Lag på hjälmtvång.

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Mycket pajkastning som väntat när förståsigpåare klankar ner på folk som inte använder hjälm.
Själv använder jag alltid hjälm när jag åker skoter, när jag fraktar fiskeprylar ut på isen använder jag den dock väldigt sällan.

Det är skillnad på åka skot er och att åka skoter.
Något många här verkar ha svårt att förstå.

Om jag lastar pulkan med prylar och smyger ut på isen för att försöka lura en röding eller om farsan ska dra ut timmer från skogen går inte att jämföra med hård ledköring eller puderpumpning och klättring i branta backar.

Kommerpersonligen knappast ändra beteende efter nyår.
Mvh Erland
 

baner85

Välkänd medlem
14 jun 2012
123
0
16
Är helt okej med dessa ändringar.

Betyder inte att jag kommer att följa lagen till punkt och prick.

Ibland är det skönt att slippa hjälmen, tex när man är iväg och jagar, slipper man lämna en 5000:- hjälm vid skotern. Kör ändå lugnt och så mycket som möjligt på led med en kälke full med packning bakom sig.

Annars brukar jag ha hjälm.

/Baner
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
För att stänga diskussionen handlar det ju mångt och mycket om sunt förnuft. Skall man ut och nöjeskarta=hjälm alltid på. Skall man köra skata ner till sjön å fiska, dra timmer, dra skidspår etc etc så förstår jag att man inte kanske har hjälm. Sunt förnuft skall råda. Ser dock inte det negativa med hjälmlagen. Rätt säker att lagens långa arm kommer bedöma detta på likadant sätt.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Fast det är ju iofs rätt ofta olyckor med fyrhjulingar vid just arbetsmoment som timmer och ved.
 

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Klart man ska ha hjälm men ingen lag på det tack!
Men lag på hjälm vid vistelse på båt/färja tycker jag är ett måste!
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Fast det är ju iofs rätt ofta olyckor med fyrhjulingar vid just arbetsmoment som timmer och ved.
Just i detta fall tänkte jag på snöskoter. När man kör fyrhjuling skall man alltid oavsett undantag ha hjälm anser jag.
 

vattenglas

Aktiv medlem
6 dec 2009
61
0
6
Löjligt att införa hjälmtvång. Den som krockar utan hjälm har endast sig själv att skylla. Använder för det mesta hjälm när jag kör men ska jag åka 500m ner på isen för att fiska så använder jag den inte. Dumt att stifta lagar som inte följs, urholkar betydelsen fullständigt. Kommer förmodligen att fungera på skidorter och liknande. Men hur skall polisen kunna kontrollera att den följs i övrigt. Kommer inte att fungera. Den som kör utan hjälm är dessutom medveten om riskerna och jag har svårt att tänka mig att denna lag kommer att påverka antalet allvarliga olyckor nämnvärt. Borde vara hjälmtvång för båt också tycker jag. :mad2:
 

vattenglas

Aktiv medlem
6 dec 2009
61
0
6
Skulle gärna se en redig kruka på herr Olov Von Dinkenspiel när han skall ut med snipan i Stockholms skärgård :). Undrar när den lagen kommer.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Skulle gärna se en redig kruka på herr Olov Von Dinkenspiel när han skall ut med snipan i Stockholms skärgård :). Undrar när den lagen kommer.
kommer inte komma nån sån lag, då måste ju dom som bestämmer också ta på sig hjälmen, och det vill dom ju inte
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Löjligt att införa hjälmtvång. Den som krockar utan hjälm har endast sig själv att skylla. Använder för det mesta hjälm när jag kör men ska jag åka 500m ner på isen för att fiska så använder jag den inte. Dumt att stifta lagar som inte följs, urholkar betydelsen fullständigt. Kommer förmodligen att fungera på skidorter och liknande. Men hur skall polisen kunna kontrollera att den följs i övrigt. Kommer inte att fungera. Den som kör utan hjälm är dessutom medveten om riskerna och jag har svårt att tänka mig att denna lag kommer att påverka antalet allvarliga olyckor nämnvärt. Borde vara hjälmtvång för båt också tycker jag. :mad2:
Utan hjälm har man sig själv att skylla skriver du. Då menar du alltså att utan hjälm får man själv, eller anhöriga bekosta vården. De som inte har råd med miljonbelopp ska självdö med andra ord? Samma tänk med bilbälten, vinterdäck, Mc-hjälm m.m, så vi lika gärna kan ta bort dom lagarna kanske?
 

vattenglas

Aktiv medlem
6 dec 2009
61
0
6
Utan hjälm har man sig själv att skylla skriver du. Då menar du alltså att utan hjälm får man själv, eller anhöriga bekosta vården. De som inte har råd med miljonbelopp ska självdö med andra ord? Samma tänk med bilbälten, vinterdäck, Mc-hjälm m.m, så vi lika gärna kan ta bort dom lagarna kanske?
Ja enligt mig skulle vi kunna vara utan alla dessa lagarna utom möjligen vinterdäckskravet som har en större påverkan på andra. Det ligger ändå på den enskillda individen att förstå att man använder hjälm om man ska ut och våldköra, annars pågår någon form av självsanering på de som ännu inte har förstått detta. Jag behöver inte ha staten att byta blöja på mig så att säga.
Jag anser att friheten är värd ganska mycket och att det är menlöst att stifta lagar som självklart kommer att brytas. Det gör att folk tappar respekt för svensk lag i sin helhet.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Fantastiskt genomtänk lag detta. OM man framför moped utan motorn igång behövs ingen hjälm, Så rullar man ut för någon brant backe så är det okej. Men det står ingenting om vilka undantag som kommer gälla.
 

Laxmacka

Aktiv medlem
6 aug 2013
67
0
6
Kiruna
Ser att många skriver att man får skylla sig själv om man kraschar utan hjälm.
Vi får inte glömma de tillfällen två skotrar kolliderar. Andra kan bli ärrade för livet för att just du inte hade hjälm i den kollisionen.

Men jag är också delad till lagen. Jag använder normalt hjälm när jag kör skoter men sällan nära jag är ute och fiskar vilket jag ofta gör.

Såg att det vart mycket snack om dessa peltorkåpor. Här uppe i Kiruna är peltorkåpor mycket vanligt vid skoterkörning, inga konstigheter. Jag skulle gissa på att det är ungefär 50/50 på användningen av hjälm. Möjligt att några till använder hjälm sen årsskiftet men varje tur jag vart ute efter nyår har jag mött en handfull personer utan hjälm, kanske inte hälften men nära på.

Det ska bli intressant att höra när första bötern dyker upp. Här uppe har polisen väldigt små resurser för att kontrollera skotrar. Jag har nästan aldrig träffat på en polis på skoter så chansen att bli bötfälld är nog ganska liten. Får se vad som händer till våren.

Man hör ofta att fiskegubbarna är mycket upprörda pga av hjälmtvånget. De flesta vägrar använda hjälm.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag har nu kört med min BRP Modularhjälm under den kalla tiden som är min högsäsong. Som väntat är det fullständigt värdelöst. Att i -20 till -40 ha en gummimask över ansiktet som blir lite fuktig är direkt förkastligt. Det enda man vill det är att komma ur grejorna för att det är obekvämt obehagligt och man riskerar en köldskada. När vi får coctail temperaturer på runt minus 10 då tar jag fram leksakerna igen.

De människor som har beslutat detta om hjälm tvång finns i en helt annan verklighet än vad jag gör. Jag har nämnt det tidigare när det är kallt och man ska ta av hjälmen och det inte finns någon varm plats att förvara den på vad gör man då ?. Jo det blir att gå tillbaka till det vi använt i alla tider och det folk i kalla regioner vet fungerar. Det är inte en hjälm
 

Freddan Rev 800

Välkänd medlem
9 dec 2005
636
4
18
Skellefteå
www.partybandettba.se
Förändring är aldrig enkelt och vi har ett inneboende motstånd mot förändringar inbyggt i oss. Gillar du läsa mer om sånt rekommenderar jag James Prochaska och Carlo Di Clemente, det finns hur mycket som helst att ta del av.

Jag gissar att vi om några år kommer att titta tillbaka på motståndet mot hjälm på skoter på samma sätt som vi idag ser tillbaka på motståndet mot tillexempel halvljuslagen.
Halvljuslagen mötte starkt motstånd från allmänheten när den infördes. Motargumenten var framförallt av teknisk natur:
”Generatorn orkar inte med. Batteriet kommer att laddas ur.”
”Glödlamporna tar slut på några månader. Det blir dyrt att byta lampor hela tiden”.
Men det fanns också de som ansåg lagen trafikfarlig:
”Du kommer med solen i ryggen och möter en bil med lyset tänt på ett backkrön. Du kommer att bli bländad och köra i diket.”
Det var naturligtvis nonsens och även de tekniska argumenten saknade relevans.

Samma sak med säkerhetsbältet, argumenten var lika ihåliga när bilbälteslagen infördes vid samma tid. 1975 kom lagen om att man måste använda bilbälte i framsätet och 1988 utökades den till att även gälla passagerare i baksätet.
Konservativa gubbar spådde att bilbältena skulle bli vår död.
”Du åker av vägen och bilen börjar brinna. Hur kul är det då att sitta fastlåst i ett bälte och inte kunna komma loss?”.
”Om bilen voltar är det bättre att kastas ur bilen än att sitta fastspänd och krossas av bilen”.
Det var som sagt nonsens och snart bevisade verkligheten hur fel gubbarna hade haft. Lagarna fick olyckskurvorna i Sverige att vända brant nedåt. Den positiva utvecklingen var så pass påtaglig att allt fler andra länder tog efter. I dag är det många länder, framförallt i Europa, som har lagar om att man ska vara fastspänd när man åker bil och lagar om minst halvljus (eller mostvarande) vid färd.

Man behöver inte gilla förändring men när argumenten för är så starka kanske det är läge att tänka efter.
Fartkameror... vem fan gillar fartkameror? Men dom beräknas rädda tjugo liv om år... Jag gillar dom fortfarande inte men, jag förstår varför dom finns.

Det är trots allt väldigt få som skadas eller omkommer på skoter varje år. Men, med hjälm på alla hade det varit färre. Så jag ser till att ha hjälm på mig och min familj och dessutom de som jag åker med.

Det finns utan tvekan större problem i världen än en lag som säger att du måste ha hjälm när du åker skoter. Mitt förslag är att hitta något att kämpa för som är av verkligt värde, för dig och dina medmänniskor.

Med vänlig hälsning,
F
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Förändring är aldrig enkelt och vi har ett inneboende motstånd mot förändringar inbyggt i oss. Gillar du läsa mer om sånt rekommenderar jag James Prochaska och Carlo Di Clemente, det finns hur mycket som helst att ta del av.
Hur lätt som helst att ta på sig hjälmen. Det är inte svårt bara det att det helt enkelt inte passar mitt sätt att använda skotern och vad vi gör


Jag gissar att vi om några år kommer att titta tillbaka på motståndet mot hjälm på skoter på samma sätt som vi idag ser tillbaka på motståndet mot tillexempel halvljuslagen.
Halvljuslagen mötte starkt motstånd från allmänheten när den infördes. Motargumenten var framförallt av teknisk natur:
”Generatorn orkar inte med. Batteriet kommer att laddas ur.”
”Glödlamporna tar slut på några månader. Det blir dyrt att byta lampor hela tiden”.
Men det fanns också de som ansåg lagen trafikfarlig:
”Du kommer med solen i ryggen och möter en bil med lyset tänt på ett backkrön. Du kommer att bli bländad och köra i diket.”
Det var naturligtvis nonsens och även de tekniska argumenten saknade relevans.
Helt irrelevant !
Samma sak med säkerhetsbältet, argumenten var lika ihåliga när bilbälteslagen infördes vid samma tid. 1975 kom lagen om att man måste använda bilbälte i framsätet och 1988 utökades den till att även gälla passagerare i baksätet.
Konservativa gubbar spådde att bilbältena skulle bli vår död.
”Du åker av vägen och bilen börjar brinna. Hur kul är det då att sitta fastlåst i ett bälte och inte kunna komma loss?”.
”Om bilen voltar är det bättre att kastas ur bilen än att sitta fastspänd och krossas av bilen”.
Det var som sagt nonsens och snart bevisade verkligheten hur fel gubbarna hade haft. Lagarna fick olyckskurvorna i Sverige att vända brant nedåt. Den positiva utvecklingen var så pass påtaglig att allt fler andra länder tog efter. I dag är det många länder, framförallt i Europa, som har lagar om att man ska vara fastspänd när man åker bil och lagar om minst halvljus (eller mostvarande) vid färd.
Helt irrelevant
Man behöver inte gilla förändring men när argumenten för är så starka kanske det är läge att tänka efter.
Fartkameror... vem fan gillar fartkameror? Men dom beräknas rädda tjugo liv om år... Jag gillar dom fortfarande inte men, jag förstår varför dom finns.

Det är trots allt väldigt få som skadas eller omkommer på skoter varje år. Men, med hjälm på alla hade det varit färre. Så jag ser till att ha hjälm på mig och min familj och dessutom de som jag åker med.

Det finns utan tvekan större problem i världen än en lag som säger att du måste ha hjälm när du åker skoter. Mitt förslag är att hitta något att kämpa för som är av verkligt värde, för dig och dina medmänniskor.

Med vänlig hälsning,
F
Argumenten starka ? Du jag kan garantera dig att du inte åker enkel resa med familjen 10 mil i Januari när det är 30 grader kallt och därför kan du bekvämt bortse ifrån mina åsikter. Eftersom du tror att alla använder skotern som du och din familj gör så anser du att dina argument starka. One size fit’s all.

Naturfolk på kalla platser använder sällan hjälm när det är kallt ute och kommer inte att göra det i fortsättningen heller.