Förändring är aldrig enkelt och vi har ett inneboende motstånd mot förändringar inbyggt i oss. Gillar du läsa mer om sånt rekommenderar jag James Prochaska och Carlo Di Clemente, det finns hur mycket som helst att ta del av.
Jag gissar att vi om några år kommer att titta tillbaka på motståndet mot hjälm på skoter på samma sätt som vi idag ser tillbaka på motståndet mot tillexempel halvljuslagen.
Halvljuslagen mötte starkt motstånd från allmänheten när den infördes. Motargumenten var framförallt av teknisk natur:
”Generatorn orkar inte med. Batteriet kommer att laddas ur.”
”Glödlamporna tar slut på några månader. Det blir dyrt att byta lampor hela tiden”.
Men det fanns också de som ansåg lagen trafikfarlig:
”Du kommer med solen i ryggen och möter en bil med lyset tänt på ett backkrön. Du kommer att bli bländad och köra i diket.”
Det var naturligtvis nonsens och även de tekniska argumenten saknade relevans.
Samma sak med säkerhetsbältet, argumenten var lika ihåliga när bilbälteslagen infördes vid samma tid. 1975 kom lagen om att man måste använda bilbälte i framsätet och 1988 utökades den till att även gälla passagerare i baksätet.
Konservativa gubbar spådde att bilbältena skulle bli vår död.
”Du åker av vägen och bilen börjar brinna. Hur kul är det då att sitta fastlåst i ett bälte och inte kunna komma loss?”.
”Om bilen voltar är det bättre att kastas ur bilen än att sitta fastspänd och krossas av bilen”.
Det var som sagt nonsens och snart bevisade verkligheten hur fel gubbarna hade haft. Lagarna fick olyckskurvorna i Sverige att vända brant nedåt. Den positiva utvecklingen var så pass påtaglig att allt fler andra länder tog efter. I dag är det många länder, framförallt i Europa, som har lagar om att man ska vara fastspänd när man åker bil och lagar om minst halvljus (eller mostvarande) vid färd.
Man behöver inte gilla förändring men när argumenten för är så starka kanske det är läge att tänka efter.
Fartkameror... vem fan gillar fartkameror? Men dom beräknas rädda tjugo liv om år... Jag gillar dom fortfarande inte men, jag förstår varför dom finns.
Det är trots allt väldigt få som skadas eller omkommer på skoter varje år. Men, med hjälm på alla hade det varit färre. Så jag ser till att ha hjälm på mig och min familj och dessutom de som jag åker med.
Det finns utan tvekan större problem i världen än en lag som säger att du måste ha hjälm när du åker skoter. Mitt förslag är att hitta något att kämpa för som är av verkligt värde, för dig och dina medmänniskor.
Med vänlig hälsning,
F