Bränsleförbrukning/ bestyckning på 1000cc motorerna.

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Ska nog ta och öppna upp luftburken lite på den oxå, kan vara så att den är för tät så den "chokar" hela tiden. Kan ju inte bli sämre av det iaf. Finns det några bilder på hur den moddning brukar utföras?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Ska nog ta och öppna upp luftburken lite på den oxå, kan vara så att den är för tät så den "chokar" hela tiden. Kan ju inte bli sämre av det iaf. Finns det några bilder på hur den moddning brukar utföras?
Öppna inte luftburken för då kan den skära ihop i mellanreg. Artic cat har lagt ner många timmar på att få den gå tillräckligt fet i mellanreg för de har och är ett problem på denna motor. De går bestycka om förgasarna så man kan köra öppen burk men de kan krävas byte av trottelnålmunstycke och helt annan bestyckning. De finns trådar om dessa moddar på HKS usa forum.

Jag kör helt utan burk och Lectronförgasare men jag har problem med snålgång i mellanreg trots helt obyggd motor.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Men min går ju tok fett i mellanregister så det ser jag inte som ett problem��
Om du är helt säker på att den går fett i mellanreg så justera bränsleskruvarna så den nästan rusar på tomg samt sänk trottelnålarna rör inte luftburken!
Luftburken har ett medvetet vacum för att få till snålgången i mellanreg de är tack vare detta vacum motorn går bestycka in bra i mellanreg. Många tvåtaktsmotorer på skotrar har detta problem inte bara Ac tripplarna.
Men om du trots mina varningar vill kapa upp burken så skaffa först avgastempgivare typ en KOSO och sätt på minst 1 pipa. Då kan du på ett rel säkert sätt se om tempen skenar efter en viss sträcka på kvart till halv gas där problemen finns. Tempmätare är ju ganska bra även för övrig best så köp gärna en sådan.
Jag har lite skenade piptemp i mellanreg trots att jag har trimmat maskinen under 7 år så jag får helt enkelt undvika vissa farter som ex 90kmt är lite farligt (700+c) så jag ligger o kör 100+ eller 80kmt bara korta sträckor på 90kmt.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Såg på amerikanska forum att dom kapar upp väggen mot där den suger upp luft från fotsteget. Då får den ju bara kall luft iaf. Är nått så t jag funderar på att göra isf. Inte kapa upp hål i den ut i motor utrymmet. Sen så är min luftburk fylld av kladdig gegga. Rengjorde den när jag satt i mindre lågfartare och nu efter 10 mil är den lika geggigt, är det normalt? Vad tror du om grövre nålar, sitter 56 där nu, funderar på om man skulle satt dit 58 i stället. För den går ju bevisligen tok fett! Eller tror du på mindre högfartare? Begriper inte varför den ska dra så mkt. Tänkte kolla över drivning och variatorer oxå så det inte är nått som går tungt där.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Såg på amerikanska forum att dom kapar upp väggen mot där den suger upp luft från fotsteget. Då får den ju bara kall luft iaf. Är nått så t jag funderar på att göra isf. Inte kapa upp hål i den ut i motor utrymmet. Sen så är min luftburk fylld av kladdig gegga. Rengjorde den när jag satt i mindre lågfartare och nu efter 10 mil är den lika geggigt, är det normalt? Vad tror du om grövre nålar, sitter 56 där nu, funderar på om man skulle satt dit 58 i stället. För den går ju bevisligen tok fett! Eller tror du på mindre högfartare? Begriper inte varför den ska dra så mkt. Tänkte kolla över drivning och variatorer oxå så det inte är nått som går tungt där.
Utan tempmätare i någon av piporna skulle jag som sagt inte tordas kapa upp burken för den är noga anpassad i vacum som stämmer mot nålmunstycke och trottelnålar. Med uppkapad burk blir den het i jämn fart 60-120kmt och kan skära ganska fort. De är ett vanligt problem även på sprillans nya skotrar med insprut så de är inte lätt komma förbi detta problem i mellanreg.

Om du vill få bättre soppaförbrukning så snålställ bränsleskruvarna max sån den nästa rusar och sänk trottelnålarna. Jag har läst om att trottelskärningen är för flack på dessa flatslide förgasare och det ger fet gång från tomg till ca kvarts gas. De går slipa om trottelskärningen brantare men de är överkurs i förgasarmoddning. Jag brukar göra det på ganska många 2 taktare och 4 takt så de är effektivt. Men du ska börja med snåla in bränsleskruvarna och sänka nålar och duger inte det kan man slipa om trottelskärningen som sista åtgärd.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Ok, jag får testa mig fram lite. Är ju som slut på säsongen här nu oxå:( en sista fråga, hur ska oljepumpen justeras? Ska den röra sig direkt när man gasar eller ska det vara ett litet glapp?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
kapa upp burken, googla powerbreather.

Har åkt moddad burk / powerbreather på 5 av min 7 thundercats (powerbreather på nuvarande) och jag ska inte påstå att jag upplever några nackdelar med detta.

Största fördelen med ZRT1 chassie mot ZRT2 chassie (94-98 / 99-02) är att de tidigare har bättre luftburkar. -99an får tokspö av en -98 om båda är std, och bara med tändkil och bättre burk har man jämnat ut det otroligt mycket.

Kortfattat. Jag är klart för moddad burk / powerbreather. Däremot ska du hålla dig ifrån öppna filter då det är djävulens påfund på skotrar.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
tyvär, har varit välsignad med dumhet och inte jobbat så mycket med bestyckningen. Sist jag bestyckade min nuvarande var vintern 11/12. Så vad som satt där törs jag inte säga.

Sedan beror ju bestyckningen på om du ska göra andra modifieringar eller inte, och vilka du ska/vill/tänker göra.

Är allt orginal skulle jag peta i svensk-rek. munstycken.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Ok, skotern är helt orginal vad jag vet. Har 27.5 i lågfart och 320 i högfart. Nålarna på mitten. Vet inte vad den svenska bestyckningen är? Har eventuellt kanske tänk mig nått variator kit i framtiden.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Ok, skotern är helt orginal vad jag vet. Har 27.5 i lågfart och 320 i högfart. Nålarna på mitten. Vet inte vad den svenska bestyckningen är? Har eventuellt kanske tänk mig nått variator kit i framtiden.
Kollar man på Mulle performance bromssida så går Panteran rätt ok i bsfc och afr med org 320 i högfart. De enda han bytt är till 27,5 i lågfart. Om du har problem med hög soppa förbrukning så sänk trottelnålarna 2 snäpp.
Här är en länk till mulles bromsning av en pantera med mindre munstycken 300" men där går den för snålt 0,54 ,jag vill ha minst 0,58 i bsfc värde för att känna mig säker. Den gav inte märkvärdigt med effekt heller trots 0,54 bsfc så de är ingen mening bestycka ner så mycket. De står inte vid vilken temp de är i bromsrummet så man tös inte köra 300" för de kan ha varit bromsat vid + grader !
Länk nr 2 är en 02 thundercat bromsad vid 20 + grader och med 320 org munstycken och då visade bsfc 0.66 som är ett bra värde men obs de står 20 plusgrader. Jag vet inte hur mycket värme påverkar bsfc men man ser att 320" munstycke är ganska rätt ev kan man köra 310 men de ger inte mycket lägre förbrukning.
Mulle har även bromsat med cuttad luftburk men de gav inge hk men o andra sidan ser man inte några afr eller bsfc värden heller så de går inte säga bu eller bä om den bromsningen.

http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/ac/acpantera100-00.jpg

http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/ac/trippletouring-02/1000trippletour02graf320320.jpg
 
Last edited:

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Tack för den infon. Låter nog bestyckningen vara som den är, provar att sänka nålarna så får vi se vad de ger. Jag är lite orolig över att det kanske varit nån byggare bob och härjat runt i variatorerna. Ni kanske har nått tips på en bra variator bestyckning för den här typen av skoter. Eller vad orginal set up är?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Tack för den infon. Låter nog bestyckningen vara som den är, provar att sänka nålarna så får vi se vad de ger. Jag är lite orolig över att det kanske varit nån byggare bob och härjat runt i variatorerna. Ni kanske har nått tips på en bra variator bestyckning för den här typen av skoter. Eller vad orginal set up är?
Om du har ett tillslag runt 3400varv (osäker på de varvtalet) och ett slutvarvtal med full gas runt 8000-8200varv så har du nog org bestyckning i variatorerna och de är isåfall en lämplig bestyckning för låg bränsleförbrukning. De går ganska bra med org variatorbestyckning.
Enligt ac sprängskiss på en 01a panter ska du ha silver primärfjäder och 53gr vikter. Sekundären har en rak 49 graders helix men de funkar även bra med 57/50 helix som sitter på Thundercat. Gul fjäder i sekundären. Jag kör 49gr helix och den är roligare än 57/50 för den svarar rappare på gaspådrag och växlar tillbaka snabbare än 57/50.
 
Last edited:

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Om du ska dra pulka kan du ju även se över drevningen. Är väl utväxlade för att gå kring 200 nu om de är orginal. Min t1000 har då legat på ca 5 liter milen idag i blötföre och spasmer i gastumme men den är ju knappt orginal nånstans med 65 på lågfart och 460 högfart.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Har tänkt lite på drevningen jag oxå omman skulle gjort den lite starkare. Men dä varvar den ju mer och det hjälperju inte förbrukningen direkt
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Behöver inte alls varva mer för att du dreva ner lite. Du använder bara mer av utväxling en i variatorerna. Den kommer bara orka växla ut dem mer.

Testade på en zrt 800 -99 att dreva om från 24/39 till 20/39 och den gick nästan fortare med den lägre drevningen i de flesta fören men kom man upp i mer än 170 på mätaren så ökade även varven.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Nä de har du ju rätt i, de kanske är nått man skulle titta lite närmare på. Har kollat variatorbestyckningen nu, fjädrarna är silver i primären och gul i sekundären. Helix är 57/50, vikter har jag ingen aning om men jag gissar på att dom är std oxå då resten är det. Så jag låter bli att rota i dom.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Ang drevning så gör den 211kmt med org 24/39 och 194 med 23/40. Jag bytte från 24/39 till 23/39 i år och de händer inget med varvtal vs fart under 194kmt men du får fördelen mindre slir på remmen i farter från 0-30kmt för i dem farterna är drevningen på tok för lång med org drev. Den blir även rappare på gasen så de är bara vinvin att dreva ner. Du behöver inte korta kedja om du går ner 1 steg uppe och ett större på stora drevet. 1 steg mindre drev uppe går också bra för kedjans skull men man får ta bort låsmuttern på sträckaren och dra in den max.
Jag hade svarta remslirmärken i primärvariatorn långt ner med org drevning men nu är alla svarta slirmärken borta.