger med rel stor klämspalt och de beror inte på att de vill ha extra säkerhet mellan kolv o topp utan de beror på att de har kommit fram till att en viss klämspalt är bäst. De brukar ligga från 1,5mm-2mm på de flesta motorer när de kommer från fabrik. Tar vi istället en 4 taktare så lämnar de fabriken tightast möjliga som ex en crosshoj alt lansvägshojmotor ligger på 0,8-0,9mm ber på borr för där är det bevisat att tight är bäst.
Jag har grottat ner mig i topputveckling portning och har testat både tight vs stor klämspalt för jag trodde först på tight klämspalt för de lät logiskt bäst. Jag har testat på 600-1000cc skotermotorer och crossmotorer och båtmotorer och jag kan inte känna eller se skillnad vid körning eller bromsat i bänk. Nu sätter jag klämspalten mer efter hur toppen är gjord i grundutförande. Vill jag ha högre flamfart och mer kompförhållande så minskar jag i första hand klämspalten om den inte understiger 1mm helt enkelt ,,jag skiter i klämspalten såvida den håller sig inom 1-2mm.
Flamfarten och kompförhållandet samt hur bred squishytan är bestämmer mest hur locket ska dra.
Hög flamfart typ 24-35ms ger bra bottendrag vs en topp för dragrace som ligger på ca 14-16ms.
Många eftermarknadslock som passar allroundåkaren ligger runt 16-25ms. Org lock brukar tendera att vara mer bottendragstyp 27-35ms viket främjar bränsleförbrukning. Tackvare att org lock tenderar ha hög ff så kan ett trimlock lätt få ut mer sluteffekt bara genom att sänka flamfarten som ett exempel.
Högt vs lågt kompförhållande vs tändkurva är också olika tänk mellan trimmare. En del firmor bygger lock som har svinhögt kf men lågställd tändning och andra tvärtom. Vad som slutligen är bäst är svårt att svara på jag kör mer åt D&D tänk lågt kf och hög tänd för dragrace/älvgracer men Till allround åka och speciellt till högre höjds åka går jag på maximalt kf och rel "normal" tändkurva för de ger rappare svar från låga varv och mellanregister.