Snart eldar jag upp min Wildcat..hjälp?

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Mitt intryck (i och för sig mest baserat på rykten) är att de vanligaste felen på gamla Arctic-statorer är kortslutna varv. Det räcker med ett enda kortslutet varv för att spolen inte ska fungera, men det är ju omöjligt att se på en ohmmätning om det är frågan om en spole med flera hundra varv.
Om man har möjlighet att mäta induktans och förlustfaktor (och har mätvärden från en frisk spole att jämföra med, de värdena brukar inte stå i verkstadshandböckerna) så kan man dock hitta den typen av fel ganska säkert.
 

knurra

Aktiv medlem
4 dec 2006
68
0
6
Mora
Hjälpte en kompis att felsöka hans wildcat med liknande symptom, på hans var det injektorerna som var igensatta. Den svarade inte på gas och dog, tog en handpump och pumpade tryck i bränsletrycksregulatorn och vips svarade den på gas. Kan ju vara värt att testa
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om man råkar ut för igensatta spridare så bör man lyfta upp tankarmaturen och kolla hur sugsilarna ser ut. Sugsilarna hänger ju i gummislangar från bränslepumpen och ska vila på botten av tanken med några plastpinnar som distans. Med åren nöts de där plastpinnarna ner så att silduken sedan nöter mot tanken, och då går det snart hål på den och vad skräp som helst kan följa med bränslet.
Det finns ju inget bränslefilter efter pumpen.
Spridare kan man ofta rengöra genom ultraljudstvättning och samtidigt suga tvättvätska bakvägen genom dem.
 

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Hej,

Tack för tipsen!

Ringde Timrå igen och berätta att jag nu hade värden på 447/45 Och 490 om jag mätte honorna. Han tipsa om att lägga i ugnen, vilket jag gjorde och värdena följde med. Så jag tror inte Statorn är dålig.

Idag monterade jag i statorn och allt igen. Slipade jordpunkten lite lätt, och handskarna som ska sitta där.
Drog igång skotern och den gick fint på tomgång i ca 15 min. Varvade upp den till 4000 varv och den dog, provade igen och varva upp den till 5-6000 varv, och den dog. Provade igen och lät den stå ett tag på tomgång för att sedan varva upp den till ca 8000 varv, och den lät fint, inga missljud eller snettändningar. Och nu kommer det roliga, den dog inte!! Varva den lite hit och dit, sen fick den stå en stund på tomgång igen innan jag slog av och var tvungen att åka iväg på annat.

Kan det ha löst sig tro :) Eller blir det lika nästa gång igen. Kan det varit skit nånstans som åkte med ut nu?

Aja nu är snön nästan borta så vi får se om det blir nå mer i år :)

Tack för tips och hjälp.

MVH
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Felet lär komma och gå för de lär vara statorn som spökar ändå. Man kan aldrig lita på en stator för den kan börja glappa i lindningarna när motorn är igång. Ugnstestet är bra men man ska efterlikna vibrationer också när man mäter. Man kan tejpa fast en batteridriven dildo på stator samtidigt som man mäter alt knacka på statorn.
 

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
haha nu tar du fan priset Boost! Dildo :)

Idag startar inte skotern, tappar gnista och får tillbaka gnista, pillar jag på kablaget till TSS och killswitch så tänder den till, men inte varje gång.

Aja, detta slutar väl med stator ändå :D
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Felet lär komma och gå för de lär vara statorn som spökar ändå. Man kan aldrig lita på en stator för den kan börja glappa i lindningarna när motorn är igång. Ugnstestet är bra men man ska efterlikna vibrationer också när man mäter. Man kan tejpa fast en batteridriven dildo på stator samtidigt som man mäter alt knacka på statorn.

Hahaha! Bästa jag läst på länge!
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Felet lär komma och gå för de lär vara statorn som spökar ändå. Man kan aldrig lita på en stator för den kan börja glappa i lindningarna när motorn är igång. Ugnstestet är bra men man ska efterlikna vibrationer också när man mäter. Man kan tejpa fast en batteridriven dildo på stator samtidigt som man mäter alt knacka på statorn.
synd att det inte går med en 230v. måste köpa en batteridriven!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Faktum är att jag har en stor massageapparat 220v som vibrerar som satan den brukar jag köra på ryggen och statorer samtidigt som jag värmer dem med varmluftspistol.
De funkar med med borrmaskin med slag också men då menar jag inte en stor HILTI 2295 hehe

Ang att tss och stoppknappen glappar. Tjuvkoppla bort båda dessa tillfälligt så ser du om de felar.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Sen är det ju ändå så att med ohmmätning kan man bara upptäcka avbrott (mer eller mindre tillfälliga / fullständiga) i lindningen, inte enstaka kortslutna varv.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Generalproblem med vildkatt EFI är batteriet.
Se till att du har ett fräscht som håller 14.4v.

Du får poffar och den går inte annat än på tomgång om du har ett dåligt batteri.
Den är kinkig och måste ha full effekt på batteriet.

Biltemas funkar några gånger sen uppstår syndromet. De håller inte 14,4v.
Men de knusslar inte, man får ett nytt.
Dock kommer jag att köpa annat batteri i vinter.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Nja, batterispänningen med motorn igång bestäms inte av batteriet utan av likriktare/spänningsregulator. Det är möjligen om batteriet är så uruselt att det inte ens kan fungera som glättningskondensator, eller om det har en kortsluten cell, som det kan ställa till problem under drift.

Ett säkrare sätt att bedöma batteriet är att ladda det fullt, låta det stå orört en vecka och sedan mäta spänningen. Om spänningen då är över 12,6 V så kan man anse batteriet som bra.

På min gamla Wildcat '92 sitter ett Biltemabatteri som satt där när jag köpte skotern för 8-9 år sedan och var långt ifrån nytt då, det dög åtminstone den senaste vintern. Jag har dock varit relativt noga med att underhållsladda det på somrarna, och desulfaterat det ett par gånger de senaste åren.

En vanlig orsak till laddningsproblem på '92 är ärg i den tvåpoliga rundstiftskontakten mellan huvudkabelstammen och batterikabelhärvan. Den kan se helt oskadad ut utvändigt, men ohmmäter man upptäcker man att det är så gott som totalt avbrott, och försöker man koppla isär den så visar det sig att den är hopärgad. Jag har klippt bort den där kontakten och gjort en lödskarv istället. När man ändå håller på med batteriet bör man passa på att sätta dit en säkring i serie med pluskabeln till huvudkabelstammen (av någon anledning saknas säkring där från fabrik, men det finns säkringar till insprutningskabelstammen), annars kan man få kabelbrand om det blir kortslutning i likriktaren.