Repig kolv 800 h.o (söker anledning?)

Tpettersson

Medlem
3 jan 2016
28
0
1
Storfors
Hej !
Vart idag årets första längre tur ..
Maskinen skottade på fint som vanligt ibörjan..
Sedan började den blöddra och blev orkeslös på lågvarv och mellanregister , slog av och öppnade huven inspekterade , allt såg bra ut ..
Drog igång den igen och den gick som fint som inget hänt ..
Började åka hemmåt och blev några stopp då polaren hade sin grabb med på sin maskin , då började den bete sig konstigt igen ..
Tomgången ökade , började gå lite rungt ungefär som den tappade en cylinder
Kom hem och körde in maskinen i garaget ..
Tjurig som man var så ja satt mig ner och började googla lite
Och läste att det är standard att insugsgummina spricker
Ut i garaget och skruvade bort dem hittar ingen spricka men lyser in på kolvarna och en av kolvarna har ordentliga repor på insugsidan ..
Sitter wiseco kolvar i den och maskinen har gått max 200 mil sedan den renoverades .. Köpte maskinen av min kusin förra säsongen och inte kört många mil på den ..
Hade maskinen inlämnad på en känd verkstad för injustering av oljepumpen / ombestyckning på lågfart
Kan detta ha något samband ?
Eller är det bara oflyt?
Har ej rivit av cylinder / topp än så har bara konstaterat repor i en kolv och inga sprickor i insugsgummin
/Tomas
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
De kan vara några fel att välja på.

1. Första felet är att de monterat smidda kolvar för de hör inte hemma i denna motor. Smidda kolvar skär lättare än gjutna för de sväller fortare vid värme och oljan suger inte fast i kolvens material lika bra som gjutna. Smidda kolvar kör man bara i motorer som är kända för att spräcka kolvkjolar eller cylindrar.

2. Den kan ha dragit in snö så den snöskurit. Leta glipor vid luftintag för de kan ha kommit in små mängder många ggr så den tillsut skurit.

3. Iom att den har smidda kolvar så kräver den extra lång varmkörning innan man drar på. Om man fuskat med varmkörning kan man ha fått flera små kallskärningar. Kallskärning = Smidda kolvar sväller fortare än cylindern om man drar iväg för tidigt.

4. De kan vara bränslebrist också typ skit i nålmunstycke eller munstycken. Om bestyckningen på lågfart lär inte ha med skärningen att göra.

5. Revorna kan även bero på att cylindern hade revor i redan innan kolvarna monterades.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Utan att se om kolven är smält vid utblås så går de inte säga vart spikmärkena kommer sig av. Tänk på att kolla om knastren som håller kolvbulten sitter kvar. De kan vara ett sådant clips som åkt av och orsakat kolvens skador.
Om de inte är de nämnda felen så kan ramlagren skurit och kastat ur sig skräp från kulhållarna som ex.
 

Tpettersson

Medlem
3 jan 2016
28
0
1
Storfors
http://www.ladda-upp.se/bilder/szlomvvxrwjrgi/

Som synes är kolven är nästan som värst repig på utblås sidan iallafall .. Hur kontrollerar ja enklast ramlager utan att riva? Inget glapp eller dyligt i när man rycker stakarna iallafall ..
Maskinen har gått Max 60 mil sen den fick nya lager / nyfettad vev,kolvar
Ny nicasilade cylindrar .. Surt känns det
 

Tpettersson

Medlem
3 jan 2016
28
0
1
Storfors
Jag tycker det ser ut som om du fått in kylvätska i cylindern ? Finns det vatten i vevhuset?
Det var lite vatten i vevhuset men ja kan inte svara på om de kom dit när ja ryckte cylindrarna eller om de fanns där innan ... Men den blöddra ju å sköt lite som sagt ... Men är det cylinder/topppackning som är faktorn där isåfall eller var bör ja leta ?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Jag tycker inte alls det ser ut som något har lossnat eller ett lagerhaveri, snarare håller jag med om att den ser ut att ha fått i sig kylarvätska, allt sot på både koltopp å förbränningsrum är ju bortspolat...
 

Tpettersson

Medlem
3 jan 2016
28
0
1
Storfors
Jag tycker inte alls det ser ut som något har lossnat eller ett lagerhaveri, snarare håller jag med om att den ser ut att ha fått i sig kylarvätska, allt sot på både koltopp å förbränningsrum är ju bortspolat...
Ok , jag köper ditt resonemang , men nu är ja fortfarande osäker på hur ja ska göra för att detta inte ska hända igen .. Vart ligger den troliga orsaken ?:Cry:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
De ser faktiskt ut som den dragit in vatten för de liknar skärningar jag sett på watercrossmotorer som dragit in vatten. Besikta toppens oring noga och köp en ny oring. Vill man säkra sig ännu mer från oringsläkage så limmar man fast alla oringar med packningsspray klister. Kolla även noga på anliggningsytorna på både topp och cylinder så de inte har någon skada som gör att de inte kan klämmas ihop fullständigt! De är nämligen inte ovanligt att folk tappar en cylinder eller topp i golvet så de får små upphöjda skader.

De är omöjligt att besikta lagren men hugger de när du drar runt veven så är de absolut väck. Men obs tänk på att svänghjulsmagneterna hugger en del!
Gå igenom förgasaren som jobbar mot den cylindern innan du kör igen så den inte har skit i några munstycken.
Skölj ur vevhuset flera gånger och dra även runt papper med vevaxen.
 

Tpettersson

Medlem
3 jan 2016
28
0
1
Storfors
De ser faktiskt ut som den dragit in vatten för de liknar skärningar jag sett på watercrossmotorer som dragit in vatten. Besikta toppens oring noga och köp en ny oring. Vill man säkra sig ännu mer från oringsläkage så limmar man fast alla oringar med packningsspray klister. Kolla även noga på anliggningsytorna på både topp och cylinder så de inte har någon skada som gör att de inte kan klämmas ihop fullständigt! De är nämligen inte ovanligt att folk tappar en cylinder eller topp i golvet så de får små upphöjda skader.

De är omöjligt att besikta lagren men hugger de när du drar runt veven så är de absolut väck. Men obs tänk på att svänghjulsmagneterna hugger en del!
Gå igenom förgasaren som jobbar mot den cylindern innan du kör igen så den inte har skit i några munstycken.
Skölj ur vevhuset flera gånger och dra även runt papper med vevaxen.
Japp ja ger mig fan på att den tagit in vatten ..
Ja hittar inget som tyder på att den har sugit in nå vatten nånstans :weird:
Kan nått mer spela in än cylindernfots packning eller oringarna att de plötsligt suger vatten?
Har beställt nya kolvar å packningar , för nog bli en nog cylinder också ..
De sura är ju om de skiter sig igen ..
Du har inte lust å länka till ett bra lim?

Jag har kört i avfettning i två omgångar nu å det är inte nått spån eller så ,
Ska göra två gånger med papper imorgon också ..
Och maskinen verkar gå runt fint ..

Vad är detta för nippel som sitter under insuget ?
Får inte ihop de med att den går till något
http://www.ladda-upp.se/bilder/ekrdotwjxmfjz/
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
var går slanganslutningen ? antingen är det vevhus vakum till soppa pumpen eller så kylarvätska ,
om den har rasat rejält tidigare kan det kanske vara en spricka i vevhuset , cylindrarna brukar ju spricka ...
 

Tpettersson

Medlem
3 jan 2016
28
0
1
Storfors
var går slanganslutningen ? antingen är det vevhus vakum till soppa pumpen eller så kylarvätska ,
om den har rasat rejält tidigare kan det kanske vara en spricka i vevhuset , cylindrarna brukar ju spricka ...
Jo men de yra är att jag monterade isär allt igår och är nästan 110% att jag inte ryckt bort nån slang från den nippeln ..
Ok , känns ju skumt när den har vart totalt isär ganska nyligen att de inte upptäckt sprickan och då renoverades den inte pg av ras utan för de var dags :blink1:.. Får bli ny cylinder och kolvar sen hålla tummarna:evil:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Jo men de yra är att jag monterade isär allt igår och är nästan 110% att jag inte ryckt bort nån slang från den nippeln ..
Ok , känns ju skumt när den har vart totalt isär ganska nyligen att de inte upptäckt sprickan och då renoverades den inte pg av ras utan för de var dags :blink1:.. Får bli ny cylinder och kolvar sen hålla tummarna:evil:
Ang nippeln så ska den kopplas till oljebehållaren!! Nippeln går rakt in till oljepumphuset och vattenpumpsdrivningen. Om den körts på detta sättet så har lär plastdrevet som driver vattenpumpen skadats. Istället för olja i detta drevhus så har den bara fått luft i 200 mil.

Nu kan man misstänka att vattenpumpen stannade så den blev för het också på den cylindern. Om man tittar noga på första bildens cylinder så ser man svarta skuggor av sot som sträcker sig ut från cylinderns och ut tvärsöver oringen. De talar för att den läckt vatten och tryckt ut komptryck ut i kylvattent.

Du måste med andra ord ta lös hela motorn så du kan plocka isär allt som har med vattenpumpens drivning att göra. Och du måste beställa 2 st lager till vattenpump och oljepumpens drivaxel samt att du säkerligen måste köpa en ny axel med plastdrevet på. Lagren till denna axel går sönder när man river lös dem så de måste alltid köpas nya. Riv först och beställ sedan för de kan bli en ny vattenpumps tätning och packningar också som du bör byta i samma veva.

Här är länken till vart nippeln ska vara kopplas in på tanken http://www.skidooparts.com/oemparts/a/ski/500c12ebf87002314436e0ed/oil-tank
 

Tpettersson

Medlem
3 jan 2016
28
0
1
Storfors
Ang nippeln så ska den kopplas till oljebehållaren!! Nippeln går rakt in till oljepumphuset och vattenpumpsdrivningen. Om den körts på detta sättet så har lär plastdrevet som driver vattenpumpen skadats. Istället för olja i detta drevhus så har den bara fått luft i 200 mil.

Nu kan man misstänka att vattenpumpen stannade så den blev för het också på den cylindern. Om man tittar noga på första bildens cylinder så ser man svarta skuggor av sot som sträcker sig ut från cylinderns och ut tvärsöver oringen. De talar för att den läckt vatten och tryckt ut komptryck ut i kylvattent.

Du måste med andra ord ta lös hela motorn så du kan plocka isär allt som har med vattenpumpens drivning att göra. Och du måste beställa 2 st lager till vattenpump och oljepumpens drivaxel samt att du säkerligen måste köpa en ny axel med plastdrevet på. Lagren till denna axel går sönder när man river lös dem så de måste alltid köpas nya. Riv först och beställ sedan för de kan bli en ny vattenpumps tätning och packningar också som du bör byta i samma veva.

Här är länken till vart nippeln ska vara kopplas in på tanken http://www.skidooparts.com/oemparts/a/ski/500c12ebf87002314436e0ed/oil-tank
Ska kolla upp detta till 100% när jag kommer hem ..
Men om det nu är så måste ja då klyva motorn för å byta lagren till axeln?
Verkar dessutom som man måste köpa en ny komplett vattenpump ..
 
Last edited:

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Ska kolla upp detta till 100% när jag kommer hem ..
Men om det nu är så måste ja då klyva motorn för å byta lagren till axeln?
Verkar dessutom som man måste köpa en ny komplett vattenpump ..
Du behöver inte klyva motorn. Pumpen sitter under ett lock på nedre vevhushalvans framsida.
 

Tpettersson

Medlem
3 jan 2016
28
0
1
Storfors
Ska kolla upp detta till 100% när jag kommer hem ..
Men om det nu är så måste ja då klyva motorn för å byta lagren till axeln?
Verkar dessutom som man måste köpa en ny komplett vattenpump ..
Nu har jag kollat och de sitter en slang från anslutningen i oljekärlet till nippeln i blocket
Så allt där borde ju vara helt ...
Jag hittade en bättre bild på nått forum
De är den största nippeln till höger på bilden
http://www.ladda-upp.se/bilder/bddilyiedwncp/
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Ska kolla upp detta till 100% när jag kommer hem ..
Men om det nu är så måste ja då klyva motorn för å byta lagren till axeln?
Verkar dessutom som man måste köpa en ny komplett vattenpump ..
Tyvärr mins jag inte till 100% om man kunde byta denna vattenpumpaxel utan att klyva blocket men jag tror det. Om du tar lös oljepumpen så ser du om de går ta lös lagret rakt utåt oljepumpen sett. Om de går så kan du även byta lagret utåt på vattenpumpsidan. Du kan få ta i rejält när du ska lös med denna axel utåt mot vattenpumpen sett!! Värm blocket med varmluftspicka där lagren sitter så åker axel ut lättare. Man kan bryta med knivar och träkilar mot vattenpupens hus/hållare så du sakta kilar ut axeln åt vattenpumpsidan sett. När axeln är ute kan du förmodligen slå ut lagren genom att fippla in en lång stålpinne genom lagrens mittenhål och dona ut dem åt var sitt håll .Nu när jag skriver så blir jag mer säker på att de va så man bytte lagren = ingen klyvning av motorblock krävs.

Jag kollade skidoo part och enbart axeln med plastdrevet har utgått men man behöver dock de mesta de säljer i kittet. Men som sagt försök riva ut lagren och fippla ut axeln för man vet aldrig du kan ha sådan tur att drevet är ok och då behöver du bara byta de små lagren som går väck vid urtagning.
 
Last edited:

Tpettersson

Medlem
3 jan 2016
28
0
1
Storfors
Tyvärr mins jag inte till 100% om man kunde byta denna vattenpumpaxel utan att klyva blocket men jag tror det. Om du tar lös oljepumpen så ser du om de går ta lös lagret rakt utåt oljepumpen sett. Om de går så kan du även byta lagret utåt på vattenpumpsidan. Du kan få ta i rejält när du ska lös med denna axel utåt mot vattenpumpen sett!! Värm blocket med varmluftspicka där lagren sitter så åker axel ut lättare. Man kan bryta med knivar och träkilar mot vattenpupens hus/hållare så du sakta kilar ut axeln åt vattenpumpsidan sett. När axeln är ute kan du förmodligen slå ut lagren genom att fippla in en lång stålpinne genom lagrens mittenhål och dona ut dem åt var sitt håll .Nu när jag skriver så blir jag mer säker på att de va så man bytte lagren = ingen klyvning av motorblock krävs.

Jag kollade skidoo part och enbart axeln med plastdrevet har utgått men man behöver dock de mesta de säljer i kittet. Men som sagt försök riva ut lagren och fippla ut axeln för man vet aldrig du kan ha sådan tur att drevet är ok och då behöver du bara byta de små lagren som går väck vid urtagning.
Svarade längre upp men du missa nog :)

Nu har jag kollat och de sitter en slang från anslutningen i oljekärlet till nippeln i blocket
Så allt där borde ju vara helt därinne...
Jag hittade en bättre bild på nått forum
De är den största nippeln till höger på bilden
http://www.ladda-upp.se/bilder/bddilyiedwncp/