Hårdare driv vid start "variator"

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
8
38
Ursviken/skellefteå
Hoj!
Jag bytte till en matta med högre kammar för några år sedan.
Upplever att den (nu överdriver jag), att den inte orkar riktigt sparka iväg i starten.
Den är även nerdrevad, men variatorerna är orörda.

Vart "skruvar" jag för att få mera driv vid starten. Jag tror den växlar annars som den ska.

Skotern har en team variator
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
8
38
Ursviken/skellefteå
Hej
Remmen är rätt ny. Men det är inte orginalrem.
Det sitter en xs805 (tror jag den heter), och den har större kylflänsar än orginalremmen.
Jag upplevde att den var likadan med orginalrem.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det första man kollar är att remspänningen är rätt.
Är remmen för slak så blir det precis som du säger, skotern får starta på hög växel.

Sen kan det börja bli dags att kolla över variatorerna på en maskin av din årsmodell.
Fjädrar kan tex tappa lite spänst, då är det lätt att skotern känns seg.
Vad har du för tillslagsvarv på den nu?
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
8
38
Ursviken/skellefteå
Nu har vi inte fått vinter här uppe än, så allt är taget ur minnet.
Jag har spänt remmen så här:
Jag spände först remmen till mattan drevrunt (när skotern var i luften), men man kunde lätt stanna den med handen. Efter det släppte jag på remspänkingen tills matta stod still.

Tillslaget är jag ganska säker på att det ligger på 4000-4500 varv.

En fundering? När man drevat ner och bytt matta, skulle man inte behöva ändra fjäderläget sekundärvariatorn?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
4000-4500v lät bra . En sak du bör kolla i sekundären är om remmen rycks ner på djupet vid start. Testa stå stilla med huven öppen samt remmskydd borta, tryck sedan full gas både på hårt skoterspår samt i djupar snö. De brukar gå lägga något mellan styret o huven så man ser remmen.

Remmen får då inte åka ner mellan sekundärskivorna undantag vid högre fart såklart. Om remmen åker ner spänner man sekundärfjädern max men räcker inte det så byt fjäder till snäppet hårdare i starttryck på fjädern.
De går nå samma resultat genom byte av helix med brantare början.

Jag råkade ut för exakt samma problem på min Thundercat när mattan dubbades för då rycktes remmen ner i sekundären istället för mattspinn så de kändes som man startade på 2an.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.235
1.074
113
Stora Blåsjön
För att du ska kunna få någon bra hjälp så är det bra om du skriver ner vad du har i variatorerna, fjädrar, vikter och helix.
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
8
38
Ursviken/skellefteå
Variatorerna är helt orginal "edge switchback 600- 2005" "team variator".
Ska försöka hitta vad det innebär.
Sedan byttes det matta från en orginal 35mm till en 44 kammars matta.
Sedan ändrades drevningen till
Orginal 22/40=Utväxling 1.82
Nu 20/41= Utväxling 2.05 , jag tror Rmk har den utväxlingen.
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
8
38
Ursviken/skellefteå
Det här hittade jag
Primär variator
Fjäder svart/grön :7042083

Vikt: 10-60. :art 1321587

Sekundär variator
Fjäder: LH, svart :art 7043063
Helix (ramp driven) 56/42-36 art5134095
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Den test jag rek för att kolla om remmen sugs ner i sek vid start kan du kolla nu på gräs/läggda. Varmkör motor och variatorer så mycket du törs innan motorn kokar för ju hetare de är desto lättare sugs remmen ner i sekundären. Gräs ger bättre fäste än snö så sugs den inte ner då så lär den aldrig åka ner vare sig i djup snö eller på led.
Om den sug ner så kan du som ex sätta dit en helix som ger 40-36 eller 42-36 dvs inte en 3 stegs som du har nu.
Hårdare starttryck på sek fjädern ger i stort sett samma effekt. De jobbiga i detta fall är att du/vi inte vet hur fräsch sekundärfjädern är den kan vara sopslut så de är svårt rek styrka på en ny.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.235
1.074
113
Stora Blåsjön
Den test jag rek för att kolla om remmen sugs ner i sek vid start kan du kolla nu på gräs/läggda. Varmkör motor och variatorer så mycket du törs innan motorn kokar för ju hetare de är desto lättare sugs remmen ner i sekundären. Gräs ger bättre fäste än snö så sugs den inte ner då så lär den aldrig åka ner vare sig i djup snö eller på led.
Om den sug ner så kan du som ex sätta dit en helix som ger 40-36 eller 42-36 dvs inte en 3 stegs som du har nu.
Hårdare starttryck på sek fjädern ger i stort sett samma effekt. De jobbiga i detta fall är att du/vi inte vet hur fräsch sekundärfjädern är den kan vara sopslut så de är svårt rek styrka på en ny.
Det slajmgräs som är ute nu är det inte bra fäste i, provade nyss... :) torrgräs är desto bättre.
Sen helixen som han har är inte en trestegs... den sista siffran anger hur långt den första vinkeln går i tum.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.235
1.074
113
Stora Blåsjön
Det här hittade jag
Primär variator
Fjäder svart/grön :7042083

Vikt: 10-60. :art 1321587

Sekundär variator
Fjäder: LH, svart :art 7043063
Helix (ramp driven) 56/42-36 art5134095
Med dom grejorna du har så ska det funka bra, mitt tips är att kolla så bussningar och rullar i primären är frächa, viktena ska vicka minimalt i sidled, gör dom det byt bussningar på vikterna.
Rullarna i primären är också viktigt att dom rullar lätt och inte har nött in i korset och att dom är runda. Redan vid 300mil så brukar man behöva byta en del grejor i primären.
Fjädrar är förbrukningsvara och bör helst bytas varje år om man vill ha maximal prestanda i grejorna.
Så kolla igenom variatorerna och byt båda fjädrarna så ska det funka fin.

Grejorna i sekundären är samma saker som sitter original i pro rmk mfl och drevningen också.
Jag har en helt ny sekundärfjäder som du listat som jag kan sälja.
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
8
38
Ursviken/skellefteå
Jag har ägt skotern i 7-8 år, och det är bytt någon bussning senaste åren i variatorerna. Fjädrarna är aldrig bytta.
Vad vill du ha för fjädern? (Asker)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.235
1.074
113
Stora Blåsjön
Vad tror ni inslagsvarvet blir med en primärfjäder 140-330, kontra orginal 120-340 ( har då inslag 4000-4500 varv)
Det lär hamna ca 200 varv över mot vad du har nu och samma sak på toppvarvet kommer att sjunka ca 100varv. Så det beror lite på vad den varvar i dagsläget (nu har du garanterat trötta fjädrar så det stämmer ändå inte) Så en ny 120/340 är nog det säkraste.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Jag hittade en teamfäder på speedtech som är 130-350.
Borde det funka? Får lite högre startvarv utan att förlora på toppen.
130 i startvarv ger vassare start men 10 hårdare i toppvarv kan ge lite övervarv så den tappar effekt. Försök hitta en fjäder som ger 130-340 för där ger den mest effekt. Du kan prova ännu hårdare tillslag tyyp 140-160 för då blir den bet vassare i start. Men ju högre tillslag desto högre risk att remmen rycks ner i sekundärvarren vid start!!