Jag tror att vi utan att tveka kan utnämna Hjulboggi till forumets största "märkesfantast", misstänker att om Yama saluförde en giljotin täckt med hakkors tänkt för kattungar så vore det den bästa prylen på marknaden sedan den storkaliga elektrifieringen =)
Hursomhelst så är all utveckling av godo och jag hoppas verkligen att Yama byggt en kanonmaskin, jag tvivlar på dom nått ända fram men jag hoppas. Så oerhört fruktansvärt tung och klumpig som ändå M1100 T är så kan jag inte tänka mej att dom lyckats förvandla en så pass nära släkting till något banbrytande.
Yamahafantasterna har alltid, sedan 4T-intåget i alla fall, hävdat att vikten inte är allt, och dom har till viss del rätt... men åt fel håll.
Yama har med hundraprocentig säkerhet lyckats få vartenda kilo extra på deras maskiner att kännas som tre. Nytron har aldrig varit någonting annat än fullständigt vedervärdig. Att det skulle skilja ett gram under 100kg mellan polarens M1100T, (visst det är en Arctic men det är samma chassi som ny-Yaman). och min RMK, eller för den delen den Boondocker 3900 jag hade innan, går inte märka av när man kör.
Körde jag bara led, långt på välpistade och bra leder, så hade jag med säkerhet en Apex vilket är en väldigt bekväm och trevlig "Grand tourer". Men jag anser att det kommer att krävas en del extremt radikalt nytänkande på chassiekonstruktionssidan för att åstadkomma en fyrtaktsskoter som rymmer husera en "tillräckligt stor" motor utan att få mysko balans eller "för stor tyngdpunkt", och vi har inte sett det nytänkandet ännu.... och frågan är om vi kommer att nångång komma dit innan Yama drar sej ur branschen helt.